29 plein. Er stonden geen marktkraam- pjes, er was niemand die schreeuwde hoe goedkoop zijn appels waren en er waren geen auto's die langs me heen zoefden. Ik hoorde alleen het gesijpel van water in de fontein die midden op het plein stond waarin grootse figuren van marmer uit het water oprezen. Elk beeld vertelde zijn eigen verhaal. Het was een groot plein waarop je direct pleinvrees zou krijgen, ware het niet dat de enorme ruimte werd afgegrensd door barokke gebouwen die zo hoog en imposant waren dat ze het plein op tisch verkleinden en je een gevoel van beschutting gaven, 's Avonds ben ik naar het plein teruggegaan. Het was er druk. De terrasjes zaten bomvol toeris ten, tekenaars maakten voor geld de meest vreemde karikaturen en daar tussendoor flaneerde de lokale bevol king die na een dag van arbeid even wilde bijkletsen met buren of geliefden. Het plein was een grote openlucht huis kamer voor terloopse ontmoetingen. Niets was van tevoren aangekondigd. Alles wat gebeurde was toevallig. Er was alleen een stedelijke ruimte die om bepaalde redenen voldoende aantrek kingskracht had om er naar toe te gaan. Goede verhoudingen belangrijk 't Heeft alles te maken met ruimtelijke verhoudingen, met vormgeving en met een orde die een zekere mate van wan orde toelaat. Zo geeft een groot plein dat omringd is door lage huizen je een onbeschut gevoel terwijl een klein plein, omringd door flatgebouwen, je een claustrofobie kan bezorgen. De omringende architectuur moet in een juiste verhouding tot het plein zijn. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de Gro te Mankt\n Haarlem of de Vismarkt in Groningen. Dan moet er iets zijn dat je een zeke re mate van kijkgenot geeft. Een glas bak of elektriciteitshuisje werken an ders op het netvlies in dan een fontein of een grote eikeboom. Hoewel we er niet vaak bewust op letten zijn ook de gebruikte bouwmaterialen van invloed. Een vlakte van asfalt of beton die een gladde textuur en een eenduidige kleur hebben beleven we anders dan een plein dat bestraat is met kinderhoofdjes of bakstenen waarin afwisseling in rit me en kleur is. Regels en spontaniteit Als laatste (er zijn echter nog wel ande re factoren op te noemen) moet er een zekere orde zijn die echter spontane activiteiten niet direct in de kiem smoort. Zo is een plein dat overspoeld wordt door auto's ten dode opgeschre ven en ook activiteiten die het sociale leefklimaat bedreigen (zoals de soms best wel agressieve drugshandel) moe ten worden geweerd. Daartegenover staat dat het consequent handhaven van orderegels, waarvan we soms niet meer weten waarom ze waren ingesteld of die niet altijd van toepassing kunnen zijn, een plein levenloos kan maken. Op een zonnige dag mèg een terras even uit zijn voegen barsten, ook al is het nog geen terrasseizoen en het is natuurlijk absurd om voor elk wissewas je, weken van tevoren, een vergunning bij de gemeente te moeten aanvragen. Hoe nu zal het Nieuwmarktplein er in de toekomst uit gaan zien en welke functies zal het gaan krijgen? Waaggebouw Het Nieuwmarktplein is een groot plein dat aan de west- en oostkant wordt af geschermd door huizenrijen (drie ver diepingen en hoger) en dat aan de noord- en zuidzijde aansluiting heeft op de Kloveniersburgwal aan de ene kant en op de Gelderse Kade aan de ande re kant. Het plein wordt ruimtelijk ge zien in tweeën opgesplitst door het gro te Waaggebouw dat a-centrisch op het plein gelegen is. Het plein heeft daar door een schaduwrijke noordkant en een zonnige zuidkant. Blauwsteen De ontwerpers van het nieuwe plein: ir. Wim Hartman en ir. Frans de Rooy, bei de werkzaam bij de dienst Ruimtelijke Ordening, gaan uit van het behoud van het open karakter van het plein.Er wor den geen bomen geplaatst en het mid denplein blijft autovrij. Twee andere zo nes zijn de rijbaan om het plein en de passage. De bestrating wordt van geel kleurige baksteen afgewisseld door ba nen blauwsteen die over het plein van noord naar zuid lopen. De kleuren heb ben de ontwerpers bewust gekozen. Zij onderscheiden zich van de hoofdzake lijk rode en donkere kleuren in de om geving en geven de wandelaar daar door een aanwijzing dat hij in een an dere stedelijke ruimte terecht is geko men. Aan beide koppen van de grachten worden 'balkons' gecreëerd waarop banken worden geplaatst. De zonnige zuidkant krijgt twee banken a la Gaudi en de noordkop wordt voorzien van En gelse parkbanken uit teakhout. De zij den van de balkons worden geflan keerd door in rose graniet vervaardigde 'krullen' die de suggestie wekken dat de kademuren van de gracht verder kunnen worden ontrold. Lantaarnpalen die van een 'bijzonde re' vormgeving zijn, scheiden de wan delpassage langs de gevels en de bal kons van de rijbaan die het midden plein omcirkelt, af. Aan de noordkant Nieuwmarkt in huidige situatie gaat deze rijbaan over in een taxi- strook. Om te voorkomen dat het ver keer van de rijbaan afwijkt naar het middenplein is deze afgegrensd door lage hekjes waarbij ook grote zorg is besteed aan de vormgeving. Het straatmeubilair, zoals glasbakken en tr aforuimtes, wordt zoveel mogelijk langs de gevels van de huizen ge plaatst en het Waaggebouw wordt aan de zijkant voorzien van openbare uri noirs. Marktkramen De activiteiten op en rond het plein worden beïnvloed door de winkels met uitstalling aan de oostkant en door cafés met terrasjes (tot aan de rijbaan) aan de westkant. Er mogen tien markt kramen op het middenplein worden ge plaatst waar buurtbewoners hun dage lijkse groenten kunnen kopen. Naast deze 'dagmarkt' wordt er op zondagen antiekmarkt gehouden. Over de jaar lijks terugkerende kermis bestaat onze kerheid. De buurtbewoners vinden het een overlast. De ontwerpers wilden het plein een stedelijk élan geven. Dat betekent: geen buurtspeeltuin voor kinderen, maar theater-en podiumactiviteiten, die naar men hoopte, door de nieuwe huur der van het Waaggebouw zouden wor den georganiseerd. Deze huurder, Stichting Centrum de Waag, is echter failliet zodat het plein wat betreft zijn stedelijke uitstraling nog een onzekere toekomst heeft. Naar mijn mening is het ook niet noodzakelijk dit soort activiteiten te plannen nog vóórdat het plein zelf ge stalte heeft gekregen. Van belang is dat het plein, als ruimte, die mogelijkheden biedt. Wanneer we niet al te veel over de hekjes struikelen zal dat, wanneer óók de verpauperde omgeving volledig is opgeknapt, vanzelf tot ontwikkeling komen. Opvallend in het ontwerp van het plein is dat grote zorg is besteed aan de toegepaste bouwmaterialen en aan de vormgeving van de objecten en het straatmeubilair. Met dit nieuwe plein, waar de voetganger weer koning is, heeft de Nieuwmarktbuurt opnieuw zijn centrum terug.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 29