Winkelpuien van Gerrit Rietveld 1 Everhard Jans 14 'De Stijl' met zijn filosofie van het neo-plasticisme, waaraan ook Gerrit Riet veld deel had, betekende een ommezwaai in de Nederlandse architectuur ten gunste van het eigentijdse bouwen, beïnvloed door o.m. het kubisme. Deze stroming had ook grote invloed op de alternatieve vormgeving van de winkelpui in de Nederlandse steden en dorpen. Een en ander kwam in een stroomversnelling door het daarop volgende functionalisme uit de periode 1930-1970. Schilderijen en prenten informeren ons over de vormgeving van de winkelpui tussen 1400 en 1900, later onder steund door de vroege fotografie. De ontwikkeling van de glasfabrica- ge heeft grote invloed gehad op de vormgeving en de grootte van de win kelpui tussen 1800 en nu. De 'kleine ruitjes' ontstonden niet uit romantische overwegingen, maar door het bewust aan elkaar schakelen van bescheiden glasmaten, zodat een groter transport vlak voor lichtinval kon ontstaan. De in- De kantoorboekhandel MADO aan de Oudegracht 119 in Utrecht met pui van Rietveld. dustriële revolutie zorgde voor nieuwe vindingen inzake de glasfabricage, zo dat na 1850 (denk aan Crystal Palace) de architectonische en technische mo gelijkheden onbegrensd bleken te zijn. Zo onstond de 'curtain-wall' (gordijnge vel). Tegen die achtergrond en de stor machtige ontwikkeling van de statica moet de ontwikkeling van de steeds opener en stoutmoediger geconstru eerde moderne winkelpui worden ge zien. Pionierfase J. Duiker en B. 6//Voef verzorgden in 1925 (één jaar na het Schröderhuisvan Rietveld te Utrecht) de vormgeving van een apotheek in Zandvoort. Smaakvol en sober is hier de rechthoekige etala ge, die tot de uiterste essentie is terug gebracht, voorzien van een verdiepte, schuin geplaatste ingangsdeur in een nis ernaast. Uit de periode 1923-'24 dateert de eerste Utrechtse winkelpui van Riet veld: de winkel van Wessels. Opvallend zijn de bekronende latei met gewaagd dwars uitstekende betonbalk, een stuk je lucht tussen de pui zelf en de latei, en op straatniveau de uiterst sobere rechthoekige glaspui met rechts de in eén nis teruggeplaatste entree, aange bracht onder een bestaand étagehuis van baksteen. Iets vroeger is de pui van een juweliers winkel te Amsterdam (helaas gesloopt), waarvan foto's te zien waren op de eer ste expositie van 'de Stijl' in Parijs, ge houden in de Galerie 'L Effort Moder ne'. De realisatie vond plaats in 1920- '22. Een door witte lijnen begrensde, rechthoekige pui is de blikvanger, met daarachter, verdiept, ten opzichten van elkaar verspringende glasbakken en rechts: de entree. Zaudy in Wezel In 1928 krijgt Gerrit Rietveld de eervolle opdracht de winkelpui en het interieur van de firma Zaudy in het Nederrijnse Wezel (Duitsland) te verbouwen. De im puls hiertoe kwam van Bauhaus-docent Hinnerk Scheper, die van mening was dat een Nederlands architect beter uit de voeten zou kunnen met wijzigingen aan de bestaande smalle gevel. Riet veld hield erg veel van winkels, omdat de open glazen hoeken zoals ze mo- menteeel veel toegepast worden, des tijds volkomen nieuw waren. Het ont werp voor Zaudy was revolutionair: een uit glas bestaand glazen front, dat voor een deel schuin naar voren springt. Halverwege tussen trap en begane grond van het interieur ontwikkelt de creatieve architect een 'zwevend' kan toor. Dit biedt zich op ingang en kassa van de winkel. Na de machtsovername door Adolf Hit- Ier in 1933 werd deze fraaie winkel door nazi's verwoest: de eigenaar was een Jood. De eerste maquette van G. Rietveld van een winkel is een model voor een juwelierswinkel uit 1920-'22. Voor deze zaak ontwierp hij ook tot elementaire De winkelpui van de firma Zaudy in Wezel (West- Duitsland). geometrische vormen teruggebrachte lampen. MADO in Utrecht De kantoorboekhandel MADO aan de Oudegracht 119 in hartje Utrecht (op de oude gevellijst boven staat te lezen: 'Klein Blankenborch'- rechts ernaast staat 'Groot Blankenborch'- nu: De Slegte) kreeg in 1961-'63 een nieuwe winkelpui naar ontwerp van Gerrit Riet veld. Ook hier een vrijstaand blok van glas, met terugspringende ingang. Blauwgrijze mozaïeksteentjes vormen het fond van de terugliggende sokkels. Rietveld koos voor een eigentijdse vormgeving, die hoogstens in de maat voering nog iets gemeen heeft met het bestaande huis van rond 1800. Hoewel deze fraaie pui bedreigd was, wist men in Utrecht tijdig maatregelen te nemen, ook door de goede invloed van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Wel is de detaillering van de in de nau we Drieharingstraat gelegen wand uit de periode rond 1930 kort geleden ver vangen door moderne etalages van drie winkelpanden naar ontwerp van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 14