Het 'levend' wit uit het Gein LEO VAN DERMEULE Piet Jonker aan het woord over zijn replica's Vooruitblikkend op zijn aanwezigheid in Zutphen op de Restauratievakbeurs van 19 t/m 21 oktober a.s. had Heemschut een gesprek met Piet Jonker, handelaar in authentieke bouwmaterialen en interieurdelen. Piet Jonker handelt echter niet alleen, hij produceert ook. Samen met ceramist Bob Sytsma uit Heerenveen vervaardigt hij al geruime tijd de z.g. 'witjes'. Hoe is dat zo gekomen Jonker: 'Het liefste lever ik een aanne mer of architect voor zijn restauratie echt oud materiaal. Ik zit al zo'n twintig jaar in dit vak en al gauw ontdekte ik dat die heel eenvoudige, bescheiden, maar zo sfeer bepalende onbeschilderde tegeltjes, die in alle zeg maar onofficiële vertrekken als wandbekleding aangewend werden, vrij wel niet meer te krijgen waren. Bij zowel iedere restauratie kun je ze gebruiken en zoveel komen er door sloop niet op de markt. Toen pas, en ook gedwongen door de matige kwaliteit van de nieuwvervaar- digde 'witjes', heb ik besloten ze dan maar zelf te gaan maken.' Veel van klei mengen, bakken en glazu ren wist hij echter nog niet af, maar die deskundigheid was wel te vinden in de persoon van Bob Sytsma. 'We zijn, met als ruggesteun Gerrit Paape's 'De Platteelbak- ker of Delftsch Aardewerkmaker' uit 1794, zelf klei gaan samenstellen en gaan proef- bakken. Daar zijn we in totaal bijna twee jaar mee bezig geweest, en al die tijd ver dien je nog geen cent.' Het precieze recept van de klei, en de plaats waar ze vervaar digd wordt, houdt Jonker begrijpelijker wijs geheim. Wel wil hij kwijt dat de klei enigszins 'gemagerd' (d.w.z. vermengd met harder materiaal b.v. zand om haar tij dens het bakken minder te laten krimpen LvdM.) wordt en ook wordt er kalk toege voegd om een mooie witte scherf te krij gen zoals dat heet. Voor verdere technische details wordt even de hot-line naar Heerenveen inge schakeld. Een vraag aan Bob Sytsma: wordt de klei na de eerste kneding en in drogen ook nog met de voeten getreden? 'Jawel, door m'n schoonvader.' Gelach. In vroeger tijden waren platteelbakkers als de dood voor b.v. plotseling opstekende harde wind omdat daardoor de trek in de schoorsteen veranderde, de temperatuur te snel opliep en een baksel mislukte. Luisteren ze in Driemond en Heeren veen naar het weerbericht? 'Met onze computergestuurde, elektri sche, hypermoderne oven is dat niet meer echt nodig, maar werkelijk alles ondervan gen of voorspellen kun je niet, dit werk behoudt altijd een verrassingselement.' Na kneden, walsen en snijden volgt de ruw- brand, met als resultaat het z.g. biscuit-aar dewerk, dat wordt geglazuurd en eventu eel nog beschilderd, waarna het voor de tweede maal in de z.g. gladbrand wordt gebakken. Indien alleen geglazuurd wordt ontstaat zo een 'witje', maar op de rondleiding zien we ook prachtige blauwe, mangaan- en zelfs meerkleurige muurvlakken, schouw- wanden en tableaus horizontaal uitgestald. 'Bob heeft een geweldige feeling voor han den en stijlen van afzonderlijke schilders, hij observeert, probeert en even later komt er een perfecte replica uit zijn pen seel, die ingeboet tussen de authentieke tegels daarvan niet te onderscheiden is.' Hetgeen ondergetekende alleen kan be amen en bij hem meteen de volgende vraag doet opkomen. Zullen bij toekomstige restauraties de originelen uit de 18e eeuw te onderschei den zijn van de Jonker/Sytsma-replica's? 'Aan de voorkant niet, aan de achterkant wel. Wij brengen geen merkteken aan of zo, tenzij op uitdrukkelijk verzoek, maar wij zanden onze tegels niet, ze büjven glad van achteren.' Is een witje nu echt wit? 'Niet zoals een pas gewit plafond of een onbeschreven stuk papier,'versgevallen sneeuw. Ieder baksel levert een andere nuance, ik spreek zelf ook het liefste van levend wit.' Wat doet Jonker zoal om zijn produkt te promoten. Adverteren? 'Ook, we hebben zelfs een keer een in formatieve lezing/rondleiding met betrek king tot onze tegelfabricage georgani seerd. Daar was flink wat belangstelling voor en de positieve reacties waren niet van de lucht, maar daarna: niets!! Volgens mij blijft toch de kwaliteit van ons produkt en de daar uit voortkomende mond-tot- mondreclame het belangrijkst.' De toekomst heeft hij daar nog plannen voor, uitbreiding van zijn bedrijf bijvoor beeld? 'Niet direct, ik ben geen heilige en winst is hier geen vies woord, bovendien heb ik Bob en nog vier mensen aan het werk te houden, maar wordt het te groot dan ver hes ik de greep op de kwaliteit en die ligt me te na aan het hart. Maar nu we het toch over de toekomst hebben, we zouden het verwelkomen als de heren aannemers eens wat meer bereid zouden zijn authen tieke oude materialen te gebruiken bij hun restauraties. Toegegeven hun winstmarge zou dan wat kleiner zijn, alhoewel dat nog niet eens altijd hoeft, maar de kwaliteit van het werk zou er met sprongen op vooruit gaan. De opdrachtgevers hebben toch recht op een goed produkt?' Waarvan acte. Het bedrijf van Piet Jonker is gevestigd: Gein Oost 33,1109 AB Amsterdam-ZO (Driemond), tel. 02940-18777, en is iedere zaterdag tussen 10 en 16 uur vooraan- en ondernemend publiek geopend. Ubent welkom! 18e eeuwse schouw, type Smuiger, door Piet Jonker in opdracht van W. de Kruis gemaakt en geplaatst in een monumentaal winkelpand aan de Lage Dijk 13 te Zaandijk. De schouw is opgebouwd uit witjes en omkaderd door randtegels met bloem-motief. Op de boezem een tableau met bloemenvaas, opgebouwd uit 24 tegels. De schouw is te bezichtigen. 10 Heemschut, september-oktober 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 10