BOEKEN Kleine Monumentenreeks Neo-classicisme in Nederland Historie Stadion Feyenoord Vijfheerenlanden Bij de SDU verschijnt het dertigste deel in de serie van de Geïllustreerde Beschrij ving van Nederlandse Monumenten van Geschiedenis en Kunst: De Vijfheerenlan den. Deze rijk geïllustreerde publicatie, van de hémd van mevrouw drs. Catharina L. van Groningen, werkzaam bij de Rijks dienst voor de Monumentenzorg, is ge schreven in opdracht van WVC. De afbraak Er is geen houden meer aan en in 1814 besluit de Raad om de spits tot boven het uurwerk af te breken en te vervangen door een opengewerkte kroon zoals ook wel bij haringkopers boven de deur hing. Dit ter ontlasting van de onderbouw èn het gemeentelijk budget. De toren werd er wat betreft de verhouding tussen onder bouw en bekroning niet mooier op, een beetje potsierlijk eigenlijk, maar wist op deze wijze nog wel zijn bestaan een vijftien jaren te rekken. Echter slechte fundamen ten blijven slechte fundamenten, boven dien hadden steeds meer mensen een ei gen klok in huis en werd zo ook de functie als openbare tijdsaanduider steeds meer overbodig. In 1829 valt dan definitief het doek, zes weken is men, na het besluit door het ge meentebestuur hiertoe genomen, bezig met het slopen van de oude reus. De over heid aan het begin en aan het eind van een gebouw dat meer dan driehonderd jaar het bouwkundig en economisch middel punt was van een stuk Amsterdam. Mensen leven korter dan gebouwen en het moet dan ook een vooruitziend man bouwen geldende spreuk in de grote klok Denck, als 't eene uur na 't andere slaet geweest zijn die zijn voor mensen èn ge- van de Haringpakkerstoren goot: Uw leven, ctls een uur, omgaet. In de Kleine Monumentenreeks zijn er on langs weer twee monografieën verschenen. Sint Sebastiaansdoelen; Haags Historisch Museum. Samengesteld door Robert van Lit en Elke Pluijmen, onder red. van Mi- chiel van der Mast. In het boekje wordt in het kort de geschiedenis verteld van dit gebouw en de verschillende gebruikers. Het werd in 1636 naar ontwerp van Arent van 's-Gravensande gebouwd als onderko men voor de Haagse Schutterij. Van 1884 tot 1934 heeft het als Gemeente Museum dienst gedaan en na een grondige restau ratie en verbouwing is het sedert 1986 in gericht als Haags Historisch Museum, een zelfstandig opererende afdeling van het Gemeente Museum. Aan het ontstaan, de samenstelling en de aard van de collectie, de inrichting en de restauratie van het ge bouw wordt ook ruimschoots aandacht be steed. Zwolle, Waanders, 1989. 88 pp. ISBN 90.6630.184.8. Prijs 14,50. De tweede Monografie handelt over het Huis Sonsbeek, een monument in een mo numentaal park; geschreven door Paul M. Beek, conservator van Sonsbeek Internati onal Art Centre dat in Huis Sonsbeek is ondergebracht. De boeiende geschiede nis van huis, bewoners en park wordt uit de doeken gedaan. Het werd in 1744 ge bouwd door Anthony Viervant, telg uit de vooraanstaande architectenfamilie en is later enkele malen uitgebreid (o.a. door neef Roelof Roelofs Viervanf). De aanleg van de tuin dateert uit 1775-1780 en hieraan is weinig veranderd. Het park wordt nu gebruikt voor grote internationale beel dententoonstellingen en het huis is in ge bruik als expositieruimte, een traditie die overigens al eind vorige eeuw is ontstaan. Zwolle, Waanders, 1989. 64 pp. ISBN 90.6630.184.8 Prijs 14,50. Ter gelegenheid van een tweetal tentoon stellingen verscheen het fraaie boekwerk Edele eenvoud, Neo-classicisme in Neder land 1756-1800. Redactie dr. F. Crijzenhout en dis. C. van Tuyll van Serooskerken in samenwerking met het Frans Hals Mu seum, Teylers Museum en het Kunsthisto risch Instituut Leiden. Met bijdragen van F. Grijzenhout, N.C.F. van Sas, P. Knolle e.a. De aanleiding voor deze publicatie en de' tentoonstellingen was de tweede eeuwver jaardag van het buitenverblijf Welgelegen te Haarlem, thans zetel van het Provinciaal Bestuur. De tentoonstellingen en het boek proberen antwoord te geven op de vraag in hoeverre de neo-classicistische idealen, die zich zo duidelijk hebben gemanifes teerd in de ons omringende landen, ook hier werden nagestreefd. In het boek wor den na een historische inleiding, respec tievelijk verschillende thema's beschre ven, zoals de architectuur, tuinarchitec tuur, beeldhouwkunst, penningen, be- hangschilderkunst, decoratieve kunsten, porselein, toneel, kleding en kledingge drag, portretkunst (historiestukken) en te kenkunst. Ieder hoofdstuk besluit met een catalogus. Vele afbeeldingen begeleiden de teksten. Een zorgvuldig uitgegeven boek dat duidelijk een aanvulling is tot de kennis over het Nederlands Neo-Classi- cisme Zwolle, Waanders, 1989. 284 pp. ISBN 90.6630.186.4 Prijs, 69,50. AMtC Enige maanden geleden klaagden wij in Heemschut nog over het gebrek aan aan dacht voor stadionarchitectuur. Met de uit gave van De Kuip worden we nu reeds tegemoet gekomen. Het boek behandelt de historie van het stadion Feyenoord (de eerste 100 blz.) en haar gebruikers (de tweede 100 blz.) gedurende de periode 1932-1954. Het verhaal van H. A. van Wij nen (redacteur NRC Handelsblad) maakt veel duidelijk over de Engelse en Ameri kaanse invloeden op de stadionbouw en toont - zoals vaker blijkt - dat de rol van de opdrachtgever, in dit geval Feyenoord- voorzitter L. van Zandvhet, zeker zo be langrijk is als die van de persoon op wiens naam het bouwwerk uiteindelijk komt te staan, in dit geval de vermaarde architect L. C. van der Vlugt. Lezenswaardig, fraai uitgegeven en mooi geïllustreerd. Uitgeverij Veen, 200 pp. ISBN 90.20.41877.7. Prijs: 39,90. TT Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel geeft de verschillende groepen ge bouwen weer, waarbij de nadruk ligt op het gebouw dat zo karakteristiek is voor de streek waarin het gelegen is. In het tweede deel worden de in de streek gele gen plaatsen behandeld. Mede door de uitgebreide registers en literatuuropgave is de Vijfheerenlanden een rijke en be langrijke bron van informatie over een streek die tot nu toe te weinig gekend en bekend was. De Vijfheerenlanden, drs. Catharina L. van Groningen. SDU-Uitgeverij, '-Gravenhage, 1989. ISBN 9012.061.431. Prijs 150,-. De Montelbaanstoren in Amsterdam (foto Leo van der Menie) in kleur. Heemschut, nov.-dec. 1989 41

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 41