Restauratieconvergent Band 'Frühes Mittelalter) hoe belangrijk indringende kennis van de gecompli ceerde techniek is voor stilistische aspec ten en dateringsvraagstukken (kerkschat ten in Maastricht, Aken en Keulen). Nieuwe leden Dat het jonge Restauratieconvergent een duidelijke uitstraling bezit, bewijzen nieuwe leden, zoals Walter Vermeulen uit Utrecht, die zich bezighoudt met de restau ratie van tokkelinstrumenten, kleine orgels en clavecimbels. Hij werd als meubelma ker opgeleid, en bezit natuurlijk een uitste kend gehoor. Dan is er nog Ton Mooij, beeldhouwer te Amersfoort, die als geen ander thuis is in het klassieke beeldhouwersambacht. Hij beheerst de traditionele technieken en kruipt in de huid van de oude meesters - belangrijk in een periode, waarin zure re gen van prachtige beelden vormeloze lol ly's maakt. Verder: Bert Jonker te Zwolle, die specialist is in het restaureren van be schilderingen in interieurs (bijvoorbeeld het marmeren, nu ook te zien in het on langs overgebrachte kerkje in het Open luchtmuseum te Arnhem). Last but not least: mevrouw Riet Groot-Koerkamp in Twello, restaurator van schilderijen - goed thuis in de klassieke technieken van de kunstschilder. Gevoelswaarde van kunstwerken Jos Houbraken wijst terecht op de sterk stijgende emotionele binding met in privé- bezit zijnde kunstwerken - groot of klein. Sinds een jaar of vijf - eigenlijk sinds de recessie - heeft men meer geld over voor de conservering en restauratie van kunst voorwerpen, waar men zich gevoelsmatig mee verbonden weet! Emaille reclameborden Curieus is, dat in de twintiger en dertiger jaren (ook nog na 1945) door de Bond Heemschut gestreden werd tegen emaille reclameborden, die momenteel ijverig worden verzameld en gekoesterd (er zijn collecties van 1500 stuks!). Er zijn interes sante voorbeelden van 'Art Déco' bij. Duidelijk is, dat ook de gebonden kunst Glas in lood raam in de St. Janskerkin Gouda uit 1603 over het ontzet van Leiden, (foto Stichting Fonds Goudse glazen). - evenals de architectuur - onderhevig is aan wisselende smaakopvattingen. Waar devrije kunsthistorische visies bestaan in feite niet! Incidentele vondsten Iedere goede restauratie kan voor de kunsthistorie winst betekenen. Jos Houbra ken noemt het voorbeeld van een smerig geworden wijzerplaat uit paleis 't Loo, die na grondige reiniging een originele 'signa- ture d' artiste' opleverde: Hanset - Horlo- ger de la Cour- a Bruxelles (gemaakt vóór de Belgische opstand, omstreeks 1820 - Noord en Zuid waren nog één). De vermel- Het Restauratieconvergent vorig jaar op de Vakbeurs Restauratie. ding a Bruxelles was door krassen onlees baar geworden. Het toeval wilde echter dat Jos enige tijd daarvoor een andere wij zerplaat van Hanset had gerestaureerd en met behulp van een foto kon aantonen, dat deze vermelding er moest staan. Een ander voorbeeld: bij het restaure ren van een uurwerk met beschadigde uit beeldingen van de tekens van de dieren riem 'pointilleerde' Jos Houbraken be paalde, verloren gegane onderdelen. Op deze wijze kunnen latere onderzoekers zien, welke elementen gereconstrueerd zijn. Jos restaureerde ook op fraaie wijze een beeld (hout) van de Heilige Sebasti- aan, voor het gelijknamige Gilde te Eind hoven. Hierbij werden twee pijlen gere construeerd, en kwam er een esthetisch en kunsthistorisch verantwoorde poly chromie tot stand. Houbraken weet ook veel af van 'Hin- terglasmalerei'. De naam zegt het al: om beschadiging te vermijden schildert men de voorstelling aan de achterzijde van het glas. Deze techniek is vooral bekend uit de volkskunst van Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Tsjecho-Slowakije. Ook de kasten van stoeltjesklokken (vgl. de achttiende- eeuwse Ruempolklokken uit Laren in de Gelderse Achterhoek) bracht Houbraken terug in het bonte kleed van weleer! Toch respecteert hij jongere overschilderingen van dit soort klokken, mits esthetisch ver antwoord. 'Terugrestaureren' a la Cuypers is een gepasseerd station - zeker niet al leenzaligmakend, in 1988! Meer informatie over 'Het Restauratiecon vergent': schriftelijk, via postbus 597, 7200 AN Zutphen. Heemschut, september-oktpber 1988 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 9