Restauratie als ontwikke lingshulp, kan dat? I OVERZEESE ARCHITECTUUR BERTFRANSSEN Het Castle St. Ceoige d'Elmina in Ghana is van een allure, die je alleen maar van sprook jesboeken kent: hoog en woest, aan twee zijden omsloten door zee, niet te bestormen. Het stamt uit 1482. Arjen Joustra en Diederik Six van de T.U. Delft hebben zich in de geschiedenis verdiept en ter plaatse onderzoek gedaan. De Portugezen, vertellen ze, bouwden het met per schip aangevoerde materialen. Ze wilden een keten van forten aanleggen in hun plan de handelsroute naar India te beheer sen. Onneembaar, inderdaad, dat moest ook een Nederlandse expeditie onder leiding van Piet Hein ervaren. Maar het fort raakte later onbemand. De Nederlanders aasden er nog steeds op vanwege hun slavenhandel.In 1637lukte het ze het kasteel bij verrassing te veroveren. Twee eeuwen lang was het Nederlands bezit tot het in 1882 wegens de hoge kosten werd afgestoten, de Engelsen namen het over. Joustra en Six zijn in 1987 tweeënhalve maand in Ghana geweest. Ze hebben het fort opgemeten, inventarisaties gedaan van de staat, waarin het bouwwerk verkeert. Daar naast deden ze archiefonderzoek. Ghana is daar niet toe in staat, als Europa niets doet verkommert het gebouw, zoveel is zeker. Zoals overal speelt hier de vraag welke functie het bouwwerk zou kunnen hebben. Kan het een rol spelen in de ontwikkeling van het toerisme? Volgens Joustra/Six heeft het een zeer grote aantrekkingskracht. Helaas kent het dorp in de omgeving een slechte infrastructuur. De twee onderzoekers vragen zich nog het volgende af. Je kunt als Europees land monumentenzorg plegen in Ghana. Dat is dan een soort ontwikkelingshulp in een arm land, dat nog wel wat meer aan zijn hoofd heeft. Restauratie als ontwikkelingshulp, kan dat? Joustra en Six menen van wel, je helpt zo'n land toch ook prima als je het toerisme stimuleert. Ze stellen Egypte als voorbeeld, een van de belangrijkste bronnen van inkom sten aldaar is het toerisme. Van Nederveen Meerkerk: Brazilië Mevrouw H. C. van Nederveen Meerkerk schrijft een proefschrift over Nederlandse architectuur in Brazilië, elders in deze Heemschut meer over dit onderwerp. In 1630, vertelt zij, werd de prachtige Brazili aanse stad Olinda (betekent oh, wat mooi) door de Nederlanders veroverd. Ten noorden daarvan verrijst een jaar later het Fort Oranje. Een schitterend bouwsel, on geveer in de kleuren van Ouds Witte Dorp, maar dan met de tropische zon erop. Het is gerestaureerd en een van de topics van het toerisme geworden. Olinda was vreselijk moeilijk te houden, zegt Van Ne derveen, lag op geaccidenteerd terrein, was een prooi voor guerrilla. De stad werd zonder pardon door de Hollanders ver woest, die zich vervolgens aan een uitbrei ding van Recife wijdden. Hier vindt men nog een aantal herinneringen daaraan. De rijkste straat was de Jodenstraat, tevens de enige die de tand des tijds heeft door staan. Van Nederveen laat huizen zien, hoog en smal, die doen denken aan Am sterdamse grachtenhuizen. Ontwikke lingshulp voor monumenten? Ook deze spreekster wijdt zich aan deze vraag. Vol gens haar is het een verarming als de jeugd het moet doen zonder erfgoed uit andere perioden van de geschiedenis. W. A. Nelson: de forten van Sri Lanka Uit Aberdeen was W. A. Nelson overgeko men om te praten over de Nederlandse forten van Sri Lanka. Nederlandse forten op Sri Lanka? Jazeker, en niet één, maar een hele rits. De Republiek liet in de ze ventiende eeuw het oog vallen op het ei land, dat ongeveer zo groot is als Ierland. Het ging met name om twee lokaties: het landenrijk belichten. Er zijn, vertelt archi tect C. Passchier, contacten tussen Neder landse en Indonesische architecten, name lijk tussen de BNA en een soortgelijke In donesische organisatie. De twee hebben een samenwerkingsorgaan opgericht on der de naam ARSI: architectuur en stede- bouw Indonesia. Men gaat regelmatig ken nis uitwisselen, onderzoek doen, initia tieven ondersteunen, afgelopen septem ber is daartoe een overeenkomst gete kend. Dat is een doorbraak, want de laatste decennia was de Nederlandse ar chitectuur in Indonesië volgens Passchier een witte plek, er was geen belangstelling voor. Wat is er nog te zien van Nederlandse invloeden? De kolonisten brachten hun le vensstijl mee en je ziet soms vreemde din gen, een straat in West-Sumatra levert het beeld op van een kitzbühl-decor in de tro pen. Het negentiende eeuwse Classicisme is nog volop aanwezig. Passchier laat voor beelden zien. Maar ook de moderne archi tectuur deed zijn intrede. Van de reeks dia's die hij toont, blijft vooral het wit-ge- pleisterde kantoor van de gouverneur van Oost-Java, een Duiker-achtig gebouw met Indonesische accenten en het Savoy Ho- manhotel in Djakarta ('eerste klas ruimte beleving') hangen. De beide architectenorganisaties die willen samenwerken hebben al een ge meenschappelijk programma voor de korte termijn vastgesteld. Dat omvat onder De Stadsschouwburg 'Weltevreden' te Djakarta vóór de restauratie (foto R. Gill) zuidwesten - de streek rond Colombo - en het noorden, waar Jaffna de belangrijkste stad is. De Hollanders arriveerden in 1640 en de Portugezen werden het eiland uitge werkt. De Hollanders bouwden dus menig Fort, Nelson laat ze zien aan de hand van dia's. Ze zien er min of meer indrukwek kend uit, al bedenk ik dat een fort er al gauw indrukwekkend uitziet. Hij laat ook nog enkele Portugese forten zien: inder daad, heel andere stijl. Bij het fort Galle zijn enkele door de Hollanders aangelegde straten nog goed gekonserveerd. Inklusief een officiersverblijf, ingericht met antieke Hollandse meubels. Indonesië Indonesië komt er verhoudingsgewijs wat bekaaid af vandaag. Maar aan het eind van de studiedag komen twee sprekers dan toch de Nederlandse architectuur in dit ei- meer een workshop in 1988 plus een foto- en tekeningenexpositie, die ook in boek vorm verschijnt. De financiering van alles baart echter enige zorgen. Het is Passchier overigens opgevallen, dat de bouwkunst nauwelijks aanwezig was in de culturele akkoorden tussen Nederland en Indone sië. Een ommezwaai in de zorg voor Ne derlandse architektuur in Indonesië toont ook de restauratie, onlangs voltooid, van de stadsschouwburg Weltevreden van Djakarta. Een werk, waarbij de oude func tie van schouwburg weer in ere hersteld werd - het gebouw deed op het laatst dienst als bioscoop. Architect R. Gill, werkzaam bij gemeentewerken in Rotter dam, heeft het project uitgevoerd. Volgens hem accepteert men nu in Indonesië, dat gebouwen, uit andere culturen afkomstig, het behouden waard kunnen zijn. De schouwburg werd in 1821 opgeleverd. Gill Heemschut, januari 1988 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 7