Het beeld completeren zonder de geschiedenis te vervalsen' DIRK VAN DERMEULEN Restauratie van majolica-tableaus bij Tichelaar in Makkum Majolica-tegels en -(sierjaardewerk worden in het Friese Makkum, bij Tichelaars Ko ninklijke Makkumer Aardewerk- en Tegelfabriek BV, nog dagelijks met de hand ge maakt. Het bedrijf ontwikkelde vanuit die eeuwenoude techniek ook een eigen restaura tie-filosofie: het beeld completeren zonder geschiedvervalsing. Met de wijdvermaarde 'glazuur-o-theek' als bron van alle kennis over majolica en het bedrijfslaboratorium als restauratie-atelier. In de hal, tegen een stellage met talloze mallen voor sier- en gebmiksaardewerk, staat een groot tegeltableau met jachttafe relen. Hier en daar vertoont het nog gaten. 'Ons stokpaardje', zegt Jan Lieverdink in het voorbijgaan. Later tijdens ons bezoek zal duidelijk worden waarom. Lieverdink is hoofd laboratorium bij Tichelaars Ko ninklijke Makkumer Aardewerk- en Te gelfabriek BV, maar die functie behelst duidelijk meer dan glazuur- en kleicontro- les voor de lopende productie. Hij is bo vendien de man achter de restauratie-af deling van het bedrijf. Restauratie is hier - hoe gek het ook klinkt - in hoofdzaak laboratoriumwerk, namelijk het herontwikkelen van oude ke ramische technieken. Daarbij komt het er op aan de juiste kleur en tint in het tingla- zuur te vinden bij een juiste ovenafstelling. Kleur- en massaproeven behoorden al tot het dagelijks werk, restauratie is daarvan een verlengstuk. Het resultaat onder scheidt zich niet als namaak, noch als mu seale opvulling, zo probeert Lieverdink ons met nadruk duidelijk te maken. Wat bij Tichelaar de deur uitgaat is niets meer en niets minder dan een nieuw origineel. Schildersstijlen Eind jaren '60, begin '70 is bij Tichelaar voor het eerst sprake van restauratie. Lieverdink nuancerend: 'Maar dan wel restauratie tussen aanhalingstekens. Een tegeltje hier, een tegeltje daar.Vaak om kleine majolica-tableaus weer in de oor spronkelijke staat te herstellen.' Van lieverlee groeit die activiteit. Het bedrijf leidt één van de eigen schilders, Giovanni Andriol, op tot keramisch restaurateur. Andriol maakt zich van 1980 af allerhande schildersstijlen en restauratietechnieken eigen. Behalve majolica pakt hij ook bij voorbeeld de restauratie van ongegla zuurd terracotta tegelwerk aan. De restauratie-afdeling raakt betrokken bij omvangrijke restauraties in Nederland (.Markiezenhof Bergen op Zoom, paleis Het Loó), maar vooral ook in het land van onze oosterburen. Tegelrestauratie in de Spei- senzaal van Schloss Augustusburg, de resi dentie van de Duitse regering in Briihl on der Keulen, is eind jaren '70 voor de res taurateurs van Tichelaar de eerste grote klus. Later gevolgd door een restauratie opdracht voor de kerk in Oberpleis, de Propstei St. Pankratius. Bij graafwerkzaamheden voor de aanleg van vloerverwarming in die kerk stuitte men op vier fraaie tegelvloeren. Het werk werd onmiddellijk gestaakt en de Landes- konservator van Nordrhein-Westfalen greep terug op zijn eerdere kontakten met Tichelaar. Met een paar monsters toog hij naar Makkum. Lieverdink: 'Wat ons ook maar voorhan den komt moeten wij in principe kunnen restaureren, dus laat ze maar komen. Daarom accepteerden we ook de Duitse opdracht. Maar die klus zal ik nooit meer vergeten.' In drie jaar tijd leverde Tiche laar maar liefst 1120 verschillende tegel tjes voor Oberpleis. 'Een tekening is het enige wat je in handen hebt. Wij zijn be gonnen met een ruimte te zoeken waar we de vloer, op ware grootte konden uitleg gen. Het basismateriaal was een roodbak- kende klei, maar het vereiste een kleine ontdekkingsreis voor we klei konden ma ken van dezelfde samenstelling. Voor ieder tegeltje is vervolgens een mal gemaakt, tien procent groter dan het oorspronkelijke, vanwege het krimpeffect bij verhitting in de oven. We stonden bo vendien voor de taak om elke replica het zelfde levendige karakter mee te geven. Daarvoor brachten we een engobelaag aan, een sliblaag volgens precies dezelfde techniek als vroeger werd toegepast. Het enige verschil is dat wij gebruik maakten van drie kleuren in plaats van één. Maar dat heeft alles te maken met de oventech nieken die tegenwoordig zo goed be heersbaar zijn, dat met één kleur het ka rakter van de tegels eentonig zou worden.' 'Cultuurhistorische armoe' De operatie Oberpleis slaagde tot grote te vredenheid van de opdrachtgevers. Het ligt voor de hand dat na zoveel voorberei dend werk het fraaie eindresultaat een enorme voldoening gaf. Zo'n ervaring staat dan bijna haaks op de mentaliteit die lang in de Nederlandse bouwwereld heeft ge heerst, waarbij een architect al gauw zei: 'Zulke tegels zijn toch nergens te koop, gooi er maar een andere vloer in.' 'Cultuur historische armoe', noemt Lieverdink dat. 'In Duitsland heb je een bewustere menta liteit. Daar gaat men eerst alle mogelijkhe den af. Tichelaar heeft zich daar de laatste tientallen jaren telkens voor ingezet.' In eigen land trokken restaurateurs ove rigens ook volop profijt van keramische restauraties in bijvoorbeeld West-Duits- land. Zo was Tichelaar rond 1980 betrok ken bij de restauratie van Slot Nordkir- chen. Toen een paar jaar later iemand van de Rijksdienst Monumentenzorg met zijn laatste restje hoop en een tas vol tegel brokstukken uit Het Loo in Makkum ver zeild raakte, wist Lieverdink zich ineens weer 'Nordkirchen' te herinneren. 'Die man viel zowat van z'n stoel achterover, zo verbaasd was hij toen ik hier uit een kast een hele stapel proeven opdiepte van de zelfde tegels die hij zocht...' 24 Heemschut, januari-februari 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 24