-i -> De achtergevel van het definitieve ontwerp van 1777. Het gebouw is nu geheel met pilasters omgeven, een terugkeer naar de grote stadspaleizen uit de 17de eeuw (afb. 2). voorbeeld niet voorbij de Ebbingestraat 'schieten'. Voorts bleek dat Van Iddekinge ook over enige bescheidenheid beschikte: de zuilen van de peristyle moesten van de Ionische of Gemengde Orde zijn, de 'Co- rintisse was te duur'. Deze laatste eis past in de terugkeer van het 'academische' in de architectuur, gezien het feit dat men de orde's op de juiste manier wenste toe te passen. Jacob Otten Husly Husly (1738-1796) won met zijn ontwerp 'Naar 't Programma'de eerste prijs uit een inzending van 38 plannen. Zijn begroting kwam uit op 479.250,-. Husly had net, in 1772, het stadhuis van Weesp gebouwd en moet dus goed op de hoogte zijn geweest wat betreft de bouw kosten. Husly*s winnende ontwerp (afb. 1) toont hoe hij, net als in Weesp, nog niet gerekend moet worden tot een vertegen woordiger van het opkomende Classi cisme: met het Groningse plan bevindt hij zich nog in de allervroegste fase, waarin barokke en classicistische elementen door elkaar heen worden toegepast. Dit gold overigens voor een groot deel van de in zendingen, op enkele verrassend 'mo derne' ontwerpen na, die Camper aanvan kelijk meer bevielen. Omdat aan de eerste prijswinnaar was voorgeschreven om ideeën uit andere inzendingen in het defi nitieve ontwerp te verwerken werd Husly opgedragen zijn plan te wijzigen. Het ge bouw moest een strakker en strenger ui terlijk krijgen; de plattegrond moest een volmaakt vierkant vormen en de ramen moesten zoveel mogelijk gelijk zijn, dat gaf een 'majestueus' karakter. Vanwege bezui nigingen moest het aanvankelijk geplande beeldhouwwerk verdwijnen, want dit mocht alleen als het 'voortreffelijk 'was, en moesten de frontons en kroonlijsten in hout wórden uitgevoerd. Wijziging winnettd ontwerp Op 2 juni 1776 leverde Husly zijn gewij zigde plannen in. Hij heeft nu inderdaad de gevels een strenger karakter gegeven, de meeste decoratieve details zijn weggela ten, zoals de balcons met consoles en de overdadige raamomlijstingen; de beelden op de frontons zijn vervangen door sim pele vazen en de gevels zijn vlakker, zon der 'hoeken in Toscaansch blok'. In het archief van Groningen bevindt zich een doorsnedetekening, die bij het gewijzigde plan van 1776 hoort. Op deze academische tekening zijn de twee stijlpe riodes mooi naast elkaar te onderschei den: het neo-classicistischp exterieur met peristyle zonder versieringen op het fron ton en met gecannelleerde zuilen van de gemengde orde, het interieur daarentegen nog in Louis XVI-stijl, met beeldhouwwerk in de vestibule en op de gangen. Dat dit niet de definitief gewijzigde plan nen zijn blijkt uit een serie tekeningen van plattegronden, gevels en doorsnede's van 1777, waaruit blijkt dat nu rondom het ge hele gebouw pilasters zijn aangebracht. (Afb. 2). Waarom het Groninger stadsbe stuur tot dit besluit kwam, is een raadsel: dit plan betekende een grote stap terug ten aanzien van de plannen van 1776. Met name de grote stadspaleizen uit de 17de eeuw, zoals het Mauritshuis te Den Haag, moeten hier als voorbeeld hebben ge diend. Een dergelijke hang naar de 'Gouden Eeuw'is nog enigszins begrijpelijk voor een misschien wat ouderwets ingesteld stadsbestuur. Petrus Camper moet zich er heftig tegen verzet hebben: na 1777 blijkt er dan ook niets meer van enige bemoeie nis van Camper bij de bouw van het stad huis. Ook voor Husly moet deze laatste wijzi ging van het stadsbestuur hard zijn aange komen, maar uit zijn nieuw ingediende ontwerpen komt zijn inschikkelijke karak ter boven, dat hij ook bij de bouw van het stadhuis van Weesp toonde. 15 jaar later Het definitieve plan was nu eindelijk klaar, maar de financiering was nog niet rond en er brak hevige onenigheid los over hoe dit moest gebeuren. Met uitzondering van Van Iddekinge, vingen de burgemees- teren aan de zaak te traineren, zodat er eind 1777 werd besloten de bouw een jaar uit te stellen. Dit werden er 15: pas in 1792, toen Van Iddekinge en Camper reeds wa ren overleden, werd Husly opnieuw ge vraagd een plan te maken: sterk vereen voudigd en met een gehalveerd budget, dat nu 200.000,- bedroeg. (Afb. 3). De inhoud van het gebouw werd nu met 30% verminderd, door het weglaten van de achtergevel aan de westzijde, het dak werd vereenvoudigd, de frontale hoofd trap vervangen door twee zijtrappen. Op de hoofdverdieping zou geen banketzaal meer komen, wat voor die tijd toch al on gebruikelijk was en aanvankelijk was ge pland in tedere herinnering aan het tegen het oude raadhuis gebouwd wijnhuis, waar menig feestje van de bestuurders had plaatsgevonden. Het stadhuis kreeg wegens de bezuini gingen nooit het prachtig gebeeldhouwde interieur dat Husly ooit tekende en waarin hij meer uitblonk dan de meeste van zijn tijdgenoten. Dit is te zien aan het schitte rende, door hemzelf uitgevoerde interieur van het stadhuis van Weesp. Het gewijzigde plan van 1792. Wegens de bezuinigingen is de westgevel weggelaten en al het 'overbodige'beeldhouwwerk verdwenen. De monumentale frontale trap is vervangen door twee zijtrappen (afb. 3). - U-~ ,<tfï mm ar 'MM) Heemschut, nov.-dec. 1989 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 5