Een markt voor monumenten MONUMENT EN MARKETING JAAP KAMERLING NCM hield studiedag. Elke zichzelf respecterende stad doet tegenwoordig aan stadspromotie ofwel deftiger geformuleerd: 'city-marketing'. 'Amsterdam heeft 't' en 'Rotterdam maakt 't'zijn slogans, waar stadsbestuurders in de concurrentieslag om consument en producent niet meer heen kunnen. Steden als Breda en Leeuwarden, uit het acten-koffertje van minister Nij- pels gevallen toen hij de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening aan het volk presenteerde, doen alsnog verwoede pogingen zich zelf als stedelijk knooppunt in de markt prijzen. De allermodernste presentatiewanden en demonstratie-panelen met zich meetorsend. En als straks Europa zonder grenzen zit in 1992 is Amsterdam niet langer de belang rijkste concurrent van Rotterdam maar tal loze andere grote Europese steden als Rome, Parijs, Brussel, Antwerpen. Steden met vaak een boeiende historische bin nenstad. De Nationale Commissie Monu- mentenbescherming, kortweg NCM, speelde handig op dit thema in, tijdens haar jaarlijkse studiedag, door het niet ten onrechte, nu eens geheel te concentreren op de marketing van historische omgeving en monument. 'De historische omgeving: motor of barrière voor economische im pulsen', zo luidde de kop voor de lezing, die drs. W. L.C. Sliepen, directeur van het Nederlands Research Instituut voor Toe risme en recreatie, hield. Een interessant betoog over een marketing-benadering voor de historische omgeving op gemeen telijk niveau. In opdracht van de NCM en met financiële steun van de ministeries van WVC en EZ heeft dit instituut hierover een onderzoek gedaan, waarvan de resultaten - een soort modelaanpak voor gemeenten t.b.v. de marketing van hun historische centra - volgende maand zullen worden gepubliceerd. Sliepen maakte duidelijk, dat de histori sche omgeving heel goed ingezet kan worden voor de sociaal-economische ont wikkeling van een stad of dorp. In de jaren '60 en '70 bestond er nog een grote span ning tussen economische expansie en de schoonheid van de historische binnenstad. Grove aantasting daarvan was vaak nog het effect. Het was de tijd van de grote verkeersdoorbraken, waarvan menig mo nument het slachtoffer werd. Intussen is echter het tij gekeerd. Veel gemeenten beginnen het economisch nut in te zien van een fraai harmonisch historisch stads- of dorpscentrum. Monumenten en stadsgezichten worden meer en meer onderdeel van het marke ting- en promotie gebeuren, dat in gang wordt gezet. In steden met een zeer her kenbare historische omgeving zijn de functies kopen en uitgaan sterker ontwik keld dan in steden met een minder gepro nonceerd stadsbeeld, zo blijkt uit onder zoek. Daarvan profiteren op hun beurt weer de grote winkelcentra in de buurt van de binnenstad (denk aan Hoog Catha- rijne in Utrecht). Een veelzijdig woon-en leefklimaat met boeiende historische ac centen is bovendien aantrekkelijk voor nieuwe bedrijven om zich in een stad, die zich daarin koestert, te vestigen. Om nog maar te zwijgen van het zich welbevinden van de bewoners van zo'n stad of dorp zelf, ook een belangrijke voorwaarde voor een gezonde economie. En vergeet tenslotte de in deze vrije tijds-samenleving steeds belangrijker wordende toeristenindustrie niet, die zonder een interessante histori sche binnenstad weinig kanten uit kan. Gemeenten zullen dus alleen al uit puur materieel eigenbelang steeds meer hun best (moeten)gaan doen verwaarlozing van hun kostbare historische omgeving te gen te gaan. Ze zullen aardige fiets-, wan del- en rij-routes moeten gaan ontwerpen. VWs en heemkundige verenigingen kun nen helpen bij deze promotionele activitei ten, die overigens vaak pas op langere ter mijn vruchten afwerpen. Het onderzoeks instituut van Sliepen is bezig criteria te ont wikkelen voor het meten van die effecten. Heemschut als bondgenoot Voor een vereniging als Heemschut is dit Toren van de Haagse Stjacobskerk, waar de NCM-dag plaats vond. Links ernaast het lagere torentje van het oude stadhuis. Rechts de afschuwelijke 'Puist'met het gemeentelijke Informa tiecentrum en de raadzaal. De Puist wordt volgens recente Haagse plannen voor de binnenstad afgebroken. De raadzaal verhuist dan naar het nieuwe stadhuis, dat aan het Spui is gedacht (foto Shell Nederland b.v.) 24 Heemschut, juli-augustus 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 24