In het Restauratieconvergent vonden elf restauratoren elkaar EVERHARDJANS In Zutphen, op de Restauratiebeurs '88 in de Hanzehal zal ook een stand zijn van het Restauratieconvergent. Wie staan voor deze naam? In de door deze groep uitgegeven prospectus staat te lezen: 'Het betreft hier een initiatief van zeven zelfstandig werkzame, Nederlandse restaurato ren van kunst- en cultuurhistorische objecten.Vanuit hun ambachtelijke achtergrond en door overlappende activiteiten vonden deze vakmensen elkaar, omdat zij zich allen specifiek met 'conserveren' en 'restaureren'bezighouden. Inmiddels heeft het Conver gent zich uitgebreid tot elf restauratoren. Woordvoerder en bestuurslid Jos Houbra- ken woont in het Kempische kerkdorp Oerle (gem. Veldhoven), niet ver van Eindhoven. De blijmoedige Brabander vertelt me, dat de zeven 'pioniers' elkaar al langer kenden, maar uiteindelijk kozen voor een zinvolle belangengemeenschap. Convergeren wil zeggen: op één punt samen komen. Zelf is Houbraken (33 jaar) ambachtelijk specialist in emaille, porse lein en polychromie. Als kind was hij al geïnteresseerd in oude zaken: kennissen van zijn ouders hadden een antiekzaak. Doel De vereniging stelt zich ten doel het hui dige kwaliteitsniveau van de verschillende restauratiedisciplines te behouden of te verhogen. De opdrachtgevers van Jos Houbraken bestaan uit drie groepen: musea, particu lieren, antiquairs. Hij is nu een jaar of veer tien bezig. Hij betrekt voor zijn werk het emaillepoeder uit Oostenrijken de lak uit Engeland. Het emailleren was al bekend tijdens het Oude Rijk, in Egypte. Jos toont een prachtige, matglanzende plaquette uit Limoges (Frankrijk) met de Boom van Jesse als motief. Prachtig van kleur, heel verfijnd. Hij restaureert - op het eerste ge zicht onzichtbaar - maar toch wel zö dat latere restauratoren zo nodig de toevoe gingen nog kunnen verwijderen. Restauratiefilosofie Goed restaureren berust niet alleen op technische vaardigheid, maar ook op het bepalen van de juiste keuze. Melgert Spaander, uurwerken en speel dozen in Zutphen stelt vast: 'Zowel de con structie als de uiterlijke vormgeving lopen bij verschillende typen uurwerken zeer uiteen. Er kan pas van een goede restaura tie worden gesproken, als deze onder linge verschillen tussen allerlei klokken duidelijk herkenbaar blijven, nadat deze voorwerpen zijn hersteld.' Herbert Böck, restauratie-stukadoor in Zutphen, zegt: 'Een juiste en goede aanpak van een restauratie betekent zoveel moge lijk van de authentieke ondergrond en aanwezige ornamentiek voor het nage slacht bewaren, dus onderzoek instellen naar de ondergrond en de samenstelling van de materialen. Het gevaar van een slechte restauratie schuilt in gebrek aan motivatie of liefde voor het ambacht, ge brek aan materiaal- en stijlkennis en het gebruik van kantklare fabrieksmaterialen. Tenslotte: beter een goede en goedkope conservering onder goede begeleiding dan een dure restauratie onder slechte lei ding.' Jan Sterken, een ander lid van het con vergent (boek- en prentrestaurator in Ug- chelen) zegt het aldus: 'De restaurator dient de maker te respecteren, zijn werk niet te verbeteren, maar ook zijn werk niet slechter uit te voeren dan het in oorsprong is ontstaan.' Andries de Groot, als convergent-lid goud- en zilversmid te Utrecht, heeft als geloofsbelijdenis: 'Een goede restauratie herstelt en conserveert de signatuur van de maker". Iets van de evolutie in de res- Vroegnegen tien de eeuwse wijzerplaat met tekens van de dierenriem, gerestaureerd door Jos Houbraken. Jos Houbraken, emailleur en bestuurslid van het Convergent. tauratie-inzichten (van Cuijpers tot Jan Kalf en heden ten dage) wordt in deze uitspra ken weerspiegeld. Ambachtelijke variatie Zeer oud is ook een ambacht als de glaze nierskunst (de uitdrukking glazenier stamt van wijlen Joep Nicolasontstaan uit de 'anonieme' kerkelijke kunst van bedehui zen en kathedralen. Wie heeft niet de prachtige ramen van Bourges en Chartres in herinnering, met hun intensieve, stra lende blauwe tinten! Inderdaad wordt de technische perfec tie van deze gebrandschilderde glasvlak- ken, door lood verbonden, in de zestiende eeuw bereikt. Kort geleden bewonderde ik nog de fameuze Goudse glazen van o.a. de gebroeders Crabeth. In het Convergent is Alexander Luichjes een zeer kundig gla zenier. Na 1900 werd dit 'dienende' ambacht herontdekt, met name door de expressio nisten, en onze Limburgse glazeniers zijn het bekendst geworden. Denk in dit ver band even aan het prachtige werk van Daan Wildschut. Omdat glas snel bescha digd kan worden, en ook verwering en zure regen hun tol eisen, is restauratie tijdrovend, en vraagt veel voorbereiding. De zevende pionier van het RC is Wïm Jon ker uit Gorssel, die de prachtige poort heeft gesmeed, die iedereen kan bewon deren op paleis 't Loo in Apeldoorn. Kunsthistorische aspecten Terug naar Jos Houbraken in Oerle. Zijn integere werkwijze in de tot atelier ver bouwde garage achter zijn woonhuis be wijst tot welke resultaten een goed onder legde restaurator kan komen. Hij staat in voor de kwaliteit van de andere Conver- gent-leden. Ook zijn de leden goed op de hoogte van kunsthistorische aspecten. De kerkelijke kunst van het boeiende Maas land in de middeleeuwen (een kenner is prof. Timmers) leert, op kunsthistorisch terrein (vgl. 'Propylaen-Kunstgeschichte',

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 8