Gemeentehuis verminkt tot winkelpand 15 Literatuur Bekroning van het gebouw van Metz in de Amster damse Leidsestraat. architekt Ad Smeulders BNA uit Tilburg (hoofdtinten: zwart en geel). De bemoeienis van Gerrit Rietveld (en zijn geestverwanten) met typografie en belettering sinds de vroege jaren '20 voert ook bij MADO tot een eigen logo, zowel voor het briefhoofd als voor de ornamentatie (uiterst rechts, asymme trisch) van de latei van de glazen pui. Niet alleen voor MADO, maar ook voor Zaudy, Metz Co (1933), Stelt man en zijn veel jongere schepping de Zonnehof in Amersfoort verzorgde Riet veld in het voetspoor van Bauhaus- denkbeelden de streng- schreefloze logo's, meest in kapitalen op en aan de gevels. Metz Co. De sky-line van de Leidsestraat in Am sterdam toont als bekroning van het leuke ronde gebouwtje van Metz (geïnspireerd door Van Nelle, volgens Ben Rebef) een fraai logo uit het bouw jaar 1933. Het laatste ontwerp van Gerrit Riet veld voor een winkel was het interieur van de juwelenzaak Steltman in 's Gra- venhage uit de periode 1963-'67. In het kader van het actieplan jonge re bouwkunst (MIP), dat nu z'n tweede fase ingaat, verdienen waardevolle win kelpuien in Nederland meer aandacht. Er wordt nog te veel zonder pardon ge sloopt! W. Bertheux, G. Oorthuijs e.a., G. Riet veld architekt. Catalogus nr. 516, expo sitie Stedelijk Museum Amsterdam, 26- 11-1971 tot 9-1-1972 F. Bless, Rietveld 1888-1964. Een bio grafie. Amsterdam-Baarn 1982. Th.M. Brown. The work of G. Rietveld architect, Utrecht 1958. B. Rebel, Het nieuwe bouwen, het func tionalisme in Nederland, 1918-1945, Assen 1983. Tot 1984 was het voormalige gemeentehuis van Winterswijk in de Woold- straat een sieraad voor de omgeving. Toen verkocht de dienst der Domeinen het monumentale, maar onbeschermde pand aan de meest biedende en dat was het begin van de ontluistering. De tot onroerend-goed-magnaat opge klommen caféhouder, die het na hon derdertig jaar overheidsbemoeienis in het herenhuis voor het zeggen kreeg, gaf meer om snel gewin dan om bouw kundige schoonheid. Wie nu door de Wooldstraat loopt, ziet een winkelpand met reclames op luifelblokken in de bo venlichten van de onderpui, tot op straatniveau doorgetrokken raampartij- en en een bovendeel dat voor de eige naar zelfs de verfkwast niet waard is. Alle verminkingen hebben het vroe ger zo voorname karakter niet kunnen wegdrukken, maar wat bleef is wel ver gane glorie. Het voormalige gemeente huis, dat na 1939 ook nog eens 45 jaar belastingkantoor mocht zijn, oogt thans als een zouteloos compromis tussen de wensen van de projectontwikkelaar en politiek afgedwongen welstandseisen, die als doekje voor het bloeden moes- Rob Lureman ten dienen voor de protesten van de plaatselijke monumentenbeschermers. Wat verdween was het schitterende te geltjestableau in de ingangspartij, de roedeverdeling in de onderruiten en de basementale opbouw van de voorge vel. Om nog maar te zwijgen over het tot louter verkoopoppervlakte gedegra deerde interieur, de vernielde plafonds, etc. De pandjesbaas die eigenaar is had een jaar eerder in de omgeving al de onderpui van het in eclectische stijl op getrokken doktershuis Riekhoff De Jong laten 'omtoveren' in een 'passend en eigentijds winkelgebeuren'. Beide gevelontsieringen leidden in Winterswijk versneld tot de komst van een gemeentelijke monumentenveror dening met bijbehorende lijst. Voordat echter daadwerkelijk van enige locale bescherming sprake was, zou in 1988 eerst nog het neo classistische notaris- Hel voormalige gemeentehuis van Winterswijk. huis in de Misterade tegen de grond gewerkt worden. En wel voor de alom door de plaatselijke middenstand beju belde 'zegeningen' van een gesloten win kelgevelrij in een recht-toe-recht-aan-uit- monstering, waarvoor elke architect met enig zelfrespect zich dient te schamen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 15