Het heiligdom voor Indrayani Pith in zijn geheel na de restauratie (dia dr. J.A. Noordijk) dan ook gebruikt wordt voor het drogen van kleipotten en andere zaken, naast haar officiële functie van Lingam-bewaarplaats. Ook deze Paati werd met Nederlands geld gerestaureerd. Indrayani Pith Dit tempelcomplex, gewijd aan de godin Indrayani, ligt aan de oude weg naar Kath- mandu, dichtbij de entree van Bhaktapur. Op het verhoogde terrein staat een zeer oude boom bewaakt door twee stenen leeuwen. Een binnenhof wordt gevormd door drie paati's of galerijen en een ge bouw met een verdieping, de Saatal. Een inscriptie vermeldt het jaar 1670 als stich tingsdatum. Er zijn acht van deze heilig dommen rondom Bhaktapur, voor de Asta- matrikas, de moedergodinnen die de stad beschermen. Ook bij dit tempelcomplexje zijn sacraal en profaan gebruik gemengd, want de naburige school wendt het aan voor educatieve doeleinden. Voordat op Oudejaarsdag de Lingam achter de Cyasi- lim Mandap moet worden opgericht, brengt men het beeld van de godin In- drayani met groot ceremonieel van de Pith naar Durbar Square, het hoofdplein van Bhaktapur. Daar vinden in de grote Taleju- tempel allerlei ceremoniën plaats. Een wij geschenk, bijvoorbeeld een bloem, wordt dan naar de Lingam Paati gebracht, want zonder dat kan de Nieuwjaarspaal niet worden opgericht. De Indrayani Pith vervult nog andere reli gieuze doeleinden, maar deze functie met Nieuwjaar verbindt het tempelcomplex met de andere twee door de VNN geres taureerde gebouwtjes. Restauratiepolitiek Nepal is één van de armste landen ter we reld en heeft voor het behoud van haar talrijke cultuurschatten dan ook nauwelijks geld. De UNESCO heeft een monumenten inventarisatie gemaakt, die alleen al voor de Kathmanduvallei 2500 monumenten telt. Pilaar van het heiligdom van Indrayani Pith (dia dr. J.A. Noordijk) Diverse westerse landen hebben daarom projecten onder handen. De Westduitse Bondsrepubliek bijvoorbeeld, heeft in Bhaktapur een Bhaktapur Development Project (BDP) opgezet. Dit omvat niet al leen restauratie, maar ook water- en riole ringsvoorzieningen. Behalve openbare ge bouwen, worden woonhuizen in hele blok ken aangepakt. De Nepalese bevolking werkt zelf mee: vergeten ambachten wor den zodoende weer uitgeoefend en men draagt de uitvoering van het project langzamerhand over aan de Nepalezen. Mentaliteitsbeïnvloeding is belangrijk: fou ten die zoveel Derde Wereldlanden teiste ren - zoals onaangepaste betonnen nieuwbouw tussen traditionele gebouwen - probeert men te vermijden. Verwaar loosde of beschadigde gebouwen herstelt men zoveel mogelijk, maar 'terugrestaure- ren' in de oorspronkelijke toestand is zel den het geval. Er worden zoveel mogelijk natuurlijke materialen gebruikt, waarbij het gebruik van hout na de ontbossing van het land nog meer doet toenemen. Daarom zijn er nu ook herbebossingsprojecten, die niet alleen door Nepal maar ook door an dere landen worden gestimuleerd en gefi nancierd. Ook daaraan helpt de VNN mee. Het is maar een kleine bijdrage, de restau ratie van drie religieuze gebouwen in een Nepaleze stad, drie van de 2500 door UNESCO geregistreerde monumenten in de Kathmanduvallei. Maar het is een be gin. Certrudis A. M. Offenberg is architectuur historica en redactrice van 'Spiegel Histo- riael'. 30 Heemschut, september-oktober 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 30