Jugendstil-tegeltableaus: een zorgenkind van Monumentenzorg Friggo Visser 24 Tussen 1890 en 1910 was het de grote rage: nieuw gebouwde stadsvil la's, winkelpanden en fabrieken werden gedecoreerd met levendig geor namenteerde tegeltableaus. Vensters werden bekroond met bontkleuri ge raambogen waarin naar voorbeeld van Perzisch-Arabische arabes ken florale motieven waren geabstraheerd. In portieken, langs deurstij len en op blinde muurvlakken kwamen in de voor de Jugendstil type rende zweepslag- of 'krullemie'-trant dier- en plantmotieven. Niet alleen gevels, hele interieurs kregen van vestibule tot directieka mer een florale tegellambrizering. Die tegels waren fleurig, maar ook hygiënisch en gemakkelijk schoon te houden. Daarnaast was het gebrui kelijk dat het personeel bij een be- drijfsjubileum zijn erkentelijkheid in de vorm van een tegeltableau uit drukte. Ook voor reclamebood schappen van ondernemingen wer den tegels gebruikt. Een 'hot item' uit de politiek als de Boerenoorlog in Zuid-Afrika werd even gemakkelijk in een complete tegeltableau-expositie 'vertaald'. Voor het Rotterdamse café Transvalia werd bijvoorbeeld door Distel-schilder Cornelis de Bruin een 20-tal tegelschilderijen van veldslagen en Boerenleiders ge maakt. Het waren gouden tijden voor te gelbakkerijen als De Porceteijnen Fles uit Delft, Rozenburg uit Den Haag, Holland uit Utrecht, Van Hulst en Tjallingii uit Harllngen en de Am sterdamse fabrieken Lotus en De Distel. De Britse Art Nouveau-propa gandist Halsey Ricardo moet in de Nederlandse bouw-'boom' van 1900 tot 1905 zijn hartewens vervuld heb ben gezien. Conform zijn oproep van 1896 om hele straten te decoreren met veelkleurige tegelvelden als 'a feast and a rest to the eyes - Think of whole streets vibrating with har monies of colour' - kregen de portie ken van de Amsterdamse Admiraal de Ruyterweg, nu nog te zien vanaf nummer 42 tot 80, tegeltableaus vol prachtige vogeltaferelen, streek- drachten en kopieën van Haagse School-schilderijen, alle gezet in een bontkleurige lambrizering. Was de Harlinger fabriek Tjallingii de hoofd leverancier voor de Admiraal de Ruyterweg, in de hoofdstedelijke Jan Luykenstraat wedijverden De Distel en Holland om de eer van de mooi ste portiek- en geveltableaus. Op de hoek van de Van Eeghenstraat-Ja- cob Obrechtstraat (eveneens in Am sterdam) kreeg een drietal stadsvil la's elk meer dan tien tegeltableaus. Hier zorgden respectievelijk de Lotus en Holland voor een complete schil derijenexpositie op straat. Eenmalig van schoonheid zijn verder de sterk grafisch uitgewerkte tableaus op de voor- en zijgevel van Hotel Américan in Amsterdam. Van dezelfde fabrikant Van Hulst stamt de geveldecoratie van een reeks woonhuizen in de Wilhelmi- nastraat in Zwolle en van een reeks bedrijfspanden aan het Groninger Gedempte Zuiderdiep. Niet industrieel maar ambachtelijk De in Nederland geproduceerde Ju- gendstil-tableaus - het moeten er honderden per fabriek zijn geweest - onderscheiden zich op meerdere punten van Engels, Duits, Frans of Belgisch fabrikaat. In de ons omrin gende landen werden de tegels als hoogwaardig massaprodukt volko men industrieel vervaardigd. Daar werd per tegel een in zichzelf beslo ten decoratief patroon door middel van een matrijs in de klei geperst. De dieper liggende partijen van deze reliëftegels werden met glansglazuur ingevuld. Typisch Nederlands was dat de genoemde fabrieken bleven werken in de Hollands-Friese pla teelschilder-traditie. De ambachtelijk opgezette schilderateliers van de Nederlandse fabrieken ontwierpen Flora, tegeltableau van Bert Nienhuis (fabriek Lotu) voor de zijgevel van de Van Eeghenstraat 66- 68 te Amsterdam (foto K.J. Nijkerk).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 24