Een gang langs de jonge bouwkunst in Overijssel IMPRESSIE J. Th. BALK De neo-glorie van Zwartsluis Een herfstdag onder een grijze wolkenlucht. Maar des avonds liet het teevee-journaal zien dat het publiek op het Maastrichtse Vrijthof in de zon zat. En ook in het oosten des lands zou de zon een deel van het wolkendek op de vlucht hebben gejaagd. We reden de weg op langs Zwartsluis op het ogenblik dat een wat bleke zon door de grijze hemel priemde. En daarbij op verrassende wijze een gebouw oplichtte dat erop scheen te wachten - zó stond het daar te pralen met al die witte stroken in de fagade en langs de gevellijst. Er zit recht boven het grote voorraam een donker torentje op, ook weer opgetuigd met alle versieringen die de neo-renaissance ook maar te voorschijn kan toveren uit de grabbelton van de bouw-geschiedenis. Wie naderbij komt kan de details beter bewonderen, maar met de lage huizen als naaste buren is de kerk al een belevenis op enige afstand. Vooral in het zonlicht dat de witte partijen helder naar voren scherpt. Anno 1893 staat er op de gevel van deze gereformeerde kerk van Zwart sluis. Het geweldige raam in de voorgevel doet even denken aan het westraam van de Utrechtse Janskerk maar de houten trap er achter doet vermoeden dat het kerkin terieur van het vele licht door het raam verstoken blijft. Opvallend is dat de kerk twee ingangspartijen heeft. Jammer is dat het vrolijke torentje blinde wijzerplaten bezit - blijkbaar heeft het kerkevolk nooit de middelen voor een uurwerk kunnen opbrengen. De gevel maakt overigens een goed onderhouden indruk. Minder begrip kunnen we opbrengen voor het feit, dat juist aan de overkant een afschuwelijk le lijke fabriek met hokkerige silo's staat. Maar voor wie de neo-stijlen een goed hart toedraagt is een gang naar Zwartsluis ge woonweg een 'must'. De kerk wordt ook vermeld op het gra tis bij Heemschut te bestellen vouwblad Kampen In Kampen is het neo-classicisme verte genwoordigd met de, door de lichte kleur van het bouwwerk sterk in het IJsselfront opvallende, synagoge uit 1847 (IJsselkade 33). Een strak gebouw met een harmoni sche fagade, gedekt door een gevel driehoek met een rond venster. Naast de toegangsdeur is een steen aangebracht... 'Een steen weent uit de muurzo luidt het opschrift boven de namen van 34 gedepor teerden die nimmer terugkeerden. Er zijn vijf kinderen bij, de jongste, Louis Salomon Goudsmit was vier jaar: "uit deze stad weg gevoerd en omgekomen in de grote dood'. Het gebouw heeft van 1847 tot 1943 dienst gedaan als synagoge van de Neder- lands-Israëlietische gemeente. Die ge meente is in 1947 opgeheven. Jarenlang stond de synagoge daar maar. In de jaren 1983-1984 is het echter gerestaureerd on der auspiciën van een commissie uit de burgerij. De synagoge is nu ingericht als Huis van gedachtenis, 'Bet-zikkaroon', zij is op bepaalde uren van de dag voor het pu bliek toegankelijk. Daarvoor wordt de zij ingang gebruikt. 'Jongere bouwkunst in Overijssel 1840- 1940', in 1985 uitgegeven ter gelegenheid van een tentoonstelling in het Overijssels Museum over dit onderwerp. Zo wordt in Steenwijk de opmerkelijke letterbehande- ling van het toegangshek van de villa Rams Woerthe (Gasthuislaan 21) vermeld. Het is een typerend stukje Jugendstil-smeed- werk, waarbij vooral de letters A, M en W bijzonder mooi zijn uitgevallen. Rams Woerthe, nu gemeentehuis, werd in 1899 gebouwd door de Amsterdamse architect A. L. van Gendt. De samenstellers van het bovenbe doelde vouwblad schonken in Kampen verder aandacht aan de Stadsgehoorzaal, Burgwal 84, naast de Broederkerk waar van de restauratie nog niet is afgesloten. Op het ogenblik maakt de Stadsgehoor zaal, in 1889 tot stand gekomen in neo-re naissance stijl, bepaald een droeve indruk. Het is toch blijkbaar zó dat de kwaliteiten van de vormgeving te zwak zijn om de sporen van verwaarlozing te kunnen dra gen. De meningen over de waarde van het gebouw lopen uiteen - inwendig echter moet de Stadsgehoorzaal wèl over kwali teiten beschikken. In elk geval is er een ingrijpende verbouwing aan de gang en ook uiterlijk zullen enige wijzigingen wor den aangebracht. In september 1989 zal men de Kampense Stadsgehoorzaal in be tere doen kunnen bewonderen. Voorbij de Nieuwemarkt, waaraan de gehoorzaal grenst is nog een neo-classicistische kerk met Toscaanse zuilen en een koepeltje in de hoogte, die zeer de moeite waard is: de Lutherse kerk. N. Plomp bouwde in 1843 deze kerk, die nogal veel gelijkenis toont met K. G. Zochers St. Augustinus aan de Oudegracht te Utrecht, gebouwd in de ja ren 1839-1840. Zwolle Voor Zwolle hadden de organisatoren van de genoemde tentoonstelling een stads wandeling samengesteld om in betrekke lijk korte tijd enige uiteenlopende speci mina van jongere bouwkunst te leren ken nen. Allereerst aan het begin van de nog altijd statige Stationsweg, op nr. 2, hoek Burgemeester van Roijensingel de villa in eclectisché stijl. Nog geheel in goede doen. Even naar links, op nr. 7, is een villa in neo-renaissancestijl en lopen we nog even verder, de brug over de binnenstad in: op de Blijmarkt rijzen de zuilen op van de neo-classicistische ingangspartij van het voormalige gerechtsgebouw (E. L. de Coninck). Dateert uit 1841. Terug over de Singel met zijn overdaad Gereformeerde kerk van Zwartsluis (1893) in neo-renaissance stijl. Synagoge van Kampen in neo-classicistische stijl (1847). Winkelpui voormalige apotheek in Zwolle in Jugendstil (1904). Marechaussee kazerne te Zwolle in Amster damse School stijl (1929-1931) Heemschut, november-december 1988 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 9