Seinhuis naar Spoorwegmuseum Pleidooi voor provinciale monumentenzorg Begraafplaats niet deels bebouwen AZU-hoofdgebouw II niet slopen Stadssilhouet verdraagt geen nieuwbouw meer Kraneschipbrug niet afsluiten Strijd om portaal van St. Jan Hoogezand - Na de automatisering van het baanvak Groningen- Nieuweschans zal onder meer het seinhuis op post T overbodig wor den. Dit is een van de weinige nog resterende en uit historisch oog punt belangrijke gebouwen van deze categorie. De Bond Heem schut en het Cuypers Genootschap hebben de Nederlandse Spoorwe gen verzocht een onderzoek te laten instellen of het gebouwtje niet bewaard kan blijven, bijvoorbeeld in het Spoorwegmuseum te Utrecht. Het zou er een welkome aanwinst zijn die de aantrekkelijk heid van het museum vergroot, me nen beide organisaties. Friesland - De Bond Heemschut heeft het bestuur van de Vereni ging van Friese Gemeenten ge vraagd haar invloed bij de rijks overheid aan te wenden om te be werkstelligen dat het subsidie-re gime voor de monumentenzorg zo danig wordt aangepast dat het be schikbaar gestelde geld indien noodzakelijk intergemeentelijk kan worden verdeeld. De door het rijk gefourneerde bud getten voor monumentenrestaura tie komen nu beschikbaar in het kader van de financiële decentrali satie en de meerjarenramingen die de gemeenten zelfstandig hebben ingediend. Gevolg is dat verschei dene gemeenten met een relatief laag budget niet in staat zijn hun monumenten in redelijke staat te houden. Daar komt nog bij dat door de ontoegankelijkheid van het nieuwe subsidieregime woon huismonumenten nu vaak worden gerestaureerd met geld uit het stads- en dorpsvemieuwingsfonds. Als de subsidiegelden interge meentelijk zouden kunnen worden verdeeld ontstaat een flexibiliteit vergelijkbaar met de financiële re gelingen voor stads- en dorpsver nieuwing. Een ander punt van zorg voor de bond is de problematiek rondom het instellen van gemeentelijke monumentencommissies en het vaststellen van monumentenveror deningen. De bond acht het min der gewenst dat gemeenten onaf hankelijk van elkaar een monu mentenbeleid gaan ontwikkelen, nog afgezien van de grote moeite die het zal kosten om overal monu mentencommissies te bemannen. De Vereniging van Friese Ge meenten wordt in overweging ge geven de uniformering van monu mentenverordeningen te bevorde ren en één monumentencommissie in de provincie Friesland in te stel len. Organisatorisch kan wellicht aansluiting gezocht worden bij het Welstandstoezicht Hüs en Hiem, oppert de bond. Heerenveen - De desolate toe stand van de begraafplaats en de vele open ruimten in de omgeving veroorzaken stedebouwkundig ge zien problemen waarvoor de ge meente drie alternatieven heeft. De Bond Heemschut heeft de gemeen te bericht van mening te zijn dat gedeeltelijke bebouwing op het begraafplaatsterrein ongewenst is. Men doet er goed aan te besluiten de historische begraafplaats öf ge heel intact te laten en te renoveren, öf in haar geheel te ruimen en het temein een nieuwe bestemming te geven, als een waardig groen-ele- ment in een nieuwe stedebouw- kundige context. Utrecht - Dat de panden van het Academisch Ziekenhuis Utrecht die gelegen zijn aan de Catharijne- singel niet zullen worden afgebro ken, juicht de Bond Heemschut toe, maar minder te spreken is men er over de plannen het Hoofdgebouw II te slopen. Dit gebouw dateert uit het begin van deze eeuw. Architect van Lokhorst heeft de verschil lende bouwdelen met eigen func ties evenwichtig, herkenbaar en markant vormgegeven en een ver zorgde detaillering toegepast. De bond benadrukt dat dit bouwwerk een exponent is van de overgang van het historische naar het mo derne bouwen waaraan een boei ende bouwvisie ten grondslag ligt. Het gebouw ligt in de zichtas van de Cathaiijnesingel en heeft een ruimtelijke