neostijlen, Art Nouveau en invloeden van Berlage zijn in Haarlem op een harmoni sche wijze geïntegreerd. Het koninklijk paviljoen Evenals het Amsterdamse Centraal Station, het voormalige Staatsspoor in Den Haag en het station Baam bezit het Hollands Spoor koninklijke wachtkamers. Enkele malen per jaar worden zij nog gebruikt door le den van het koninklijk huis en deze ruim ten behoren tot de rijkste voorbeelden van neorenaissance interieurkunst, die in ons land zijn te vinden. De ingang wordt over dekt door een luifel met smeedijzeren sierlijst op gietijzeren zuiltjes. Via een ves tibule betreedt men het trappehuis met zijn bont-marmeren bekleding, bronzen sierhekken en sierlantaams. De hal boven aan de trap is gedecoreerd met wandpi- lasters en allegorische reliëfs en de koof plafonds vertonen decoratieve en symboli sche beschilderingen, alles in de rijkst denkbare, frans georiënteerde renaissan- cevormen. Het trappehuis wordt verlicht door een groot rondboogvenster met ge brandschilderd glas van de glazenier J. L. Schouten te Delft. Hierin zijn de wapens van de provincies en de steden aan de 'oude lijn'der HIJSMuitgebeeld. Grote vleugeldeuren onder het koninkrijkswa pen géven toegang tot de koninklijke wachtruimten: drie door bogenstellingen verbonden kamers met wandbespannin gen, cassettenplafonds, marmeren schoor steenmantels, lichtkronen en meubilair in neo-Lodewijk XVIstijl van de Haagse firma Mutters. Voor de hofdames is er een aparte wachtkamer en in zijruimten bevin den zich de koninklijke toiletten met was tafels. Dit alles is ongewijzigd bewaard ge bleven sinds de bouwtijd. Soms, zoals tijdens de Open Monumen tendagen, stellen de Spoorwegen deze wachtkamers open voor het pubhek, dat zich dan ook in grote aantallen komt ver gapen aan de pracht en praal in dit minia tuurpaleis. De thans door de brand ver woeste interieurs van de publiekswachï- kamers op het eilandperron waren uiter aard eenvoudiger van aankleding, maar ook hier kon men cassettenplafonds en betimmeringen in neorenaissancestijl be wonderen. Voorlopig beschermd Kort voor de brand, op 10 oktober, richtte de geschiedkundige vereniging 'Die Haghe'aan de minister van WVC het ver zoek om het stationscomplex te plaatsen op de rijkslijst van beschermde monumen ten. Op 23 oktober, acht dagen na de brand, stelde de minister de Nederlandse Spoorwegen en de gemeenteraad van 's-Gravenhage in kennis van het verzoek tot bescherming. Op dat moment werd de voorlopige bescherming van kracht. Bin nen vijf maanden moet nu de minister door de gemeente geadviseerd worden. In die periode dient de gemeente, die tevens in gevolge de herziene Monumentenwet de vergunningverlenende instantie is waar het aanvragen tot wijziging of afbraak van monumenten betreft, het overleg met NS te voeren over de plaatsing van het Hollands Spoor op de rijksmonumentenlijst. Het is te hopen dat ons nationale vervoerbedrijf, dat in het recente verleden zich reeds zo veel moeite en kosten getroostte om het station in stand te houden, ook nu bereid en in staat zal zijn om het herstel ter hand te nemen. Een gelukkige omstandigheid daarbij is, dut een deel van de brand schade door de verzekering wordt gedekt en dat de voorlopige bescherming inmid dels van kracht is geworden. drs. H. P. R. Rosenberg is architectuurhis toricus bij het Gemeentelijk Bureau Monu mentenzorg van 's-Gravenhage. De Koninklijke Wachtkamer van station Hollands Spoor; Gezicht vanuit de bovenhal in het trappehuis. (foto Dienst Stadsontwikkeling, gemeente Den Haag) Geen verstedelijking in IJ-meer Heemschut heeft in een brief aan GS van Noord-Holland dit college met na druk verzocht af te zien van elke vorm van stedelijke ontwikkeling in het IJ-meer. Met verontrusting nam Heemschut ken nis van wat in de Ontwerp-Structuurvi- sie Noord-Holland 2015 over een nieuwe verbindingszöne tussen Am sterdam en Almere in aansluiting op de IJ-as wordt vermeld. Grootschalige ver- stedelijkingsprojecten in het IJ-meer zullen tot gevolg hebben, dat het water front aan dit deel van de voormalige Zuiderzeekust ernstig aan karakter zal inboeten. Dit geldt zowel voor het ge zicht op de kust vanaf het water als voor dat vanaf de kust op het water. Land en water in dit gebied vertegen woordigen een rijke cultuur-historische waarde. De historische toegang over zee naar Amsterdam mag geen reser veruimte worden voor grootschalige verstedelijking. Huis Theo Thijssen moet blijven- Heemschut heeft adhesie betuigd aan het verzet van de Stichting Theo Thijs sen tegen het plan van de gemeente het geboortehuis van deze befaamde onderwijzer te slopen. De gemeente heeft dit pand onteigend t.b.v. sloop om zo formele belemmering weg te nemen voor sloop van een belendend monu- mentenpand. Zo zou voldoende vierkante meter oppervlak ontstaan om een nieuw bouwproject in De Jordaan uit te kunnen voeren. Heemschut meent, dat de sociaal-historische waarde van het geboortehuis behoud ervan rechtvaardigt. De gemeente moet zijn plannen maar bijstellen. Heemschut, nov.-dec. 1989 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 29