HEEMSCHUT IN ACTIE Geen nieuwbouw 'in oude stijl' Actie voor Friese 'Eiffeltoren' Station Hollands Spoor in oorspronkelijke staat herstellen Houtzagerij bedreigd Boas-complex voorlopig beschermd Alternatieven voor grindwinning zoeken Verwaarloosd pand eigendom gemeente Heemschut Limburg kan opgelucht ademhalen: het NS-station in Echt is voor sloop behoed. Op 27 oktober werd de renovatie gevierd van dit station der vijfde klasse' uit 1865. Zonder de waakzaamheid van Heemschut zou er nu een moderne sextant (zeshoekig standaardge bouwtje) hebben gestaan. Amstelveen - Heemschut heeft adhesie betuigd met de bezwaren tegen vervanging van een Rijksmo nument aan Amstelzijde 45 door nieuwbouw 'in oude stijl'. De koper wist ervan, dat hij een door het Rijk beschermd monument kocht, dat bovendien met Rijkssubsidie is ge restaureerd. Heemschut meent, dat de koper bij een nieuwe bestem ming van het pand rekening moet houden met behoud van het be staande en is er op tegen het ge bouw van de Rijksmonumentenlijst te doen voeren. De voorbouw van het pand bestaat uit één bouwlaag en een zolder on der een sporenkap met vier dek schilden. Het grote dak draagt bij aan een unieke verschijningsvorm in het straatbeeld. De hoge achter- bouw bevat twee bouwlagen en een zolder, onder een zadeldak dat is opgesloten tussen twee top gevels met vlechtingen. De oor spronkelijke bestemming was waarschijnlijk pakhuis. Het pand dateert uit eind 18de eeuw. Ook dit achterstuk is van historische bete kenis en moet gespaard blijven. De oudheidkundige waarde van het pand zal zeker ook een rol ge speeld hebben bij de aanwijzing destijds van de omgeving tot be schermd dorpsgezicht. Rudolf Wielinga, architect bij de Rijksdienst voor de Monumenten zorg heeft zijn actie voor het be houd van de Belvédère van Oranje woud, een betonnen uitkijktoren uit 1924 geïntensiveerd. Het bouw werk moet samen met een theepa viljoen, een ponybaan, een speel- tuintje en een zandsteengrot het re creatieve middelpunt worden van het voormalige lustoord van Oran jevorsten. De toren is na het voor malige pakhuis La Venezia in Leeuwarden het oudste betonnen bouwwerk in Friesland. In Neder land is hij zelfs de enige betonnen belvédère, die in de jaren twintig is gebouwd. Haast met de restaura tie, die ook door Heemschut van harte wordt ondersteund, is gebo den want de toren takelt snel af. Als ruïne kan de toren nog wel tien jaar zo staan, stelt Wielinga, maar dan is die intussen wel ver heen. Als je nog iets wilt doen moet dat nu. Op zijn vroegst kan de toren pas over drie jaar op de monumen tenlijst staan en pas dan komt hij voor subsidie in aanmerking. Voor twee ton kan de 'Eiffeltoren van Friesland', die 15 meter hoog is maar bovenop het plateau 25 me ter, piekfijn worden hersteld. Wielinga zelf wil eventueel als vrij williger de directie wel voeren. Misschien iets voor de betonindus- trie om te sponsoren? Den Haag - In een blief aan de Nederlandse Spoorwegen heeft de Bond Heemschut aandacht ge vraagd voor het voor een aanzien lijk deel door brand verwoeste zeer monumentale station Hollands Spoor in Den Haag. De Spoorwe gen hebben gelukkig steeds veel in het werk gesteld om de monu mentaliteit van dit in neo-renais- sancesüjl gebouwde, zeer fraaie station van architect D. A. N. Mar- gadantte continueren. Hierbij valt te denken aan de recente restaura tie van de koninklijke Wachtka mer, die van de thans uitgebrande stationsrestauratie en die van de eerste en tweede klas wachtka mer. Ook heeft de Bond veel waarde ring voor de inspanningen van NS rond de eerder begonnen restau ratie van de uiterst waardevolle 19de eeuwse overkapping en voor de manier, waarop NS steeds heeft Assen - Heemschut heeft grote bezwaren