Hollandse baksteen van Mauritsstad gelegen, definitief versla gen en moest Hollands Braziel in 1654 op gegeven worden. Het Recife van tegenwoordig omvat als oudste kernen het eigenlijk Recife. - het dorp op het rif - en de wijken S. Antonio en S. Jose, die samen het voormalige Mau ritsstad vormden. Deze wijken zijn het cen trum van een drukke Braziliaanse stad met enkele Hollandse forten en met een platte grond waarin het ontwerp van Johan-Mau- rits is terug te vinden. Maar bij nadere be schouwing blijkt er meer te zijn. Een aantal Braziliaanse historici vindt, dat in de stijl van de gebouwen tot op de dag van van daag nog een Hollandse invloed is te on derkennen, al hebben Portugese geleer den daar een andere mening over. Reeds zo'n twintig jaar is deze polemiek gaande die, doordat hij in het Portugees wordt ge voerd, voor ons in Nederland nagenoeg onbekend is gebleven. Het tweekantig dak van de 'sobrado' De discussie begon toen de in Recife woonachtige en inmiddels beroemde so cioloog Gilberto Freyre in een van zijn boeken die zijn woonplaats tot onderwerp had, de aandacht vestigde op de typische stijl van bouwen in het historische cen trum. Hij doelde op de 'sobrado', waaron der een smal verdiepingenhuis wordt ver staan. Hij wees erop hoe gedurende de 18e en 19e eeuw deze huizen, waarbij vooral het puntige tweekantige dak opviel, het stadsbeeld beheerst hebben. Boven dien waren er verschillen met analoge ge bouwen elders in Brazilië waar nooit Hol landers geweest waren. De gebouwen wa ren daar overwegend lager en minder smal terwijl het dak meestal vierkantig was. Door dit laatste waren er in deze hui zen ook geen zolders aanwezig terwijl de constructie daarvan juist door het hoge tweekantige dak in Recife mogelijk was. Freyre veronderstelde dat er sprake moest zijn van een Hollandse invloed. De historicus Jose Gonsalves de Mello fun deerde deze visie wetenschappelijk in zijn 'Tempo dos Flamengos', een magistraal werk dat helaas nog niet in het Nederlands is vertaald. Hierin beschrijft hij - en dat is ook de ondertitel - hoe groot de invloed van de Hollandse bezetting op het leven en de cultuur in noord-Brazilië is geweest. Geen aspect van de toenmalige samen leving wordt onbelicht gelaten. Zo ook niet de huizenbouw in de steden. Hij laat zien hoe de Hollanders door ruimte- en geldge brek gedwongen werden over te gaan tot hoogbouw waarbij de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk gebruikt moest wor den. Hij wijst daarbij op parallellen in Am sterdam. Wel zeven etages Zijn collega Aderbal Jurema kiest de 'so brado' als hoofdonderwerp van zijn studie en kijkt hoe deze manier van bouwen zich in de 18e en 19e eeuw verder heeft ontwik keld. Waren het aanvankelijk slechts drie bouwlagen; aan het einde van de 19e eeuw telde menig 'sobrado' zes tot zeven ver diepingen. Voor deze historici is de typi sche 'sobrado' in Recife een waarneem baar bewijs van blijvende invloed van de relatief kortdurende aanwezigheid van de Hollanders in Brazilië. Aan de overkant van de oceaan in Portu gal komt hun opvatting over de 'sobrado' onder ogen van onderzoekers in het cen trum voor Etnologische Studies van de uni versiteit van Oporto. Zij, Viega de Oliveira en Galhano, komen tot een geheel andere conclusie en bestrijden de opvattingen van de Brazilianen. Zij beschouwen de be schreven 'sobrado' in Recife als helemaal niet typisch voor die stad. Zij menen dat ook in andere steden deze stijl van bou wen voorkomt zowel in Brazilië als ook in Portugal. Elke havenstad - zo schrijven zij - heeft per definitie met ruimtegebrek te maken en bovendien is er altijd veel op- slagruimte nodig. Dit leidt ertoe dat in veel havensteden deze smalle pakhuisachtige bouw aanwezig is en Recife vormt daarop geen uitzondering. De Hollandse invloed verwerpen zij nadrukkelijk. Maar met name Jurema laat het er niet bij zitten. In de tweede druk van zijn boek benadrukt hij nog eens de rol die de Hol landse baksteen bij dit alles gespeeld heeft. Deze handzame stenen die op de heenreis als ballast op de WIC schepen meegenomen konden worden maakten het mogelijk de voor- en achtergevel dan- wel de zijgevels zodanig op te metselen dat er een hoog en spits tweekantig dak geconstrueerd kon worden. Daarmee geeft hij meteen het verschil aan met het veel lagere tweekantige dak zoals dat in derdaad ook in Bahia en Oporto wordt ge zien. De laatstgenoemde dakvorm liet ech ter geen zolderverdieping toe. Beschermd De voor Recife zo typische 'sobrado' is echter jammer genoeg grotendeels uit het stadsbeeld verdwenen. Moderne hoog bouw markeert thans het oude centrum van deze stad. Maar de enkele sobrado's die er nog over zijn worden nu beschermd en gerestaureerd. Recife hecht eraan zijn Hollands verleden te koesteren en dat ver klaart ook deze polemiek. Bovendien wordt dit steeds meer een onderdeel van de toeristische promotie van deze stad. Bronvermelding Jose Antonio Gonsalves de Mello: Tempo dos Flamengos 2e Ed. Recife 1978 Aderbal Jurema: O sobrado na paisagem Recifense 2 Ed. Recife 1971 Emesto Veiga de Oliveira e Femando Gal hano: Casas esguias do Porto e sobrados do Recife. Peter J. van Wiechen is kunsthistoricus te Breda. De nogal hollands aandoende sobrado's in Recife. Tekening van R. Schmidt, vervaardigd tussen 1826 en 1832. Heemschut, januari 1988 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 9