relatie met de Justus van Effenstraat. De stedebouwkun- dige positie vertegenwoordigt dus ook een aanzienlijke waarde, vindt de bond. Nu ook nog de bouwkundige staat van onderhoud goed blijkt te zijn, is de bond van mening dat de noodzaak tot sloop niet vaststaat en dat geen redenen kunnen worden gevonden dit bouwwerk teloor te laten gaan. De Bond Heemschut heeft B en W van Utrecht met enige klem verzocht doorslaggevende betekenis toe te kennen aan het belang dat wordt gediend met in standhouding van dit cultuurmonu ment. Buren - Aan de Buitenbuurt staat al een blokje huizen met garages. De Bond Heemschut betreurt dit en ziet geen redenen om dat ook toe te staan voor het Kastanjelaantje en de Komewal. Als de gemeente raad daartoe toch zou besluiten, wordt onvermijdelijk afbreuk ge daan aan de visueel-ruimtelijke waarde van de dijk die men duide lijk ervaart, komend vanuit de Bui tenbuurt. De bond wijst de ge meenteraad erop dat de voorgeno men herziening van het bestem mingsplan in strijd is met de uit gangspunten van het bestem mingsplan 1977. Daarin is sprake van het openhouden van dit ge bied, mede om het gezicht op het stadssilhouet te beschermen. Meerkerk - Rijkswaterstaat wil de bijna honderd jaar oude Krane schipbrug over het Merwedeka- naal bij Meerkerk aan het open baar verkeer onttrekken. Dit zal volgens de Bond Heemschut de monumentaliteit van de brug deva lueren en het begin zijn van een proces dat leidt tot verwijdering van de brug. De bond heeft Rijkswaterstaat ge schreven dat deze teloorgang zal moeten worden voorkomen. De Kraneschipbrug is de enige in zijn soort in Nederland en een monu ment van techniek. Instandhouden en functioneren kost geld, maar de brug vertegenwoordigt voldoende 'documentaire' waarde om dat te rechtvaardigen, meent de bond, die Rijkswaterstaat verzoekt een onderzoek in te stellen naar alter natieven voor het beheer van de brug. Den Bosch - De St. Jan mag dan prachtig zijn gerestaureerd, er is zonder vergunning voor de sacris tie een tochtportaal gebouwd. De kwestie kwam onlangs voor de af deling voor de Geschillen van Be stuur van de Raad van State, waar Mr. J. Bergé namens de bond het bouwsel aanvocht. De een noemt het modeme tocht portaal 'een vlekje op de perfecte restauratie van de St. Jan' een an der vindt het 'een container'. Het staat er al sinds 1985. De Bond Heemschut wil geen be moeienis met welke aanpassing van het portaal dan ook. Hij wil na leving van de monumentenwet. De monumentenvergunning ervoor kwam af nadat het gebouwtje er al anderhalfjaar stond. Overijssels kanaal - Nu het gedeelte Deventer-Raalte van het Overijs selse kanalenstelsel dit jaar gesloten zal worden voor het scheep vaartverkeer, wordt het kanaal overgedragen aan het Waterschap Salland en komen de bruggen in beheer en eigendom bij de gemeenten Raalte en Diepenveen. De Bond Heemschut beschouwt kanaal en bruggen als een cultuuzhistorisch-landschappelijk samenhangend ge heel dat waard is behouden te blijven (zie Heemschut 1986, itr. Z, blz. 117 en 1987, nr. 1, blz. IS). Rijkswaterstaat verrichtte een inventarise rend onderzoek en de Recreatiegemeenschap Salland liet een ontwik kelingsplan maken voor het toeristisch-recreatieve gebruik van het kanaal. Er zijn dus al bouwstenen voor een gemeenschappelijke visie over de toekomst van het kanaal, maar er is nog steeds geen beleidsplan. Dat verontrust Heemschut, dat daaraan uiting heeft gegeven in brieven aan de gemeentebesturen van Raalte en Diepenveen en aan Gedepu teerde Staten van Overijssel. Voorkomen moet worden dat de bruggen worden vervangen door grondlichamen met duikerconstructies, waardoor het kanaal in compartimenten uiteenvalt en zijn bestaande waarden geheel verliest. 22 Heemschut, januari 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 22