Fondsenwerving vraagt om planmatige vindingrijkheid FONDSENWERVING Geld voor het behoud van het culturele erfgoed ligt meestal niet voor het oprapen. Zo is de restauratie van een monument vaak pas mogelijk na een langdurige periode van fondsenwerving. Terwijl de eigenaar alle moeite doet om de financiering rond te krijgen, heeft een 'hulpbehoevend'pand intussen steeds meer te lijden onder het uitstel van de restauratie. Om over het risico van afstel maar niet te spreken. Fondsenwerving komt steeds meer in het vizier van monumentenzorgende verenigingen en stichtingen. Zeker nu de overheid taken afstoot, subsidiestelsels herziet en bovendien bezuinigingen doorvoert. Niet alleen de bekostiging van afzonderlijke projecten, maar ook het financiële management van organisaties wordt minder vanzelfsprekend. Op 8 december was er in het Haagse Congresgebouw een Euroforumcongres over Fondsenwerving. De dag was bedoeld voor zowel geldvragers als geldgevers, die zich afvragen hoe ze met fondsenwerving om moeten gaan. Het was een algemeen pro gramma in de public-relationssfeer, maar de boodschap is eenvoudig te vertalen voor specifieke gevallen. Voor Heemschut is het congres aanleiding om eens stil te staan bij fondsenwerving door organisaties die zich inzetten voor het 'behoud van cultuurmonu menten'. ABELE REITSMA Veel vormen Fondsenwerving komt in veel vormen voor. De heer A. van Emden, oud direc teur-generaal van het Nederlandse Rode Kruis, gaf een overzicht van de mogelijk heden. Naast overheidssubsidies noemde hij loterijen, collectes, ledenwerfakties met speciale groene acceptgirokaarten, post zegels met toeslag (onder andere Zomer- postzegels en Kinderpostzegels) en TV- akties. Als 'verdere vormen van fundrai- sing' noemde hij onder andere verkoopak- ties, puzzle-akties in bladen en giften bij een jubileum. Van Emden wees op de mo gelijkheid om contact te onderhouden met notarissen, over de bestemming van nala tenschappen. Vrij algemeen wordt ten slotte ook sponsoring als een vorm van fondsenwerving gedefinieerd. Een centraal punt voor fondsbeherende instellingen is de Stichting Nederlands In formatiecentrum voor Fondsen (NIF), uit gever van het NIF-fondsenboek. Temid den van enkele duizenden fondsen in ons land is er voor heemschutters zeker een bekende naam: het Prins Bemhardfonds, in 1940 opgericht voor cultuur- en cultuur behoud. Van Emden wees er overigens op dat fondsen soms moeite hebben om een geschikt doel te vinden, nu er betere over heidsvoorzieningen zijn dan in de tijd waarin veel fondsen ontstonden. Imago Dagvoorzitter prof. dr. A. van der Meiden, hoogleraar in de Public Relations, besprak de motieven van de 'gulle gevers'. Waarom geeft iemand zijn geld weg? Vaak natuurlijk gewoon om te helpen, vanuit een maatschappelijk verantwoordelijkheids besef. Dit geldt zeker ook voor bedrijven. Wa ren donaties vroeger anoniem, tegenwoor dig is opvallend geven meer regel dan uit zondering. De gever moet zelf ook beter worden van zijn goede daad. Voor bedrij ven tellen marketing-overwegingen zwaar. Het kan dan in de eerste plaats om naams bekendheid gaan. Maar het blijft niet bij eenvoudige reclame voor een zaak met een produkt. Het verstrekken van fondsen De St. Servaas Basiliek te Maastricht (foto F. La Haye). past in de ontwikkeling van de 'corporate communication': de integrale aanpak van alle communicatie-aktiviteiten van een be drijf met zijn publieksgroepen. De associa tie met een goed doel kan immers het imago van een bedrijf versterken. Omdat 'geven' zo een waardevol instrument is, gaan bedrijven steeds meer op een zake lijke manier