Nijmeegse schil behouden eh DICK POUDEROIJEN ié:; Karakteristieke rij gevels met rijke detaillering in de St. Annastraat. voor een buitenstaander wordt het beeld van Nijmegen naast het fraaie riviergezicht vanaf de bruggen in hoge mate bepaald door de karakteristieke bebouwing van het Singelgebied en aangrenzende straten; bij nader inzien blijkt de waarde ervan zowel bepaald te worden door de gevelwanden met hun fraaie en rijke detaillering, alsook door het plan als geheel met zijn ruim aangelegde stelsel van singels, straten, pleinen en parken, waarbij het groen in hoge mate structuurbepalend is. Deze direct om het stadshart liggende schil is het gevolg van een consequent uit gevoerd masterplan tussen 1885-1900. Tengevolge van de slechting van de wal len en egalisatie van het vestingterrein kwam een zeer geschikt bouwterrein vrij, direct aan de stad grenzend en ongeveer twee en een half maal zo groot. Aanvankelijk werd slechts gedacht aan een brede groene singelgordel om de stad waaraan ter weerszijden in brede zones gebouwd kon worden; aan dit plan werd het ronde Keizer Karelplein toegevoegd waardoor de voormalige landwegen naar Groesbeek, St. Anna en de Graaf (Den Bosch) hieraan konden worden geknoopt; parken werden gepland waar woningen moeilijk gebouwd konden worden - o.a. Kronenburgerpark. Er bestond een grote belangstelling voor Nijmegen als woonstad met zijn mooie omgeving en vele rentenierende Oud-Indië-gangers lieten een Herenhuis aan een van de nieuwe wegen en tussen liggende buurten bouwen. Het gevolg van dit alles was een voor die tijd ongehoord snelle opbouw van een groot gebied volgens één plan en met een sterk overeenkomende architectuur. 2700 herenhuizen Slechts weinig oorlogsschade trof dit ge bied en ook de toenemende occupatie van de groene profielen door het autoverkeer heeft nog geen echte onherstelbare schade aangericht. Kortom, een voor Nederland ongekend groot gebied (zo'n 2700 herenhuizen waar van zo'n 1800 van grote waarde, maar ook (in 1980) negentig jaar oud en in het sta dium van fysieke achteruitgang en met een achterstand in woontechnisch opzicht. Overigens waren er - naast de grote in spanning van herstel en herbouw van de benedenstad - reeds veel activiteiten gaande. In het kader van de stadsver nieuwing werden nieuwbouwplannen ge maakt voor bedrijfsterreinen tussen het spoor en de St. Annastraat "Bottendaal' en werden subsidies verstrekt voor woning verbetering en onderhoud voor dit als ur-j gentiegebied aangewezen stadsdeel. Ook werd gewerkt aan een gemeente lijke monumentenlijst, waarop een enkele straatwand van dit gebied was opgeno- men; enkele uitgevoerde woningomge- j vingsplannen toonden aan, dat fysieke verbeteringen van het straatprofiel - waar onder verkeersdrempels e.d. - leidden tot aantasting van het straatbeeld. Samenvattend: er diende samenhang te worden gebracht tussen de open einden van een beperkte monumentenlijst (qua omvang en reikwijdte), van stadsver nieuwing gericht op fysiek herstel en geen beeldherstel, van twaalf verschillende be- stemmingsplankaders zonder uitdrukke lijke conserverende maatregelen en van woonomgevingsplannen in uitvoering. In opdracht van de gemeente Nijmegen met steun van het Provinciaal stimulerings fonds Stadsvernieuwing werd een inventa risatie gemaakt van de mogelijke beleidst instrumenten op alle genoemde terreinen. Hieruit zijn enige belangrijke conclusies naar voren gekomen en is een op dit ge bied toegesneden subsidieregeling ont worpen. i Allereerst bleek de strategie van de aanpak van groot belang; wat op korte ter mijn bereikt kan worden, dient niet door langere procedures te worden opgehou- den. De beeldbepalende kwetsbare gevel fragmenten in de gevelrij (zie boven), die voor herstel en vervanging in aanmerking komen, (illustraties van Pouderoyen Compagnons Architectuur en Stedebouw b.v.) 12 Heemschut, mei-juni 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 12