Lingam Paati De galerij Lingam Paati, waarde ceratoidële paal wordt bewaard. Dit vrachtbaarheids-symbool wordt op Nieuwjaarsdag opgericht, (dia dr. J.R. Noordijk) In 1978 volgde een tweede gebouwtje, de Lingam Paati en afgelopen april werd een derde heiligdom, de Indrayani Pith in nieuwe luister feestelijk overgedragen. De voorzitter van de VNN en tevens consul generaal van Nepal dr. J. A. Noordijk, oud minister van ontwikkelingssamenwerking mevrouw E. Schoo, de Nepalese minister van Onderwijs en Cultuur en vele andere Nepalese prominenten waren bij de over dracht aanwezig. De festiviteiten werden door pers, radio en tv van Nepal uitvoerig geregistreerd. Cyasilim Mandap Alledrie de heiligdommen hebben een functie tijdens het grote Nieuwjaarsfestival in Nepal. Het achthoekige paviljoen Cyasi lim Mandap is gelegen aan de rand van de stad, dichtbij de rivier de Hanumante. Toen de Mandap in 1725 werd gebouwd had hij twee verdiepingen, waarvan er nu nog maar één over is. Het open paviljoen staat op een dubbel gelaagd voetstuk, met links een trap en rechts een glooiend ta lud. Acht prachtig gesneden houten pila ren dragen het door een gouden kroon be zette pannendak. De Cyasilim Mandap wordt maar twaalf uur per jaar, dus tijdens het Nieuwjaarsfestival, gebruikt. Toen ik het heiligdom bezocht, hing een bonte was te wapperen van pilaar tot pilaar. Deze Nieuwjaarsfunctie is heel belangrijk voor de inwoners van Bhaktapur. Dan is de Mandap namelijk het verblijf voor één nacht van de god Bhairava, de geweldda dige 'helft' van Nepals voornaamste god Nepalees, staande bij het heiligdom, gewijd aan Indrayani Pith, vóór de restauratie (dia dr.J.A. Noordijk) Shiva. De grote tempel van Bhairava staat op het Taumadhiplein en vandaar wordt een bronzen masker van de god op een enorme processiekar met massieve hou ten wielen door de hele stad getrokken. Het beeld van Bhadrakali, zijn vrouw, rijdt in een andere kar en als de beide voertui gen op een bepaald punt onder luid ge juich opzettelijk tegen elkaar botsen, wordt dat als een gunstig teken voor de vruchtbaarheid van het land beschouwd. Het voert te ver om alle symboliek van het Nieuwjaarsfestival te verklaren. Belangrijk echter is het oprichten van de Nieuwjaars- paal achter de Cyasilim Mandap. Deze Nieuwjaarspaal, de Lingam ge noemd, is een hoge ceremoniële paal die de dag voor Nieuwjaar met veel inspan ning middenin een stapel keien moet wor den gestoken. Het is een gevaarlijk kar wei, maar als het mislukt is dat een zeer ongunstig voorteken voor het komende jaar. De Lingam blijft maar staan tot de vol gende Nieuwjaarsmiddag, 's Morgens vroeg heeft de bevolking van Bhaktapur een ritueel bad genomen en in een lange processie gaat men via het talud naar de Cyasilim Mandap om Bhairava te vereren. Als de Lingam daarna onder veel ge schreeuw en gejuich neer is gehaald, wordt hij de rest van het jaar bewaard in de Lingam Paati, een soort galerij. Deze Lingam Paati ligt dichtbij een centrum van aardewerkfabricage. Geen wonder dat zij Heemschut, september-oktober 1988 29

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 29