Bovenkruier grondzeileruit Noord-Mecklenburg. Twee van de vier wieken ontbreken. Wan den van hout, romp met riet bekleed, evenals de kap. (foto K. Eschenburg, Wamemünde) betoverende eiland Rügen, bekend door de naar de natuur geschilderde olieverf doeken van de romantische Duitse schil der CasparDavid Friedrich, waarvan het exemplaar met de fameuze krijtrotsen het bekendste is. Daar bezochten we het Hei- matmuseum in Göhren, dat vanwege de geëxposeerde scheepskisten, maritieme schilderijen en scheepsmodellen nogal Nederlands aandeed. Uniek voor Rügen is het vaak vierkante ty pe met rieten wolfdak, dat vanwege de contour als 'Zuckerhut' bekend staat. Het zijn hallehuizen met lage vakwerkwanden. De conservatrice van het streekmuseum heeft overal op het eiland 'landse wonin gen' opgekocht, als filialen van het mu seum - bijvoorbeeld een oud schoolge bouw, dat in de stijl van 1880 werd inge richt, inclusief het oude schoollokaal met door vele generaties gebruikte school banken. Paltrokmolen Ook bezocht ik met dr. Baumgarten een keuterboerderij uit Pepelow, blijkens in scriptie op een deelbalk in 1764 gebouwd. Interessant was de ruimtelijke overeen komst met het Oostnederlandse 'los hoes', inclusief beroete balken en slieten. Be langwekkend zijn ook de vrij talrijke Mec- klenburgse windmolens, waarbij de grondzeüers en bovenkruiers de toon aan geven. Nieuw voor mij was dat de paltrok molen daar voorkomt, en wel op Rügen. Enkele exemplaren waren in restauratie, maar een molen nabij Rostock stond er maar treurig bij - zwaar bouwvallig. Nog maals bezocht ik Wismar, met z'n schitte rende marktplein en gebeeldhouwd put- huisje van Brandin (Renaissance). De kerk- ruïne in het centrum herinnert aan de oor log, toen Wismar door de Amerikanen werd veroverd. Later trokken deze troe pen zich terug, en de Russen namen hun plaats in. Dat de kerk in de DDR het niet gemakkelijk heeft, moge bekend zijn. Toch wordt ze getolereerd door de staat, in een poging tot een verzoening te komen. In Wismar is de 'Fürstenhof uit de Re- naissanceperiode in de zogeheten Johann Albrecht-stijl opgetrokken, met fraaie my thologische reliëfs. In het nabij de Oostzee gelegen Wamemünde, waarvan aangeno men werd dat ze indertijd gesticht is door handeldrijvende Friezen, en al genoemd in Deense oorkonden uit 1195, staat een char mant Heimatmuseum, vakwerkbouw met sporenkap. Er zijn voorwerpen met be trekking tot de materiële cultuur van vis sers- en loodsfamilies te bezichtigen. Mo menteel verrijst naast dit gebouw een ro yale dependence in vakwerkstijl. Belangwekkend in vergelijking met Ne derland is de 'Denkmalhof in Retschow, enigszins vergelijkbaar met de oorspron kelijke gebouwen van erve Kots in Lievel- de, Gelderse Achterhoek (qua sfeer). Hier vindt men alle mogelijke werktuigen uit de agrarische en ambachtelijke hoek, met veel liefde door de oude boer verzameld. Tot slot van mijn verblijf in Mecklenburg bezocht ik op 6 en 7 mei de 'Fünfte Be- zirksdenkmalpflegekonferenz des Rates des Bezirkes Rostock und des Bezirkvor- standes der Gesellschaft für Denkmalpfle- ge im Kulturbund der DDR' in het voorma lige slot van Schlemmin, Kreis Ribnitz - in Voor-Pommem gelegen. Het thema luidde: Probleme bei der Erhaltung und Nutzung von Objekten der Volksbauweisen - die 'Arbeit der Denkmalpflege in den landli- chen Bereichen'. Ensemble-bescherming Enkele der thesen, die hier besproken werden, geef ik hier zonder kommentaar vertaald weer: - We houden van onze dorpen en zullen het leven op het land nog rijker vorm ge ven. Daartoe behoort ook het bezig zijn met kultuurhistorische tradities en de ver dere uitbouw van het socialistische streek- bewustzijn. - Monumentenzorg ten plattelande dient zich in het bijzonder met ensemble-be scherming bezig te houden. Daarbij speelt de samenhang tussen landschap en ge bouwde omgeving een beslissende rol. Een belangrijke uitgangspunt vormen hier de plaatselijke verordeningen. - Monumentenzorg ten plattelande bezit kennis over vroeger en nu, op weg naar morgen. We moeten daarom de ge schiedenis van de ontwikkeling van de economie en van de sociale verhoudingen in het voormalige Mecklenburg en Voor- Pommem bestuderen. Ze is in het bijzon der de basis voor de ontwikkeling van de arbeidende klassen in het dorp, een weer spiegeling van het lot en de moeiten van vele generaties. De gebouwde omgeving is hun werk! - Monumenten van landelijke architek- tuur symboliseren niet alleen de werk- en levenssfeer van de arbeidende klassen en sociale lagen in voorbije eeuwen. Ze bren gen tegelijkertijd de hoge technische ken nis van boeren en handwerkslieden in beeld. Ze herinneren niet in de laatste plaats aan de creatieve vermogens van de bouwers en hebben recht op een overeenkomstige waardering. De herbestemming in onze dagen, bijvoorbeeld voor woondoelein- den, voor clublokalen, plaatselijk open luchtmuseum of boerenmuseum (stijlka mer) brengt soms bouwkundige wijzigin gen met zich mee. De gevelarchitektuur evenals de kenmer ken van de innerlijke bouwkundige struk- tuur moeten echter behouden blijven. Restauratieactiviteiten en moderniserin gen dienen op traditionele, ambachtelijke wijze plaats te vinden. De oorspronkelijk heid van het materiaal, van de constructie en van de vormgeving is een belangrijk onderdeel van de monumentenzorg in dit opzicht. Op deze conferentie werd ik voorge steld aan dr. Karl-Heinz Loui, voorzitter van het district Rostock van de dienst voor mo numentenzorg, en in het bijzonder aan dr. Heinz Gundlach (beide SED-leden), de laatste in zijn kwaliteit als voorzitter van de Culturele Raad van het district Rostock. Dr. Gundlach had onlangs nog Nederland be zocht, en hield de aanwezigen voor, dat men op de Mecklenburgse boerenerven van de Nederlandse properheid nog veel kan leren. Daarentegen was hij onder de indruk van de verdovende middelen- pro blematiek in Nederland, die men in Mec klenburg uiteraard niet kent. Via Schwe- rin, waar in het museum meer dan 150 ou de Hollandse meesters te bewonderen zijn, waaronder Rembrandt, Frans Hals en Heda, keerde ik naar Nederland terug. Een bijzondere ervaring! Literatuur: K. Baumgarten, Das Bauemhaus in Mec klenburg, Berlijn 1965 -., Zimmermanns- werk in Mecklenburg/Die Scheune - aca demisch proefschrift, Berlijn 1961 H. Erichson, Freilichtmuseum Klockenha- gen, brochure, Wismar 1986 Heemschut, januari 1988 21

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 21