25 decors die met de hand over hele te- gelvelden werden geschilderd. De geïnteresseerde architect kon kiezen uit tientallen figuratieve of abstracte ontwerpen. Recentelijk werd eerst landelijk bekend dat in het Gemeen temuseum Het Hannemahuis te Har- veelkleurige exuberantie plaats moest maken voor een veel strakke re, zakelijker bouw. De publieke smaak keerde zich tegen de uitbun dig ornamentale stijl die - en dat niet helemaal ten onrechte - geasso cieerd werd met de decadente ver- Detail van vrouwekop, oorspronkelijk tableau winkelpand Herestraat 101 te Groningen voor restauratie (foto Gerard van Doorn). lingen een tweetal modellenboeken wordt bewaard waarin honderden geaquarelleerde ontwerpen zijn ge plakt voor raambogen en gevelpla ten. Aquarellen die het mogelijk ma ken om bekende, maar niet gesig neerde tableaus (Américain, de Zwolse Wilhelminastraat) te identifi ceren. Kunsthistorisch van zo moge lijk nog groter belang was de vondst op de zolders van de aardewerkfa briek Royal Goedewaagen-Gouda BV in Nieuw-Buinen van maar liefst negentig figuratieve aquarellen van de hand van Bert Nienhuis, Cornelis de Bruin en Willem van Norden voor de fabriek De Distel, een tegelbakke rij die in 1924 door het Goedewaag- en-concern werd opgekocht. Een se lectie uit de aquarellen wordt samen met de Jugendstil-oorkonden die De Distel als onderscheiding kreeg voor haar internationale inzendingen naar buitenlandse beurzen, permanent geëxposeerd in het nieuwe Kera misch Museum Goedewaagen te Nieuw Buinen. Deplorabel Anno 1990 moet vastgesteld worden dat van de toenmalige 'schone schijn' veel verloren is gegaan. Het springtij van de Jugendstil-tableaus duurde kort. Al voor de Eerste Wereldoorlog zette zich een stijlbreuk in, waarbij de wekelijking van de ten ondergang ge doemde keizerrijken van Hohenzol- lern, Habsburg en Romanow. De weerzin tegen de Jugendstil nam fer vente vormen aan. Voor de tableaus impliceerde dit dat tegelvelden buiten weggekapt werden of onder de wit kalk verdwenen en dat binnen-ta- bleaus met behang werden afgedekt. Dat de Jugendstil tot voor kort op weinig respect in de wereld van Mo numentenzorg kon rekenen, bewijst het trieste lot van de markante villa Kareol te Aerdenhout. Het beroemde landhuis met zijn tegeltableaus van de Duitse kunstenaar Max Lauger moest plaats maken voor nietszeg gende nieuwbouw. Gelukkig werden de tableaus gered: in het Tegelmu seum It noflik Sté te Otterlo en in Gemeentelijk Museum Het Princes- sehof worden de resten permanent tentoongesteld. Veel verdwenen Bedrijfspanden met Jugendstil-ta bleaus wisselden van eigenaar en omdat de artistieke waarde van de tegeldecoraties niet langer werd on derkend, vielen ze met de regelmaat van de klok ten slachtoffer aan de slopersmoker. Illustratief is bijvoor beeld dat van al de tableaus die Ed. Thorn Prikker (een jongere broer van de internationaal bekende sierkun stenaar) in een laudatio uit 1905 over de Distel-ontwerpen van Bert Nienhuis (1873-1960) als topstukken van de in Groningen geboren kera mist noemt, er niet één meer over is. Verdwenen - en vooralsnog ook zonder documentatie - zijn de tegel- velden voor Caté Rosten te Han- nover, het Rembrandt- en Flora theater in Amsterdam, café De Bis schop in Amsterdam en de papierfa briek Van Gelder in Velzen. Bij een modernisering van een winkelpui werd nog geen drie jaar geleden een prachtig portiek-tableau van De Dis tel, aangebracht in een apotheek aan de Amsterdamse Bilderdijk- straat, met gipsplaten weggewerkt. Aan verbouwingen werden niet al leen spectaculaire, figuratieve ta bleaus opgeofferd. Ook kleine, sfeer bepalende decoraties boven ramen en deuren verdwenen onder slopers hand. In september 1989 kapten winkeliers aan de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat 37 en 41 een driedelige raamboog van de Lotus weg. Het treurige is dat vaak ondes kundige slopers de tableaus te lijf gaan. Veel te weinig wordt de hulp van specialisten van de Nederlandse keramiekmusea ingeroepen. Bij de sloop van het hoofdkantoor van de Centrale Suiker Maatschappij aan de Amsterdamse Houtmankade in 1981 - waar Bert Nienhuis in 1908 voor De Distel over drie verdiepingen zijn meest dynamische tableaus aan bracht - werd gelukkig de heer Bol werk van het Tegelmuseum in Otterlo geconsulteerd. In Otterlo, maar ook in het Amsterdamse Rijksmuseum (een dubbel zwanetableau in de doorgang bij de toiletten) worden enkele top stukken blijvend tentoongesteld. Amsterdam moet haast maken Nu bij het zogenaamde MlP-onder- zoek, de provinciegewijze inventari satie van monumenten uit het indus triële tijdperk, de als cultureel erf goed te conserveren bouwwerken van rond 1900 in kaart gebracht wor- Meesterschilder Piet de Jong tekent de con tourlijn van het wapenstuk, productie van de replica bij de aardewerkfabriek Royal Goede waagen-Gouda BV te Nieuw-Buinen (foto Gerard van Doorn). j-j

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 25