m
13
bepaald terras echt niet kon. Misschien
wordt op den duur het oude terrassen-
beleid weer van stal gehaald!'
Waarom hebben Amsterdamse ter
rassen zo'n totaal gebrek aan stijl, oogt
het materiaal als nog net op tijd bij het
grof vuil weggehaald?
oordeel blijft bijna altijd zonder gevol
gen. Gemeenteambtenaren vertellen
mij het volgende. De terrassenrichtlij-
nen vallen onder een Algemeen Politie
Verordening (APV). 'Helaas kunnen
welstandscriteria niet via een APV ge
toetst worden,' zegt Rob van Binsber-
te van een meter of drie,' zegt Albert
Jan Tuijn van d'Oude Stadt. 'Op het
straatgedeelte is dan een vast terras
aangelegd, waaraan vier of vijf par
keerplaatsen zijn opgeofferd. Terrassen
op houten vlonders, met ballustraden,
parasols en dergelijke. Heel praktisch,
n
Fors uitgevallen ontoelaatbare reclame aan het Damrak (foto Bert Franssen).
Omtrent terrassen is wel iets gere
geld. Voor het 'bouwen' van een terras
heb je een vergunning nodig. Zo heeft
de gemeente terrassenrichtlijnen vast
gesteld. De bouwsels moeten voldoen
de standvastig zijn, licht van construc
tie, binnen 24 uur verwijderbaar, de
voorgevel van een pand mag er niet
uitgehaald worden (eventueel wel een
ruit), er moet 1.50 m. ruimte voor voet
gangers overblijven (op het Damrak
3 meter). En op enkele straten (grach
ten) mag in het geheel geen terras aan
gebracht worden.
Ook het Bureau Monumentenzorg in
Amsterdam komt soms even in beeld,
als er terrassen en luifels van monu
menten in het geding zijn. Maar zelfs
dan is het naar eigen zeggen een 'ba
lanceren op de rand van de monumen
tenwet'. Veel invloed heeft het bureau
niet: 'Het moet wel een ontzettend
mooie pui zijn wil je iets kunnen tegen
gaan,' zegt een medewerker.
APV
De vraag of een terras qua ontwerp en
materiaal van enige kwaliteit is heeft
een hobbyïstisch karakter. Een negatief
gen, die zich met vergunningen voor
de horeca bezig houdt, 'dat kan alleen
met een bouwvergunning.'
Van Binsbergen: 'Een commissie uit
de gemeenteraad begint zich af te vra
gen of de gang van zaken rond terras
sen wel op de huidige manier is te re
gelen. Er bestaat nu een zekere nei
ging om de terrassen niet langer via
een APV te regelen. Men bekijkt of de
zaak niet onder de bouwverordening
gebracht moet worden. Dat gebeurt al
op vrij korte termijn. Het is ook niet uit
gesloten dat de gemeenteraad hele
maal geen gebouwde terrassen meer
wil toestaan.'
Onnozel
'De gemeente heeft er veel te weinig
grip op,' zegt Rob Legdeur: 'Stel, ie
mand heeft een horecagelegenheid.
Mooie handel, denkt hij, ik ken iemand
die een terras in elkaar kan timmeren.
Hij krijgt vrij makkelijk een vergunning.
We hebben geen middel om de uiterlij
ke verschijning te toetsen.'
Het kan beter. De bewijzen Bologna,
Florence, Milaan. 'Vaak is er in deze
steden naast de gevel een loopgedeel-
omdat je dan de keus kunt maken om
binnen of op het terras te gaan zitten.
Als je in Amsterdam binnen wilt zitten
kom je in een donker gat, helemaal aan
het eind van de sluis. Heel onnozel be
dacht, ook uit het oogpunt van de hore
ca. Dat achterste gedeelte kunnen ze
wel sluiten.'
Licht optimisme
Overigens is er toch enige reden voor
optimisme. Sinds anderhalfjaar be
schikt Bouw- en Woningtoezicht van de
gemeenten over een speciaal handha-
vingsteam om te controleren of de
voorschriften worden nageleefd en er
geen illegale aanbouwsels e.d. in het
stadsbeeld. Vorig jaar werden zo'n
200 gevallen behandeld. Onlangs werd
bijvoorbeeld op spectaculaire wijze een
illegale luifel in de Halvemaansteeg
verwijderd. Hoewel deze nieuwe aan
pak vruchten begint af te werpen wordt
in de dagelijkse praktijk nog steeds
veel gedoogd. Capaciteitsgebrek bij
het team speelt daarbij een hoofdrol.
(Red.)