Gevelstenen op herbergen ï- «-4* J* Gertrudis A. M. Offenberg 27 'Gevelstenen en de horeca' is eigenlijk een betere titel, want vind nog maar eens een echte herberg met een echte gevelsteen die daar hoort (en die niet van elders is aangesleept). Horeca (hotel/restaurant/café) is een flexibeler term en om consequent te blijven zou het begrip 'gevel steen' dan uitgebreid moeten worden tot 'uithangteken', zodat gevel borden en -beelden er ook onder vallen. Gevelsteen "In den wingaert". Markt 26, Geertruidenberg Toch beperk ik mij tot gevelstenen, dus stenen reliëfs die als voornaam ste functie hadden het huis waarin ze zaten te onderscheiden van de rest. Een soort adresaanduiding, maar ook vaak pure decoratie of re clame, of beroepsaanduiding, of naamsverwijzing naar de eigenaar. Onze huisnummering is pas door de Fransen in 1796 ingevoerd, dus een bijzonder huismerk was wel nodig. Een adres luidde dan bijvoorbeeld 'Achter de kerk, waar de rode haan uithangtof 'Op 't water, waar Sint Antonius in de gevel staat'. Voor reizigers was het natuurlijk helemaal zaak dat duidelijk werd aangegeven waar men kon slapen, eten en drinken. Er bestond dan ook geen herberg of kroeg of logement zonder uithangteken. Het werd zelfs verplicht gesteld door de locale over heid en diverse stadskeuren bena drukken dat bij dergelijke etablisse menten een groene krans wordt uit gehangen. Accijnzen vormden im mers een beste bron van inkomsten en zo'n krans duidde op 'vrij wijn', een tapvergunning zouden wij zeg gen. Vrij betekent hier natuurlijk niet dat er gratis werd geschonken, maar vrijheid of verlof tot. Een oud rijm vers over Amsterdam zegt: 'Zoo krielt schier elke straat aldaar van uithangborden waarop men 'her berg' leest, 'vrij wijn', of 'goed logijs'. Je vindt er nauwlijks meer in Londen of Parijs. Dat 'vrij wijn' stond soms op de luifel op of vaatjes bij de ingang, maar een vat op een gevelsteen komt ook vaak voor. Een fraai voor beeld is te zien in Haarlem, Jans straat 64, waar drie mannen bij een enorm wijnvat staan: het onderschrift luidt Dit is inde toelast anno 1609. Een toelast of wijnvat schijnt 640 liter wijn te kunnen bevatten. Dat vertel len J. van Lennep en J. ter Gouw in De uithangteekens (1868). In den wingaert Niet alleen wijnkransen en tonnen, ook druiventrossen en wijnstokken waren natuurlijk aangewezen sym bolen voor herbergen en kroegen. Een mooie gevelsteen uit 1665 met een volbeladen wijnstok is te vinden in Geertruidenberg, Markt 26. Op een banderol staat In den wingaert, het jaartal duidt op de verbouwing die ene Johan van Velthoven liet uit voeren aan het veel oudere pand dat vanouds al Den Wijngaert heette. Bij een recente restauratie werd een munt gevonden uit 1604. Veel letterlijke maar ook symboli sche verwijzingen naar drank komen voor op gevelstenen. De voornoem de toelast trof men aan op stadsher bergen, ofschoon de bijbelse voor stelling van 'Jezus bij de waterput ook gebruikelijk was. Op de voorma lige stadsherberg in Enkhuizen, Westerstraat 158 bijvoorbeeld, waar de prachtige renaissancegevel een aantal gevelstenen bevat: jaartalcar touches met anno 1617, in de top de Enkhuizer stedemaagd met drie ha ringen - een verwijzing naar de stad als belangrijke haringvisserijhaven de wapens van prins Marits en Hol land plus voorstellingen met 'de leeuw in Hollands tuin' en 'dar was lacobs WaterputNu klopt dit on derschrift niet volgens J. Sandstra in Steevast (1980), een uitgave van de vereniging Oud-Enkhuizen. De steen heeft een afbeelding van Jezus en de Samaritaanse vrouw (Johannes 4), in plaats van Jacob, die Rachel ontmoet bij de put (Genesis 29). In beide verhalen wordt echter een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 27