Middeleeuws beeldhouwwerk blootgelegd JAN ERFTEMEIJER Kraagsteen, een baardige apostel voorstellend, (zie afbeelding 1 in artikel) Bij restauratiewerkzaamheden aan de Hervormde Kerk te Buurmalsen (Gelderland) zijn acht laatgotische kraagstenen blootgelegd. Lange tijd waren zij bedekt onder dikke kalklagen, die de voorstelling geheel aan het oog onttrokken. Enkele van deze beeld houwwerken zijn van opmerkelijk hoge kwaliteit. Bovendien zijn belangrijke resten van de oorspronkelijke polychromie bewaard gebleven. In tal van middeleeuwse kerken in ons land zijn nog de oorspronkelijke kraagstenen bewaard gebleven. Verreweg de meeste stammen uit de late gotiek. Men kan ze om schrijven als uit het muurwerk of uit de pijlers naar voren stekende stukken steen, waarop het ondereinde van een rib of boog rust. Meestal zijn deze 'consoles' - zoals ze ook wel genoemd worden - sierlijk gevormd en vaak zijn ze verlevendigd door kunstige bloem-motieven. De meest interessante exemplaren zijn voorzien van voorstellingen: engelen, profeten, fratskoppen, maskers, uitbeeldingen van zegswijzen en dergelijke. Zulke met figuraal beeldhouwwerk versierde kraagstenen zijn in de Betuwe nog in allerlei kerken te vinden: in Tiel (Grote ofSt. Maartenskerk), Culemborg (Grote of St. Barbarakerk), Buren (Hervormde Kerk) en ook in de kerken van kleinere plaatsen zoals Rumpt, Tricht, Maurik, Ecken Wiel, Lienden, Resteren en Buurmalsen. In de laatgotische Hervormde Kerk te Buurmalsen bevinden zich acht van deze consoles in het koor. Ze ondersteunen het kruisribgewelf, dat eind 15e of begin 16e eeuw gedateerd is. Tot voor kort waren ze bedekt door dikke kalklagen, waardoor de voorstelling niet te indentificeren wa ren. Thans zijn ze bij de nog niet voltooide restauratiewerkzaamheden onder leiding van architect Mazzola en begeleid door de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, weer zorgvuldig schoongemaakt. Ook een aantal belangwekkende wandschilderin gen is tevoorschijn gekomen. De twee grootste kraagstenen dragen elk drie ribben. Zij stellen gehurkte man nelijke figuren voor. Aan de noordelijke koorwand is de apostel Simon de IJveraar afgebeeld, herkenbaar aan een grote zaag die hij in de handen houdt. Aan de zuid- wand is een tweede baardige mansper soon te zien (afb. 1), waarschijnlijk is dit een andere apostel. Deze console bevat nog belangrijke resten polychromie: ha ren, baard, wenkbrauwen en ogen zijn nog met verf bedekt. De overige exemplaren zijn kleiner van formaat. Zij dragen elk slechts één gewelf- rib. Hoewel drie ervan erg verweerd zijn, zijn de overige drie zeer waardevol van wege de buitengewoon verfijnde afwer king (afb. 2 en 3). De krullende halflange haren, de handen die lange smalle banderollen vasthouden, de wapenschildjes, de scherp gedetail leerde gezichten: alles is even zorgvuldig en kundig gebeeldhouwd. De haren zijn gedeeltelijk nog helder geel, de achter grond bevat nog resten blauw en allerlei andere kleurfragmenten zijn nog aanwe zig, ook op de ribben boven de consoles. Buurmalsen behoorde in de Middeleeu wen niet tot het hertogdom Gelre, maar was bezit van de heren van Buren, na 1498 graven van Buren, die een anti-Gelderse Kraagsteen, die slechts een gewelfde rib draagt, (zie afbeelding 3, foto's Jan Erfte- meijer) politiek voerden. Ook Culemborg viel on der hun heerschappij. Vandaar dat de kraagstenen in Buurmalsen in een niet- Gelders klimaat ontstaan. De krullende haarpartijen doen Utrechts aan, maar het is nog geenszins met zekerheid vast te stel len van waar de beeldhouwer van deze fraaie stukken afkomstig is geweest. Drs.J. Erftemeijer is kunsthistoricus te Nij megen. Hij houdt zich vooral bezig met middeleeuwse kunst en oude kunstnijver heid. Hij is actief lid van de Stichting Oude Gelderse Kerken en verricht momenteel onderzoek over middeleeuwse steenculp- tuurin Gelderland. Heemschut, juni 1988 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 13