Locaalspoorwegmaatschappij Enschede - Oldenzaal: lijn Enschede - Oldenzaal, ge opend in 1890 Noord Ooster Locaal Spoorweg (NOLS): lijnen Zwolle - Coevorden, geopend in 1903/1905, en Zwolle - Mariënberg - Al melo, geopend in 1906 Ahaus Enscheder Eisenbahn Cesell- schaft: lijn Ahaus - Enschede, geopend in 1903 Nederlandsch - Westfaalsche Stoom tram Maatschappij: lijnen Oldenzaal - De nekamp en Oldenzaal - Gronau, beide ge opend in 1903 Locaalspoorweg Maatschappij Neede - Hellendoom (NH): lijn Neede - Hellen- doom, geopend in 1910 Locaalspoorweg Maatschappij Deventer - Ommen, geopend in 1910 station te Hengelo (O., 1902). Dit imposante gebouw - in eclectische stijl - was voor rekening van de Staat der Nederlanden gebouwd en werd slachtoffer van een bombardement in de Tweede Wereldoor log (1944). Het architectonisch gezien belangrijkste stationsgebouw in Overijssel uit de peri ode 1850-1940, dat van Zwolle, bestaat ge lukkig nog wel. Dit station - eveneens in eclectische stijl - werd gebouwd in 1868 in het kader van de eerste Staatsaanleg (klasse I). Het is, tezamen met het oor spronkelijke gedeelte van de overkapping (de oudste nog bestaande zg. sikkelspant- constructie in Nederland!) op de rijksmo numentenlijst geplaatst. Dit is (nog?) niet het geval met het uit 1920 daterende sta tion van Deventer met ziin rationele vnrm- staande station op losse schroeven kwam te staan. Dit was o.a. het geval met die in Delden en Goor (beide uit 1865, ontworpen door de bouwkundige K. H. van Brederode en gebouwd op kosten van de Staat). 'Kaalslag' kon hier echter - mede op aan drang van de Bond Heemschut en met krachtige steun van de betreffende ge meente - worden voorkomen. Station Vroomshoop gered Andere stations, die aan sloop ontkwa men, zijn Holten (1886), Dalfsen (1902, arch. Ed. Cuypers) en Vroomshoop (1905). In het laatste geval hebben samenwer kende organisaties en de gemeente Den Ham zich voor het behoud ervan ingezet. Toen de onderhandelingen met een se rieuze gegadigde geen succes hadden werd in september 1986 het gevaar voor sloop zó acuut, dat alleen nog bliksemac ties (o.a. in de vorm van een telegram van de gemeente aan de hoofddirectie van de Nederlandse Spoorwegen) het gebouw konden redden. Spoedig daarna werd een nieuwe gegadigde gevonden, die vanaf voorjaar 1987 het gebouw met zijn gezin bewoont en de benedenverdieping als atelierruimte gebruikt. Deze familie heeft met bewonderenswaardig doorzettings vermogen het gebouw zowel in- als uit wendig vrijwel geheel opgeknapt. Het staat er nu weer stralend bij, is een sieraad voor de omgeving en heeft een positief ef fect op het verblijfsklimaat in en om het nieuwe stationsgebouwtje, dat in de on middellijke omgeving van het oorspronke lijke gebouw door de Nederlandse Spoor wegen is neergezet. Station Holten blijft Gered en in goede handen is ook het voor malige stationsgebouwtje te Heino (1881), een heel aardig gebouw en fraai gelegen. De aan dezelfde lijn (Zwolle-Almelo) gele gen stations Nijverdal en Wierden zijn ver loren gegaan. Rijssen (1888) is behouden gebleven en normaal in gebruik bij NS. Het aan de voet van de Holterberg gelegen stationnetje van Holten (1888) zou worden afgebroken, maar de Directie van de NS heeft recent besloten het toch te laten staan. Bet station Goor, naar een olieverfdoek van Maarten 't Hart. Eclectische stijl Het caleidoscopische beeld van de spoor wegexploitatie vóór 1937 komt tot uiting in de diversiteit van de vormgeving van de stations, die per maatschappij verschilt. Belangrijke stationsgebouwen uit de peri ode van de 'jongere bouwkunst' lagen aan de lijn Almelo - Salzbergen, thans onder deel van de internationale lijn Hoek van Holland/Schiphol - Hannover (Du.). Eerst genoemd traject was speciaal ontworpen voor de aanvoer van kolen uit Duitsland ten behoeve van de Almelose textielindus trie. Vooral de stations van Almelo, Bome en Oldenzaal waren architectuurhistorisch van belang. Almelo werd afgebroken in 1882 of 1883, Oldenzaal in 1957; beide wa ren opgetrokken in zg. vakwerkbouw. Het in eclectische stijl ontworpen en uitge voerde station van Bome viel pas in 1975 aan de slopershamer ten offer. Eveneens waardevol was het door ar chitect G. W. van Heukelom ontworpen geving (architect H. Menalda van Schou wenburg). Ten gevolge van de huidige, uiterst rati onele bedrijfsvoering bij de Nederlandse Spoorwegen werden in het recente verle den enkele lijnen met opheffing bedreigd. Zo is erover gedacht de lijnen Zwolle - Almelo en Almelo - Mariënberg te sluiten. Deze plannen konden worden voorkomen, maar toen dreigden efficiencymaatregelen op het gebied van de personele bezetting hun tol te gaan eisen. Lijnen werden geau tomatiseerd, waardoor het met de hand bedienen van spoorbomen, seinpalen en wissels tot het verleden ging behoren en de daartoe strekkende apparatuur over bodig werd en verloren dreigde te gaan. Bovendien werd de kaartverkoop op be paalde stations gereduceerd tot de meest drukke uren, zodat de full-time functie van het betreffende gebouw kwam te verval len en gezocht werd naar andere, minder onderhoud vereisende voorzieningen, waardoor het voortbestaan van het be- Station Vriezenveen afgebroken Overigens leverden de inspanningen tot behoud van stations niet altijd succes op: zo werd dat van Vriezenveen (1905) helaas afgebroken (1986). De vooruitzichten voor de stationsge bouwen in Overijssel, die behoren tot de categorie 'jongere bouwkunst', lijken rede lijk gunstig. Dat geldt ook voor een opmer kelijke constructie als de Hoge Spoorbrug in Zwolle (1883). Deze voetbrug van weiij zer met een vormgeving, die uniek is in Nederland (lensbogen!), wordt in haar voortbestaan bedreigd. De kansen op be houd lijken thans redelijk gunstig. Maar zo lang er geen zekerheid is blijft de Bond Heemschut zeker alert! De heer Z. Kolks is lid van de provinciale commissie van Heemschut Overijssel. De heer H. Hoestra is lid van Heemschut en het Cuypers genootschap en bestuurslid van de Stichting tot Behoud van Spoorweg stations in Oost-Nederland. Heemschut, november-december 1988 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 29