Noten St.-Eusebiuskerk aan het Nieuwe Plein, Arnhem. Omamentaal glas met in de vensterkop de apostel Jacobus Minor. Gebrandschilderd glas uit 1865, naar ontwerp van prof. Kleyn uit Wenen, uitgevoerd in het atelier van de Firma Nicolas in Roermond (foto RDMZ). Het zou immers een daad van onge hoord vandalisme zijn, als de beglazing ook het slachtoffer zou worden van niet tijdig genomen maatregelen tot bescher ming en conservering. Gezocht moet wor den naar een passende bestemming. Er is reeds gesuggereerd om de beglazing over te brengen naar het nieuw te bouwen ziekenhuis, met de bouw waarvan in 1989 zal worden gestart. Mocht dat mislukken, dan zou de begla zing buiten Arnhem wellicht een veilige nieuwe setting kunnen krijgen. Ik geef graag een suggestie. Zowel qua inhoud als factuur zou de cyclus een prachtig educa tief ensemble vormen in het Bijbels Open luchtmuseum 'De Heilige Landstichting'. Eén uit velen? De afbraak van kerken heeft in het jongste verleden al vaker geleid tot de ondergang van monumentale ensembles, waarbij sculptuur, schilderingen en met name glasdecoraties, die ongetwijfeld het meest kwetsbaar zijn en het moeilijkst zijn te her plaatsen of te bewenen, als 'non valeur' verloren gaan. In feite hebben we nog maar van doen met de eerste symptomen van het gigan tisch vraagstuk: wat te doen met het door kerksluiting en -afbraak vrijkomende 'mo numentale kerkelijke kunstbezit' ten einde veel onvervangbaars van een definitieve ondergang te redden. Dit vraagstuk zal in de komende jaren alleen maar groter wor den. Het is een nationaal probleem, dat wel wordt onderkend, maar waarop geen of althans onvoldoende actie wordt onder nomen. Nergens ligt een rampenplan klaar, waarmee de komende schade bin nen bepaalde perken kan worden gehou den. Nederland inventariseert zichzelf straks beurs, maar trekt niet de beurs om het dreigend gevaar in de praktijk te ke ren. Op initiatief van de Rijksdienst voor Beeldende Kunst wordt momenteel ge werkt aan een reizende overzichtstentoon- Het middelste en de twee rechter koorvensters in de St.-Eusebiuskerk aan het Nieuwe Plein. Afgebeeld zijn onder meer de Arnhemse kerk patronen Martinus, Eusebius en Walburgis, schenkers en rechts onder het zelfportret van de glazenier Joop Janssen (foto RDMZ). stelling waarin de Nederlandse bijdragen aan de glazenierskunst in een kader wor den gezet. Het is navrant te bedenken dat tegelijkertijd zoveel met de ondergang wordt bedreigd. Blijft de vraag: wat doen wij met onze erfenis? Antwoord: we gooien ons zelf de glazen in! A.C. Schulte is wetenschappelijk mede werker van de Rijksdienst voor de Monu mentenzorg, lid van de Arnhemse monu mentencommissie en bestuurslid van het Arnhems Historisch Genootschap 'Pro- desse Conamur'. 1. P.R.A. van Iddekinge, Arnhem '44/45. Evacuatie, Verwoesting, Plundering, Bevrijding, Terugkeer, Arnhem 1981. 2. De Grote- of Eusebiuskerk bezat slechts enkele ramen met figurale voorstellingen, o.m. wapenglazen in het transept en een allegorisch raam in de kooromgang. 3. J. van Oostveen O.P., Velua Catholica. Tweede deel 1600-1953, Apeldoorn 1953 (eigen uitgave), blz. 236-237. De tekst is grotendeels gebaseerd op De kerk en parochie van St. Walburgis te Arnhem. Gedenkboek bij het eeuw feest van de teruggave der kerk 22 juli 1908, Arnhem 1908, blz. 37-38 en 45-46. 4. A.G. Schulte, Een eeuw onder de dek mantel, St. Martinuskerk in Arnhem, 1875-1975, Arnhem 1975, blz. 33-39 (be schrijving van de bestaande en verlo ren gegane vensters). 5. F. West, De Geschiedenis van de Evangelisch Lutherse Gemeente Tim- hem, gestencilde uitgave 1977, blz. 16. In de koorsluiting van de Evangelisch Lutherse kerk in de Spoorwegstraat zijn de drie vensters thans beglaasd met door kerkelijke hoogfeesten: Kerstmis (geboorte en verkondiging aan de herders); Pasen (een engel en vrouwen bij het geopende graf), 1975; Pinksteren (nederdaling van de H. Geest over de apostelen), 1980. 6. Parochiegids St. Jan, 1970, uitgegeven bij gelegenheid van het 75 jarig be staan van de parochie. Deze kerk aan de Verlengde Hoflaan is in 1959-1960 opnieuw beglaasd door Alphons Laudy uit Heerlen. In het kerkportaal zijn kleine glas-in-lood ramen van A. Asperlagh. 7. Zie noot 4, blz. 36 en 38. 8. De kerk van O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen werd gebouwd in 1911- 1912 naar ontwerp van architect W.G. Welsing uit Arnhem, die in den lande vooral bekend is om zijn ontwerpen voor winkelpanden van de fa. P. de Gruyter en Zn. Het neogotische venster in het brede rechtgesloten koor is met de bouw op geleverd in 1912. De vensters van Joep Nicolas, aange bracht als geschenk bij het zilveren ju bileum van de bouwpastoor J.A. Nieuwenhuis, zijn tamelijk onbekend gebleven. Zie: Van Oldenbuxg Ermke, 'Moderne religieuse glazenierskunst', Het Gildeboek, XX (1937), blz. 138 (ab usievelijk als kerk van O.L. Vrouw Ro zenkrans). 14 Heemschut, januari-februari 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 14