met donaties en sponsoring om. Vaste inkomsten Een andere vraag: Waar geeft iemand zijn geld aan? Hoe beslist een bedrijf op een verzoek om sponsoring en hoe is het pu bhek te overtuigen? Iedereen heeft geld nodig. Bedrijven krijgen dan ook talloze verzoeken om sponsoring. Ook het pu bhek wordt overspoeld met collectes. Po tentiële gevers hebben alle keus om een bestemming voor hun geld te bepalen. Het werven van fondsen is dus niet zo simpel. Inderdaad: 'Fondsen werven is moeilijk, heel moeilijk", aldus de reklameman Hans Ferrée op het symposium. Want wanneer is een doel aantrekkelijk voor een gever? Een bedrijf zal zich niet alleen afvragen of het doel belangrijk is en of er goede ad vertentiemogelijkheden zijn. Essentieel is namelijk ook dat het doel de belangstel ling en de sympathie van het pubhek heeft. En zelfs dan is een gever nog niet zo maar overtuigd. Het imago wil nog meer: Waarom juist bij dat bedrijf aangeklopt? Een zorgvuldige, logische partnerkeuze verhoogt de kansen op een bhjvende sa menwerking. Want het is de kunst om dankzij fondsenwerving 'op een gestructu reerde manier verzekerd te zijn van vaste inkomsten', iets dat volgens de congresfol der mogehjk is. Je moet als vrager immers nog een keer terug kunnen komen bij de gever. Doel zichtbaar maken Peter Brouwer, commercieel directeur bij Joop van den Ende Productions, noemde enkele criteria die gelden bij TV-inzame- lingsakties zoals onlangs bij 'Samen'. Be langrijke gegevens zijn: een positieve, niet controversiële uitstraling; de urgentie; de beschikbaarheid van andere geldmidde len; de snelheid van realisatie van hetpro- jekt (hoe snel is het resultaat zichtbaar?); en de vertaalbaarheid van het probleem in het menselijke vlak. Deze criteria voor het grote pubhek gelden in zekere mate voor elke aktie. Th. S. Harris, adviseur bij de fondsenwerfcampagne voor de renovatie van het Concertgebouw in Amsterdam, noemde vrijwel dezelfde trefwoorden: 'ur gent, uniek, en zichtbaar'. Nog een paar vuistregels voor de prakti sche uitvoering van een inzameling, uit handen van vakmensen: Maak het de men sen zo makkelijk mogehjk. Zorg voor een duidelijke affichering van de opzet en het doel. Wees concreet. Zorg voor nauwkeu rig gedoseerde publiciteit ter ondersteu ning van de aktie. Het is de kunst om pro bleem en doel te verkópen, dicht bij het pubhek te brengen. Veel komt er aan op vindingrijkheid. Nazorg Er komt heel wat public relations en mar keting om de hoek kijken. Fondsenwer ving staat namelijk niet op zichzelf. Profes sionele wervers besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan de nazorg van hun be gunstigers. Een excursie kan uitstekend als bindmiddel werken. Een bedankbrief is nog maar het begin van een goede na zorg. Fondsenwerving moet passen in het ge heel van de communicatie-activiteiten van de organisatie. Het is belangrijk dat de or ganisatie haar sterke en zwakke punten kent. Pas dan kan zij potentiële begunsti gers overtuigen van haar belang. Vereist is dat de organisatie haar doelgroepen kent. Op het symposium werd duidehjk dat ideële organisaties zich niet afhankelijk en passief moeten opstellen. Integendeel, ze kunnen inspelen op het belang dat bedrij ven bij het verstrekken van fondsen heb ben. Een actieve opstelling is heel terecht. Regelgeving Een van de sprekers behandelde de fis cale aspecten van fondsenwerving. De fis caal meest geschikte formule om te geven verschilt per situatie. Voorlichting hierover aan bedrijven en particulieren is belangrijk. Heemschut, januari-februari 1989 31

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 31