tegen de voorgenomen sloop van het bedrijfsgebouw van een originele stoomzagerij van om streeks de eeuwwisseling. Ook protesteert zij tegen het dempen van de ervoor gelegen balkenkolk en de afbraak van het bij de zagerij behorende kantoorgebouwtje, in geblokt pleisterwerk opgetrok- gestreefd naar integrale instand houding van het stationsgebouw. Daarom verzoekt Heemschut de Spoorwegen ook nu al het moge lijke in het werk te stellen om te komen tot herstel in de oorspron kelijke staat van het afgebrande c.q. uitgebrande gedeelte van Hol lands Spoor. Naar het oordeel van Heemschut is uit een oogpunt van goede monumentenzorg herstel volgens de nog aanwezige bouw en bestektekeningen wenselijk en gerechtvaardigd. De stijlkundige eenheid zal dan opnieuw tot stand gebracht worden. Een extra argument is nog, dat één van de weinige voorbeelden van stationsarchitectuur van Marga- dant, het station van Amersfoort, het veld zal moeten ruimen voor een face-lift van het Stationsplein van Amersfoort. Des te zuiniger moeten we zijn op het Hollands Spoor naast uiteraard het fraaie Haarlemse station van Margadant. Heemschut zal met NS overleg gaan voeren over het herstel van Hollands Spoor. J.K. ken. De oorspronkelijke zagerij met helling en kolk vormen nog het enige zichtbare en herkenbare relict van industriële bedrijvigheid langs de Vaart. Assen heeft op dit gebied al te veel verloren zien gaan, zoals een pelmolen en een houtzaagmolen aan de Vaart, twee korenmolens, een ijzergieterij en een Tram-(bascule-)brug. Amsterdam - Het is de vijf samen werkende Amsterdamse monu menten-organisaties, waaronder Heemschut, gelukt het karakteris tieke industriële Boas-complex voorlopig op de Rijksmonumenten lijst te krijgen. Het uit 1878 date rende hoofdgebouw is in zijn archi tectonische vormgeving een van de laatste markante voorbeelden van de klassicistische traditie bij grote gebouwen en sluit de lijn af van onder meer de Oranje-Nassau- kazeme en het Paleis van Justitie. Het interieur vertoont alle kenmer ken van een voor die tijd rationele fabrieksindeling en van een mo derne constructie met gietijzeren kolommen en stalen spanten. Bovendien brengt het Boas-com plex de betekenis in herinnering, die de diamantindustrie heeft ge had voor de Amsterdamse econo mie en in het bijzonder voor de Joodse bevolking, die in de omge ving woonde. Het was ten tijde van de bouw de grootste en modernste diamantfabriek in Europa, wat een aanzienlijke verbetering van ar beidsomstandigheden inhield in vergelijking met de thuiswerkende diamantbewerkers. Of het com plex ook definitief op de Monu mentenlijst zal komen hangt van de nieuwe minister van WVC af. Herten - Nadat het stadsgewest Roermond heeft uitgesproken dat er voor het einde van deze eeuw een einde moet komen aan de grindwinning in Midden-Limburg, heeft de gemeenteraad van Herten zich achter deze uitspraak ge schaard. De 24 gemeenten die de Stadsgewestraad Midden-Limburg vormen, vinden dat er ernst ge maakt moet worden met het zoe ken naar alternatieven voor grind. De gemeenten willen meespreken in het ontgrindingenbeleid en vin den dat er in het vervolg geen be slissingen meer over hun hoofden heen mogen worden genomen. Neer - De gemeente heeft het pand Engelmanstraat 8 voor 30 mil le gekocht en wil dit monument nu proberen in te passen in de moder nisering van de dorpskern. Jaren lang heeft Neer geprobeerd het pand van de Rijksmonumentenlijst te laten schrappen omdat het door de eigenaar sterk verwaarloosd was, maar de minister wees dit af omdat het gebouw een gaaf voor beeld is van 18e-eeuwse Noordlim burgse architectuur. (foto Henk Westerveld) Heemschut, nov.-dec. 1989 39

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 39