Van fabricage tot nutsbedrijf GEMEENTEWERKEN K.P. COMPAGNE De ontwikkeling van Gemeentewerken van Den Haag in de negentiende eeuw len hangen aan lange stengels naar bene den. Pal tegen de muur, bij de 'trouwtafel' een rij stoelen met smalle, hoge, felrode rugleuningen, die de zaal beheersen. Al leen over de w.c.'s geen lof: klein, met ar moedige tegeltjes, je tocht er weg. Bekender is natuurlijk het exterieur. We lopen naar buiten en ik zie nog eens het perfect afgewogen geheel. Het bouwli chaam bestaat uit rechthoekige blokken, overlappend, in elkaar geschoven, uit springend, oprijzend. De gebogen lijn is hier met nadruk taboe. Een voor die tijd 'modem' gebouw, hoewel opgetrokken in het oude, vertrouwde baksteen. Het zoekt met lage vleugels aansluiting bij de omge ving. Arie den Dikken legt uit waarom het Raadhuis gerestaureerd moet worden. 'De stenen van het Raadhuis zijn te zacht ge bakken. Normaal moet dat bij 1200-1300 graden gebeuren, maar deze zijn bij 900 graden gebakken. En dat geeft onvol doende weersbestendigheid. Dat wil zeg gen, dat de stenen in natte toestand mak kelijk vocht opnemen en vasthouden, wat bij vorst tot scheuren leidt. De stukken vlo gen van de toren! De toren heeft een aantal jaren voor de restauratie ingepakt geze ten. De gele mantel gaat er nu voor 75% af, we gaan ervan uit dat 25% voorlopig nog kan blijven zitten.' Dilitaties Maar er is nog iets anders. Een tweede raadselachtige 'fout' van Dudok: 'Dudok heeft in het gebouw geen dilitaties aange bracht. Verticale scheidingen in het met selwerk. Een lange wand van metselwerk moet je op sommige plaatsen onderbre ken. Dit gebouw heeft een lengte van 20, 30 meter. Er komen gegarandeerd scheu ren in als je geen dilitaties aanbrengt. 20, 30 meter is te lang om de werking van inkrimpen en uitzetten op te vangen.' Waarom paste Dudok geen dilitaties toe? Het is een raadsel. 'Misschien,' zegt Den Dikken, 'was Dudok zeer streng voor zijn eigen ontwerp. De vlakken moesten echt vlakken zijn en mochten niet onder broken worden door een verticale streep. Ik neem aan dat hij vermoedde dat de schade wel zou meevallen. Zo zijn er wel meer raadsels. Het gebouw heeft geen spouwmuren. Je zou zeggen, we halen nu het gele buitenspouwblad eraf en we met selen er weer een nieuw blad op. Maar zo is het niet. Het is volstrekt massief metsel werk. De gele stenen werden gewoon aan de binnenmantel vastgemetseld.' Tenslotte breng ik een bezoek aan de toren, in steigers verpakt, normaal 48 me ter, maar nu tijdelijk gekortwiekt. Met een enge lift bereiken we de tijdelijke top, waar een deel van het carillon nog hangt en alweer verse betonnen kolommetjes oprijzen. Een nieuwe top: van dichtbij lijkt het een langdurig karwei, maar een inge nieur van het architectenbureau Van Hoogevest verzekert me dat het binnen een jaar geklaard is. Tegelijkertijd zijn een 'verdieping' lager bouwvakkers bezig met enorm gereed schap de beroemde Dudok-bakstenen los te wrikken. Het gaat met erg veel moeite. Dit gebouw hoeft helemaal niet gerestau reerd te worden. Beheer Als instelling bestond de fabricage al in de Republiek. In 1636 werd door het bestuur van Den Haag, de Magistraat, bepaald dat er een organisatie diende te komen die zich bezig moest houden met het onder houd van de Haagse wegen, wateren en overheidsgebouwen. De politieke verant woordelijkheid voor het beleid berustte bij de Burgemeesters. Het in de praktijk uit voeren van het beleid werd opgedragen aan een technisch opzichter, soms fabriek of contrarolleur genoemd, die hiertoe werklieden en materialen, gebouwen en opslagterreinen ter beschikking gesteld kreeg. Deze structuur bleef bijna ongewij- In bet begin van de negentiende eeuw was er in Den Haag één instelling die verantwoor delijk was voor het onderhoud van de stedelijke infrastructuur en het op peil houden van het voorzieningenpakket voor de Hagenaars, namelijk de fabricage. De Haagse fabricage, ook bekend als Haechs werken, had in deze tijd een breed takenpakket dat onder meer bestond uit het ophalen van as en vuilnis, het schoonhouden van de grachten, het aanleggen en onderhouden van bruggen, straten, wegen in en rond Den Haag, het ontwerpen, bouwen en onderhouden van de stedelijke gebouwen en het verzorgen van de openbare verlichting en de groenvoorziening. Veel van haar werk zaamheden voerde de fabricage uit met eigen werklieden in eigen beheer. Alleen het ophalen van as en vuilnis werd soms om economische redenen uitbesteed. Drs. K. P. Compagne, die meewerkte aan het jubileumboek n.a.v. 350jaar Gemeentewer ken, 's Haags werken en werkers', gaat in op de geschiedenis van de 'fabricage'. De Sint Sebastiaansdoelen in Den Haag tijdens de restauratie onder directie van Gemeentewer ken in 1986 (foto P. N. J. Oosterhout). 8 Heemschut, nov.-dec. 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 8