In het smeedwerk ontmoeten schoonheid en ambacht elkaar M-imUrJbiJIid 41 Q\. H. Knijtijzer In zijn essay 'Edelsmid eerste der ambachten' schreef Prof. Dr F. van der Meer dat Homerus telkens weer zijn spannendste episoden onderbreekt om dat hij niet kan nalaten een klein kunstwerk in edelmetaal te beschrijven; Ho merus weidt dan uit over de onderdelen en het vakmanschap van het kunst werk en niet zelden noemt hij de naam van de edelsmid Hephaestus, Afrodi- te's gemaal. verde de Spaanse architect Antonio Gaudi (1852-1926) belangrijke bijdra gen aan het decoratieve smeedwerk. Ook de Belgische architect Victor Hor- ta (1861-1947) heeft veel en boeiend siersmeedwerk toegepast in zijn Ju gendstil gebouwen. In het werk van de I1L 'W rtitr/, 7 i. Hek Park Güell in Barcelona. Architect: A. Gaudi Prof. van der Meer wijst er op dat het in het eerste en edelste der schone ambachten niet gaat om de kostbaar heid maar om de fijne bijzonderheid, de verfijnde volmaaktheid in een bijna onvergankelijk materiaal, in het smeed werk. Onder smeden verstaat men de ei genschap om aan het tot gloeihitte ge brachte ijzer door hamerslagen, buigen en wringen elke gewenste vorm te ge ven. Op het aanbeeld van de smid is het ijzer met hamer en beitel te verlen gen of te verdunnen, te stuiken en te splitsen, terwijl verschillende tot gloei hitte gebrachte stukken ijzer tot één ge heel zijn te lassen. Het is aan de kunsthistoricus in te gaan op de werken van de kunstsme den voor wat betreft zwaarden, sie raden, kelken, monstransen doopvon ten en kronen; daartoe is een bezoek aan het ijzer-museum in Rouen zeker de moeite waard. Een architect dient zich te beperken tot het smeedwerk in de architectuur, zoals sloten, deurbeslagen, bouwan- kers, balconhekken, trapbalustraden en hekwerken. Hoewel de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen het ijzer reeds ken den, toch konden zij het alleen met gro te technische moeite winnen. In de loop der eeuwen heeft zich het merk waardige voorgedaan dat naarmate de vervaardiging van het metaal van de edelsmid door de voortgaande ontwik keling van de techniek eenvoudiger werd het ambacht in verval raakte. Dat was beslist niet alleen het gevolg van de afschaffing van het gildewezen in de 18e eeuw, maar vooral door de steeds groter wordende vraag van een toenemende bevolking naar sier smeedwerk. Uit onze samenleving is daarom de machinale productie niet meer weg te denken. De prachtige smeedwerken van de Romaanse, de Gotische en de Barokke kunst mogen als voldoende bekend worden verondersteld zodat in het be knopte kader van dit artikel alleen aan dacht wordt geschonken aan het smeedwerk van de laatste honderd jaar. Rond de eeuwwisseling heeft vooral de Jugendstil prachtige siersmeedwer- ken voortgebracht. In het bijzonder le- Oostenrijkers Otto l/l/agner(1841-1912) en Josef Olbrich (1867-1908) is veel aandacht geschonken aan het smeed- Ingangspoort in vorm van parabool bij het GOell-pa- leis in Barcelona van A. Gaudi

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 41