Stations in Overijssel: problematiek en perspectief STATIONSGEBOUWEN Z. KOLKS EN H. HOESTRA Het aantal spoorlijnen, dat de provincie Overijssel doorsnijdt is in 50 jaar gehalveerd. Het zijn er nu nog acht (zie kaart). De belangrijkste hiervan zijn die van Amsterdam en Rotterdam/'s-Cravenhage over Amersfoort en Zwolle naar Groningen en Leeuwarden; die van Vlissingen via Arnhem, Zutphen en Deventer naar Zwolle, en die van Amsterdam en Rotterdam/s-Gravenhage over Amersfoort, Deventer en Almelo naar Hengelo (O.), waar één gedeelte verder gaat in de richting Enschede en een ander in de richting Oldenzaal (deels ook door naar Duitsland). Andere lijnen lopen van Zutphen naar Hen gelo (O.), van Zwolle naar Kampen, van Zwolle naarEmmen, van Zwolle naar Almelo en van Almelo naar Mariënberg. Vroeger waren er meer: Winterswijk - Hengelo (0.)/Enschede - Oldenzaal (opge heven in 1934/1936/1937), Enschede - Ahaus (Du., opgeheven in 1967), Enschede - Gronau (Du., opgeheven in 1979), Olden zaal - Denekamp (opgeheven in 1942), Ol denzaal - Gronau (eveneens opgeheven in 1942), Neede - Hellendoom (opgeheven in 1935) Deventer - Ommen (eveneens opge heven in 1935), en Apeldoorn - Kampen (opgeheven in 1934). Het vervoer op laatstgenoemde acht lijnen is meestal ten gevolge van de economische crisis en vanwege zware concurrentie van auto en autobus gestaakt. Vermeldenswaard is dat van de lijn Winterswijk - Twente het tra ject Haaksbergen - Boekelo thans in ge bruik is als 'museumlijn'. Gezien het feit, dat het spoorwegnet vroeger uitgebreider was en het aantal halteplaatsen groter, bestonden er dus ook meer stations dan heden in gebruik zijn. Daarbij komt dat er tot 1937 verschillende spoorwegmaatschappijen waren die ieder over eigen stations beschikten, zodat er in bepaalde - zelfs kleinere - plaatsen soms meer dan één station was (b.v. te Diepen veen en Goor). In Overijssel waren, be halve de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (lijnen Arnhem - De venter - Zwolle - Leeuwarden en zijtak Zutphen - Enschede - Gronau; Zwolle - Almelo), de volgende ondernemingen ac tief: Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij: lijn Utrecht - Zwolle - Kam pen, geopend in 1863/1865 Spoorweg Maatschappij Almelo - Salz- bergen (Du.): lijn Almelo -Salzbergen, ge opend in 1865 Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoor weg Maatschappij (GOLS): lijn Winters wijk - Hengelo (0.)/Enschede - Oldenzaal, geopend in 1884/1885/1890 Koninklijke Nederlandsche Locaal- spoorweg Maatschappij (KNLS): lijn Apel doorn - Deventer - Almelo, geopend in 1887 en later, en aftakking naar Kampen, geopend in 1913 De uit 1883 daterende voetgangersbrug boven bet spoorwegemplacement te Zwolle -de Hoge Spoorbrug -is het enige nog overgebleven voorbeeld in Nederland van een zgn. lensliggerconstructie. De Bond Heemschut en de vereniging Vrienden van de Stadskern Zwolle streden samen voor behoud van dit unieke en ook architectonisch waardevolle bouwwerk (foto Bet Oversticht). /VroOnslit 28 Heemschut, november-december 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 28