Nieuwe definities Hogere straf Reddingsactie oude tramremise derhoudsplicht geregeld. Toch wordt nu wel de mogelijkheid tot subsidie voor in standhouding (en onderhoud) van monu menten wettelijk vastgelegd. In een reac tie hierop heeft de NCM hierover terecht een aantal kanttekeningen gemaakt. Al in de voorlopige Regeling uit 1981 werd spe ciaal gedoeld op het onderhoud van 'ob jecten met speciale monumentale waar den, waarvan de instandhouding voor de eigenaren een zware last betekent en die in het economisch verkeer maar een be perkte marktwaarde hebben.' Prima maar waarom zou daarbij een limitatieve opsom ming moeten worden gehanteerd van be paalde categorieën monumenten? Be paalde waterbouwkundige werken of ver dedigingswerken kunnen immers ook mo numentale waarde hebben, een last vor men voor eigenaars, niet rendabel zijn maar wel toe zijn aan onderhoud. We ho pen met de NCM dat de minister vaak ge noeg zal afwijken van zijn beperkte op somming van categorieën, een mogelijk heid die wordt open gelaten. Orgels Ook het onderhoud van waardevolle or gels wordt in de nieuwe regeling ten on rechte beperkt. Onderhoud van orgels wordt alleen subsidiabel als het deel uit maakt van een monument, dat vanwege zijn monumentale waarde wordt be schermd. Met de NCM vinden wij, dat voor alle waardevolle orgels effectieve be scherming en onderhoud mogelijk moet zijn ook als ze zich in niet-beschermde ge bouwen bevinden. De NCM pleit in dat ge val voor een aparte beschermde status voor het orgel en niet voor de bescher ming van een niet-beschermenswaardig gebouw alleen omwille van het monumen tale orgel. Onduidelijk vindt de NCM verder de subsidieregeling voor het onderhoud van kastelen, landhuizen en buitenplaatsen als je die vergelijkt met de regeling voor ker ken. Waarom geldt voor kerken een subsi diepercentage van 50 procent en voor kas telen een van 40 terwijl ook het plafond voor kerken 50.000,- en voor kastelen slechts 40.000,- bedraagt? De NCM vindt het overdreven om een aanvraag om subsidie voor kerk of kasteel elk jaar opnieuw vergezeld te doen gaan van een bouwkundig inspectierapport ter wijl dat bij andere categorieën monumen ten alleen bij de eerste aanvraag hoeft. Zij is blij met de ernst, die de minister maakt met de regeling voor een selecte groep grote kerken, waarvan het onderhoud een overmatig grote investering vraagt van de eigenaar/beheerder. Het subsidiepercen tage van 50 vindt zij echter te laag. Het zou meer in de buurt moeten komen van het subsidiepercentage bij restauraties, dat 80 bedraagt. De NCM pleit daarom voor ten minste 60 procent. Zij hoopt bovendien, dat deze regeling voor grote kerken, als zij een succes wordt, kan worden uitgebreid naar andere categorieën monumenten. Tenslotte pleit de NCM ervoor om, in dien de datum van inwerkingtreding van de AMvB wordt bepaald op 1 mei 1989, de gedeclareerde onderhoudskosten die ge maakt zijn vóór die datum al volgens de nieuwe regeling te verwerken, met terug werkende kracht tot 1 januari 1989. Zn de nieuwe Monumentenwet, die nu van kracht is geworden, heeft het stads- en dorpsgezicht een nieuwe om schrijving gekregen. Het gaat nu om 'groepen van onroerende zaken, die van algemeen belang zijn wegens hun schoonheid, hun onderlinge ruimtelijke of structurele samenhang dan wel hun wetenschappelijke of cultuurhistori sche waarden en in welke groepen zich een of meer monumenten bevin den'. In deze definitie is dus de limita tieve opsomming verdwenen van de elementen, waaruiteen gezicht kan zijn opgebouwd. Op zichzelf een verrui ming, die historisch-geografen en ste debouwkundigen zeker zullen toejui chen, maarn.b. de Monumentenraad had nog verder willen gaan. Die raad had de woorden 'in welke groepen zich een of meer monumenten bevinden' geschrapt willen zien, waardoor het mogelijk zou worden ook historisch- geograüsch waardevolle structiuren te beschermen zonder dat daarin monu menten voorkomen. Ondanks steun uit diverse organisaties en Kamerfracties haalde dit voorstel het niet. Vijftig jaar Ondereen monument zal voortaan wor den verstaan: 'Alle voor tenminste 50 jaar vervaardigde zaken, welke van al gemeen belang zijn wegens hun schoonheid, hun betekenis voor de we tenschap of hun cultuurhistorische waarde'. Hierbij valt op dat het begrip 'cultuurhistorische waarde'in de plaats is gekomen van 'volkskundige waarde'. De nogal willekeurige vijftig-jaren grens voor het monument is merkwaar dig genoeg gebleven. Een grens, die internationaal uniek mag worden ge noemd met uitzondering van Denemar ken, dat een 100 jaren-grens kent. Verder worden ook in de nieuwe wet oude schepen niet beschermd. Juri disch en praktisch te lastig, vond de minister. Jammer en bepaald niet over tuigend. JK De strafmaat voor het opzettelijk han delen in strijd met de bepalingen van de Monumentenwet is in de nieuwe wet aanzienlijk verhoogd. Aanvankelijk wilde de minister niet verder gaan dan een maximum van 10.000,- maar later verhoogde hij dit tot 25.000,-. De Tweede Kamer was nog strenger en bracht dat maximum tenslotte op een ton (of een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar). Het is overigens de vraag of deze straf fen afschrikwekkend genoeg zullen werken want met het slopen van een monument kunnen soms zakehjke voordelen worden verkregen, die nog ver uitstijgen boven een ton. Bij de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg is de complete wetstekst gratis te krijgen evenals een Nieuwsbrief met de wijzigingen t.o.v. de oude wet (tel. 03404-83211). JK Door het uitschrijven van obligaties hoopt de Stichting Mnseum Mooi Nederland uit Beek (ten oosten van Nijmegen) de opknap van een in verval geraakte tramremise te kunnen financie ren. Het gaat om een remise die diende voor het zgn. Bergspoortje dat in 1913 in dit toen geliefde toeristenoord werd gebouwd. Het twee kilometer lange spoor liep van Beek naar het veel hoger gelegen dorp Berg en Dal, waar een mondain hotelterras het eindpunt vormde. Het was een sjiek tochtje, langs grote villa's en met prachtige vergezichten. Andere overblijfselen van dit spoortje zijn verdwenen; zo werd een, vanwege het hoogteverschil indrukwekkend, viaduct in 1969 opgeblazen. Via particuliere giften moet deze remise behouden blijven en in de toekomst onderdak gaan bieden aan een industrieel en ambachtelijk streekmuseum. De stich ting, die de remise onlangs voor een symbolisch bedrag van de gemeente overnam, heeft een startkapitaal van f 60.000,-nodig. Dit bedrag denkt men door middel van obligaties met een nominale waarde van/1.000,-bijeen te krijgen. Ieder jaar zal er een obligatie uitgeloot worden voor een uitkering van 1.250,-. Rond de jaarwisseling had de stichting 15 obligaties verkocht. lijs Tummers. 8 Heemschut, januari-februari 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 8