1 '"y«.4f O.L. Vrouwekerk, Arnhem. Linker transept-venster met de uitbeelding van de 'Blijde Gehei men van de Rozenkrans', v.l.n.r. Annunciatie - Visitatie - Geboorte - Opdracht in de Tempel - De twaalfjarige Jezus in de Tempel. Gebrandschilderd glas door Joep Nicolas, 1937(foto RDMZ). St. Walburg ontving, kreeg in 1947 van het kerkbestuur van de Eusebiusparochie het verzoek om de kerk aan het Nieuwe Plein opnieuw van glas-in-lood ramen te voor zien (11). Na een proefbeglazing in het koor kreeg Joop Janssen de opdracht om ook de vensters in de zijbeuken en aan de in gangszijde aan het Nieuwe Plein te leve ren. Na 14 jaar was de reeks in 1961 bijna voltooid. Eenmaal goed van start gegaan zag het emaar uit, dat met het eeuwfeest van de kerk (1863-1963) het neogotische gebouw in een nieuwe glazen feesttooi zou kunnen pronken. De zijbeuksvensters zouden in navol ging van de oude, deels nog bestaande vensters opnieuw aan de twaalf apostelen worden gewijd. De oude ramen uit 1865 bestonden uit grotendeels omamentaal uit gevoerde panelen tussen de brugstaven en in de vensterkoptraceringen het portret van een apostel met een naambanderol. Ze waren uitgevoerd door de firma F. Nicolas uit Roermond. De figurale gedeelten wa ren vervaardigd naar tekeningen van prof. Kleyn uit Wenen en moesten voor de uit voering in glas aan het kerkbestuur wor den voorgelegd (12). Een monumentale reeks Voor de beglazing van de vijf koorven sters werd gekozen voor één thema: de aanbidding van de Drieëenheid met cen traal het Apocalyptisch Lam, omringd door engelen en heiligen, en alle volkeren van de aarde verenigd rond het Eucharistisch offer in een grote bonte mengeling van kleuren. Een versmelting van hemel- en aardbewoners in een groots visioen. Opmerkelijk is de plaats die de patro nen van de Arnhemse parochiekerken hierbij innemen. In de onderste zóne zijn duidelijk de portretten van schenkers te zien tegen de achtergrond van de herrij zende stad. Bescheiden, onder in het rech ter venster, heeft ook de glazenier zichzelf geportretteerd met schetsboek en teken- stift. Het nieuwe programma voor het schip sloot aan bij het oude, echter met dit verschil dat bij de nieuwe apostelserie twee of meer episodes uit het leven van elke discipel zijn opgenomen, terwijl in de vijfpas van de vensterkop de heilige steeds in hemelse glorie of als martelaar met het bij hem behorende vaste attribuut is afgebeeld. De cyclus is op één na vol tooid; alleen de levensgeschiedenis van de apostel Matthias ontbreekt (13). De toenmalige pastoor Th. A. Ariëns be dacht de scènes, koos de bijbehorende bijbelteksten en gaf de toepasselijke sym bolen en emblemata aan. Het voor een ge wone parochiekerk grootscheeps aange pakte beglazingsprogramma bracht uiter aard de gemoederen in beweging. Over de uitvoering van de nieuwe ramen be stond verschil van inzicht en appreciatie, blijkens de polemiek in de pers. Pastoor Ariëns nam als 'auctor intellectualis' van het iconografisch programma de glazenier volledig in bescherming tegen de critici. Na het enthousiasme van het begin van de jaren '60 werd het allengs moeilijker om de cyclus te voltooien. In 1963 waren de fondsen uitgeput en de animo geslonken, zodat het twaalfde raam niet meer werd gerealiseerd en ook de beglazing aan de ingangszijde maar ten dele werd vervan gen (14). Hier zal geen steen op de ander blijven In 1969 verscheen de eerste donkere wolk aan de hemel. De dreigende woorden op het raam van de apostel Simon de Zeloot, doelend op de verwoesting van Jerusalem, leek ook een profetische klank in te hou den voor het kerkgebouw zelf. Een rap port van het Katholiek Sociaal Kerkelijk In stituut (KASK3) kwam tot de conclusie dat van de drie binnenstadskerken (Walburg, Martinus en Eusebius) er mettertijd wel een zou moeten worden opgegeven in ver band met de toenemende ontvolking van het centrum en het teruglopen van de kerkgang in het algemeen (15). De Euse biusparochie schrompelde de daaropvol gende jaren ineen tot een te kleine groep van gelovigen. Ondanks de dreiging van sluiting werd de kerk in 1972 als voorbeeld van 'stuca- doorsgotiek' op de rijksmonumentenlijst geplaatst, waarop zij al 10 jaar prijkte 'van wege' enige kostbare inventarisstukken, waaronder de zilveren schrijn van St. Eu sebius (16). De kerk werd in 1985 definitief gesloten en vormt sedertdien een van de meest besproken godshuizen van Neder land. Na jarenlang touwtrekken zal de sloop een feit worden. Voor de plek staat hoogbouw op het programma, een 23 ver diepingen hoge kantoor- en woontoren naar ontwerp van Rem Koolhaas, aan de rand van het kleinschalige stadshart. Het toekomstig lot van de kerk is uiteindelijk in handen gelegd van de Gemeente Am- hem, waarmee een voorlopig koopcon tract is afgesloten, maar die volgens de verkoopvoorwaarden de verplichting op zich heeft genomen om de kerk te slopen (17). Voor de in het kerkgebouw aanwezige cultuurhistorisch waardevolle objecten en elementen dient in overleg door kerkbe stuur en gemeente een oplossing te wor den gevonden (18). Een waardevolle last De nieuwe eigenaresse krijgt voor de som van 600.000,- wel waar voor haar geld. Met het gebouw op de stellig lucratieve locatie tussen station en stadscentrum komt zij in het bezit van plus minus 250 m2 gebrandschilderd glas. Daar moet nog een bestemming voor gezocht worden. En wel op zéér korte termijn (18). Heemschut, januari-februari 1989 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 13