m 13 bepaald terras echt niet kon. Misschien wordt op den duur het oude terrassen- beleid weer van stal gehaald!' Waarom hebben Amsterdamse ter rassen zo'n totaal gebrek aan stijl, oogt het materiaal als nog net op tijd bij het grof vuil weggehaald? oordeel blijft bijna altijd zonder gevol gen. Gemeenteambtenaren vertellen mij het volgende. De terrassenrichtlij- nen vallen onder een Algemeen Politie Verordening (APV). 'Helaas kunnen welstandscriteria niet via een APV ge toetst worden,' zegt Rob van Binsber- te van een meter of drie,' zegt Albert Jan Tuijn van d'Oude Stadt. 'Op het straatgedeelte is dan een vast terras aangelegd, waaraan vier of vijf par keerplaatsen zijn opgeofferd. Terrassen op houten vlonders, met ballustraden, parasols en dergelijke. Heel praktisch, n Fors uitgevallen ontoelaatbare reclame aan het Damrak (foto Bert Franssen). Omtrent terrassen is wel iets gere geld. Voor het 'bouwen' van een terras heb je een vergunning nodig. Zo heeft de gemeente terrassenrichtlijnen vast gesteld. De bouwsels moeten voldoen de standvastig zijn, licht van construc tie, binnen 24 uur verwijderbaar, de voorgevel van een pand mag er niet uitgehaald worden (eventueel wel een ruit), er moet 1.50 m. ruimte voor voet gangers overblijven (op het Damrak 3 meter). En op enkele straten (grach ten) mag in het geheel geen terras aan gebracht worden. Ook het Bureau Monumentenzorg in Amsterdam komt soms even in beeld, als er terrassen en luifels van monu menten in het geding zijn. Maar zelfs dan is het naar eigen zeggen een 'ba lanceren op de rand van de monumen tenwet'. Veel invloed heeft het bureau niet: 'Het moet wel een ontzettend mooie pui zijn wil je iets kunnen tegen gaan,' zegt een medewerker. APV De vraag of een terras qua ontwerp en materiaal van enige kwaliteit is heeft een hobbyïstisch karakter. Een negatief gen, die zich met vergunningen voor de horeca bezig houdt, 'dat kan alleen met een bouwvergunning.' Van Binsbergen: 'Een commissie uit de gemeenteraad begint zich af te vra gen of de gang van zaken rond terras sen wel op de huidige manier is te re gelen. Er bestaat nu een zekere nei ging om de terrassen niet langer via een APV te regelen. Men bekijkt of de zaak niet onder de bouwverordening gebracht moet worden. Dat gebeurt al op vrij korte termijn. Het is ook niet uit gesloten dat de gemeenteraad hele maal geen gebouwde terrassen meer wil toestaan.' Onnozel 'De gemeente heeft er veel te weinig grip op,' zegt Rob Legdeur: 'Stel, ie mand heeft een horecagelegenheid. Mooie handel, denkt hij, ik ken iemand die een terras in elkaar kan timmeren. Hij krijgt vrij makkelijk een vergunning. We hebben geen middel om de uiterlij ke verschijning te toetsen.' Het kan beter. De bewijzen Bologna, Florence, Milaan. 'Vaak is er in deze steden naast de gevel een loopgedeel- omdat je dan de keus kunt maken om binnen of op het terras te gaan zitten. Als je in Amsterdam binnen wilt zitten kom je in een donker gat, helemaal aan het eind van de sluis. Heel onnozel be dacht, ook uit het oogpunt van de hore ca. Dat achterste gedeelte kunnen ze wel sluiten.' Licht optimisme Overigens is er toch enige reden voor optimisme. Sinds anderhalfjaar be schikt Bouw- en Woningtoezicht van de gemeenten over een speciaal handha- vingsteam om te controleren of de voorschriften worden nageleefd en er geen illegale aanbouwsels e.d. in het stadsbeeld. Vorig jaar werden zo'n 200 gevallen behandeld. Onlangs werd bijvoorbeeld op spectaculaire wijze een illegale luifel in de Halvemaansteeg verwijderd. Hoewel deze nieuwe aan pak vruchten begint af te werpen wordt in de dagelijkse praktijk nog steeds veel gedoogd. Capaciteitsgebrek bij het team speelt daarbij een hoofdrol. (Red.)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 13