Bulldozer staat klaar in Amersfoort ROBLUREMAN Ruim 100 gebouwen w.o. station van Margadant moeten wijken voor 'Operatie Stadshart' Het wegbestemde station van Maigadant (alle foto's bij dit artikel zijn van Henk Westerveld te Aalten) Nachtmerrie Veroorzaker van de 'nachtmerrie' is, om een bewonerskwalificatie maar eens te herhalen, de Ontwikkelingsmaatschappij Centrumplan Amersfoort (kortweg OCA, in de volksmond inmiddels bedacht met de naamsvariant Ondergang Centrum Amersfoort)- De tijd dat locaal bestuur en projectontwikkelaars elkaar als kat en hond beloerden is ook hier voorbij. Amersfoort heeft deze door banken en be drijfsleven gevoede reus ouderwets, via een boterbriefje, in de armen gesloten. Het prille geluk op het voor beide uitgestip pelde levenspad vertoont nogal wat mon daine trekjes. De Keistad, de bijnaam van i Amersfoort, wil voor eens en altijd afreke nen met het provinciale imago dat nog da teert uit de tijd dat de agrariërs uit de peri ferie voor een flinke aanwas van de bevol king zorgden. Hoewel niet uitverkoren tot stedelijk knooppunt geeft de groeistadsta- tus gelijkwaardiae impulsen. Het uit 1901 daterende stationsgebouw van architect D. A. N. Margadant is één van de meer dan honderd gebouwen die in Amersfoort plat moeten om van het stadscentrum een echte metropool te maken. Tenminste als alle plannen doorgaan, want de oppositie groeit tegen de verdrukking in. Zeker nu de schone schijn van de inspraak is doorge prikt en de werkelijkheid van de kaalslagoperatie begint door te dringen tot de bewo ners van de wijken Nederberg, Stationsbuurt, de Koppel en het Soesterkwartier. Margadant (1849-1915) kreeg meer be kendheid met zijn stationsschepping in Haarlem dan met zijn geesteskind in Amersfoort, maar dat blijkt ten onrechte. Afgaande op de eerste inventarisatie voor de gemeentelijke monumentenlijst had het eigenlijk prominent op die lijst moeten prijken. Het pand werd door de samen stellers zelfs rijp gevonden voor de hoog ste categorie jonge monumenten, maar het liep anders af. Burgemeester en wethou ders van Amersfoort erkenden weliswaar de monumentale inschatting, maar lieten de facelift, die de vervoermaatschappij in het hoofd heeft voor het Stationsplein, zwaarder wegen. In die wissel op de toe komst is geen plaats voor een gebouw met aardige architectonische kenmerken neo gotisch en Jugendstil) en een situering aan de voet van de Amersfoortse berg, die - door de hoogteverschillen met de eiland perrons - uniek voor Nederland wordt ge noemd. Het college verzocht de NS-bon- zen nog wel om waardevolle elementen - als de tegeltableaus van Eduard Cuypers- met respect te behandelen, maar meer stelt het doekje voor het bloeden niet voor. Het nieuwe gezicht van Amersfoort op deze plaats is waarschijnlijk een toren hoge stationsentree, met - dat is al wel ze ker - aan de oostkant een lager gelegen 150 meter lange, in een curve lopende zij vleugel, waarvan de pui steunt op arcaden. In die vleugel zijn kantoren, winkels, een restaurant en de VW gedacht. De VW is Heemschut, mei-juni 1989 nu nog schuin tegenover het station ge huisvest in een chaletachtig pand uit het begin van deze eeuw, dat thans in Maduro- damvorm ligt ingeklemd tussen twee ei gentijdse kantoorkolossen. Het is dit plaatje dat bij menig inwoner nachtmerries oproept omdat het 't toekomstbeeld is ge worden voor het rond de eeuwwisseling volgebouwde gebied tussen de oude bin nenstad en het station en het over het spoorwegemplacement gelegen stadsdeel dat Soesterkwartier heet en van latere bouwdatum is. Kantoorvilla van Ons Belang (ziektekosten en verzekeringen van onderofficieren): ge meentelijk monument in het saneringsgebied, dat waarschijnlijk gespaard kan worden. Amersfoort (nu bijna 100.000 inwoners) moet over twaalf jaar het bruisend hart van midden-Nederland worden, met 120.000 inwoners, op z'n laatst in het jaar 2010. Tientallen kantoorkolossen, 2.000 nieuwe woningen en winkels, een theater- en con grescentrum met wegoverkluizingen en nog een handvol futuristische blikvangers Heerensocieteit Amicitia, in de huidige plannen wegbestemd.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 8