Gebrandschilderd glas in de kleine Eusebiuskerk te Arnhem A.G. SCHULTE ...nog even dit gezegd...., voordat het glas het loodje legt. Een tijdvak aan gruzelementen Soms kom je in een archief merkwaardige zaken tegen. In de jaren zestig deponeerde de toenmalige deken van Arnhem, mgr, J. van Rossum een gedeelte van het parochiear chief van de St. Walburg Basiliek in het Arnhems gemeentearchief. Sindsdien staan die boeken, ordners en fohanten rustig in het depot. Op de onderste plank van de kast staat ook nog een kartonnen doos met wat spulletjes: een miniatuur kelkje, wat devotionalia, een oude porceleinen pijpekop van een van de oud-pastoors en onderin, tussen wat vergeelde kranten, een paar scherven gebrandschilderd glas. Ze moeten, met nog enige andere fragmenten, verzameld zijn uit de puinhopen van de tijdens de slag om Arnhem in 1944 verwoeste Walburgkerk. Een paar kopjes zijn later verwerkt in vensters van de 'magergebouwde naoorlogse pastorie aan de Eusebiusbuitensingel nr. 9. Een scherf in je hand, een nutteloos relict van neogotische snit, dat nauwelijks iets voorstelt. Je kunt je er hooguit mee in de vingers snijden. Waarom feitelijk bewaard? Als waarschuwing wellicht? Een stil protest tegen die vernietiging en barbarij van toen, daar onder in die oude schoenendoos?! Oorlogsschade Arnhem heeft zwaar geleden in de sep temberdagen van 1944 en tijdens de daarop volgende bevrijding van de stad in het voorjaar van 1945. Van de oude kerken in de binnenstad stonden niet veel meer dan de muren en kapot geschoten torens overeind. Ook buiten de eigenlijke brandhaard is de schade enorm geweest. De bombarde menten, explosies en beschietingen heb ben de stad grotendeels ontglaasd. Woon huizen, winkels en kantoren, openbare ge bouwen en kerken kampten allemaal met hetzelfde probleem: glasschade (1). Juist de kerken waren in het bezit van een rijkdom aan glas-in-lood. De Grote- of Eusebiuskerk verloor een groot deel van haar beglazing, waarvan overigens maar een klein gedeelte figuratief was (2). De St.-Walburgkerk leed een enorme schade. Niets bleef gespaard van de transeptra- men uit 1867, evenmin van de beglazing van de hemd van de Utrechtse glazenier Heinrich Geuer uit 1886 in de noorderzij beuk en van het Roermondse atelier Nico- fas uit 1908 in de zuidbeuk (3). De naburige kapel van de zusters van het liefdesge sticht 'Insula Dei'en de Waalse kerk ver ging het niet beter. Ook de figurale koorbeglazing en een transeptraam van de St. -Martin uskerk aan de Steenstraat, een ensemble van Heinrich Geuer, verdween (4). De Lutherse kerk aan de Spoorwegstraat verloor haar met wapens en christelijke symbolen gedeco reerde koorvensters (5). Het glas in de St.- Janskerk aan de Hoflaan werd eveneens door een explosie weggeslagen (6). De opmars van de Airbomers vanuit Schrijnend resultaat van oorlogsgeweld. De Grote of Eusebiuskerk in puin door oorlogs geweld in 1944. Hodie mihi, cras tibi. Wat is het verschil tus sen verwoesting toen en sloop anno nu? We doen het nu zelf. Oosterbeek naar de Rijnbrug via Onder- langs en de Utrechtse weg maakte de R.K. St.-Eusebiuskerkaan het Nieuwe Plein tot een van de eerste slachtoffers. De gehele beglazing van het koor en van de linker zijbeuk ging verloren. Ofschoon niet op de meter nauwkeurig aan te geven gingen honderden vierkante meters figuraal ge brandschilderd glas verloren, dat overwe gend uit het laatste kwart van de 19de eeuw stamde. St.-Martinuskerk, Arnhem. Mgr. H. van de Wetering dient het sacrament van het Vorm sel toe aan de kinderen van de familie Kohl- mann. Gebrandschilderd glas door atelier Ni- colas en Zonen, Roermond, 1922 (foto Rijks dienst voor de Monumentenzorg, Zeist). Ongeschonden schoonheid Wat behouden bleef waren de vensters in het schip van de St.-Martinuskerk aan de Steenstraat: het prachtige Martinus- raampje boven de ingang, het zangersglas in de toren, de decoratie in de doopkapel en de cyclus met de Zeven Sacramenten, waaronder de prachtige, uit 1922 date rende portretgroep van de familie Kohl- mann, geschaard rond de Utrechtse aarts bisschop mgr. H. Van de Wetering, die het Vormsel toedoent (7). Eveneens ongeschonden bleven de drie grote, uit vijf lancetten bestaande koor- en transeptramen in de O.L. Vrouwekerk aan de Van Slichtenhorststraat met voorstellin gen van de Geheimen van de Rozenkrans. Het koorvenster met Oud- en Nieuw Testa- mentische concordans-afbeeldingen van de 'droevige geheimen' werd in 1912 gele verd door het Roermondse atelier van de firma Nicolas (8). In 1935 vervaardigde Joep Nicolas de beide transeptramen, sterk verwant aan de cyclus van de zeven smarten van Maria, die hij door toedoen van kapelaan Frits van der Meer in 1931 voor de r.k. kerk van St. Martinus in Oud-Zevenaar maakte (9). Een stralend decennium In de jaren na de Tweede Wereldoorlog zijn de r.k. kerken van St. Walburg, St. Jan en St. Eusebius in de koorramen van de Lutherse kerk opnieuw beglaasd. In de St.-Walburgkerk, die volledig moest worden herbouwd, bleef de figurale beglazing beperkt tot de sacramentskapel. Hiervoor maakte de Arnhemse kunstenaar Joop Janssen in 1952 een op vroeg-middel- eeuws Frans glas geïnspireerde, kleine cyclus met de voorstellingen van de zeven sacramenten en de geschiedenis van de verwoesting en herbouw van de kerk (10). Joop Janssen, die ook andere opdrachten ter versiering van de dekenale kerk van 12 Heemschut, januari-februari 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 12