Damrak te Amsterdam is achterbuurt geworden 10 Bert Franssen Terrassen van inderhaast gesprokkeld hout, in elkaar getimmerd door een best handige kennis. Enorme uithangborden van pulpmateriaal, qua ontwerp van het allerverdrietigste soort. Losse commerciële objecten op de openbare weg. Te veel automatenhallen, te veel wisselkantoortjes. Oprukkende patat cultuur. Dat is tegenwoordig het beeld van het Amsterdamse Damrak. Prachtige ge vels zijn goeddeels aan het oog ont trokken door brutale aandachtstrek kers. Mag je de commercie verwijten dat zij gebruik maakt van de mogelijk heden die er blijkbaar zijn? De ge meenteraad) vond het tot nu toe niet zo belangrijk. Er zijn raadsleden die de wildgroei van terrassen te gek vinden. 'Zo gezellig...' 'Zo levendig'... 'Da's nou typisch Amsterdam' Lelijke opbouw op gevel aan het Damrak (foto Bert Franssen). Het Damrak in Amsterdam. De en tree van de binnenstad. Een weergalo ze gevelrij aan het water met op de achtergrond de Oude Kerkstoren, de beroemde Beurs van Berlage... Je moet maar hopen dat een toerist met open mond naar dit schouwspel kijkt. Dan ziet hij de winkelzijde van het Damrak niet. Van een afstandje nog niet eens onaantrekkelijk. Een compact landschap van reclame borden, Mondriaan zou er inspiratie uit putten. Van dichtbij ziet de straat er uit als een achterbuurt, ordinair, lawaaie rig, agressief. Komend van de Dam loop ik langs ho tel Ascot. Het heeft zijn ingang gemar keerd met een vierkant luifeltje van doorzichtig materiaal. Een onvergeeflij ke stijlbreuk met de rest van de gevel. Ik loop verder, langs het pas gereno veerde terras van hotel De Rode Leeuw, dat er nog min of meer uitziet, maar veel te veel loopruimte wegneemt (helaas, aan een eenmaal verstrekte vergunning kan niets meer gedaan worden). Het belendende Pizzaland is maar een smal pandje, verscholen achter het lange Rode Leeuw-terras zou je het over het hoofd kunnen zien, maar dat heeft men weten te voorko men met een reusachtige driehoek, ver uit de pui, plus een klein terrasje van minimale kwaliteit. Kentucky Fried Chicken en Change Expres zijn be scheidener, hebben zich beperkt tot gevelplaten, zij het van maximale om vang. Bakker De Waal, iets verder op de hoek van een steeg, heeft een drie hoekige luifel van cash carrymateri- aal. De gevel is hier eenvoudig wegge broken, je wilt niet naar binnen maar je bent er al. Wie een uithangbord of luifel wil plaat sen heeft een vergunning nodig, Een vergunning van, let wel, de Dienst Ge meente Belastingen. De kwaliteit van het ontwerp speelt bij het verstrekken van zo'n vergunning geen rol. Bij de bouw van terrassen ook niet. Met als gevolg dat het Damrak langzamerhand het aanzien van een achterbuurt heeft gekregen. Sprankje hoop Maar er gloort een sprankje hoop. Be gin volgend jaar wordt het Damrak her ingericht. Parkeerplaatsen verdwijnen, er komt eenrichtingsverkeer, het trottoir wordt verbreed. Dat betekent in ieder geval, dat alle 'gevelaanplant' verwij derd moet worden. Tijdelijk, maar hier ligt toch een kans, vindt Rob Legdeur, projectleider Stadshart. Legdeur spreekt met onverholen af schuw over de gevelvervuiling in de stad ('Heeft u dat vreselijke nieuwe ter ras op de Dam al gezien?1). Beschrijft door mij genoemde geveltje in detail. Hij hoopt op de volgende ontwikkeling: 'Bij de herinrichting van het Damrak moet al het spul de straaf af. En dan zullen we proberen de ondernemers over te halen hun gevels op een meer verantwoorde wijze aan te kleden. We zullen dat doen aan de hand van een aantal voorbeelden waarbij we laten zien hoe het óók zou kunnen.' Het is een kwestie van overtuigen. Legdeur erkent dat zoiets niet makkelijk is: 'Het probleem is dat winkeliers de ge meenschappelijkheid van hun belan gen niet zo gauw onderkennen. Ze kij ken snel met scheve ogen naar hun buurman. Als de luifel van een ander

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 10