Ruimte voor hedendaagse architectuur \mm Boeken tegen reductie 1987 199? J. HENDRIKS De discussie over het al of niet bebouwen van het Valkhof blijft beperkt tot de herbouw van de voormalige burcht. De gedachte, dat er op dit unieke terrein ook iets anders opgericht zou kunnen worden komt niet in beeld. De vraag rijst waarom niet? In het verleden heeft men om puur functio nele redenen het Valkhof gebouwd. De burcht was een passend sluitstuk in de om walling van de vestingstad Nijmegen. Hoog gelegen en dus goed verdedigbaar. Deze eisen zijn nu niet meer van toepas sing. De herbouw van een bouwwerk, dat niemand van de thans levenden heeft ge kend, is een utopie. De herinnering, zo men wil, is bewaard ge bleven door middel van gravures, aquarel len en schilderijen uit die dagen, waarbij men zich goed moet realiseren dat de kunstzinnige vrijheid van de makers van deze tekeningen mede bepalend is ge weest voor het gewenste resultaat. Het is een romantisch verlangen, naar wat blijkbaar ooit moet zijn geweest. Doch in die dagen was de burcht en de daarbij behorende verdedigingswerken verre van een romantisch gegeven, doch meer een functionele behoefte om te kunnen overle ven. Het huidige Valkhof is zo anders dan het Valkhof uit de 17e eeuw. Deze plek, onge kend in ons land, zal door de architectuur en het volume van de burcht worden ver dicht, het park vernield en het uitzicht be lemmerd. Bovendien, de burcht was er niet voor het volk, doch voor de enkeling. Die tijd is geweest. Bij eventuele bebou wing van het Valkhof zou de hoogte van het terrein, de ruimtelijkheid, het unieke dat daar aanwezig is uitgebuit moeten worden door een architectonische con ceptie van deze tijd. De kennis van de hedendaagse archi tectuur die bijvoorbeeld door middel van transparantie de wisselwerking tussen het binnen (het Valkhof) en het buiten (het om ringende land) versterkt zal een meer waarde aan deze plaats kunnen geven. In tegenstelling tot de architectuur van In samenwerking met De Walburg Pers te Zutphen kunnen we enkele historische werken tegen sterk gereduceerde prijs aanbieden. De ontdekking van de nieuwe wereld; gravures van Theodoor de Bry, 108 pagi na's; formaat 23,5 x 35 cm; gebonden; prijs 39,50 (voorheen: 98,50) Een van de meest fameuze uitgaven in het domein van bibliofielen, antiquaren en bi bliothecarissen is het levenswerk van The odoor de Bry (1528-1598). Gegrepen door de explosieve ontdekkingsdrang in zijn tijd besloot hij een samenvatting van aller lei belangrijke tochten te geven. Hij be werkte hiertoe de journalen en graveerde honderden platen naar de drukken en te- de voormalige burcht, die niet meer deed dan zich introvert manifesteren, zal een- goed hedendaags object ruimtelijk opti maal moeten funtioneren, de verbeelding moeten waarmaken, en zal de wisselwer king tussen het open en het géslotene uit gebuit moeten worden. keningen waar hij de hand op kon leggen. Van dit omvangrijke en heden uiterst zeld zame en kostbare werk is een aantal facsi- miles gemaakt, die de gravures met de Latijnse commentaren en hun vertaling in het Nederlands, Frans en Engels bevatten. Het eerste deel, 'De ontdekking van de nieuwe wereld', omvat vooral de reizen van Columbus en de confrontatie met de indianen. Daarnaast geeft het beelden van het lot van de al spoedig ingevoerde ne gerslaven, de machtstrijd tussen de Span jaarden onderling en de strijd met de Fransen. Een dergelijk object mag niet introvert zijn, doch moet tevens een handreiking bieden aan het stadscentrum. Een gebaar dus waarbij het isolement van het Valkhof wordt doorbroken. Expositieruimte voor hedendaagse kunst Men kan zich afvragen: zijn er architecten die dit kunnen realiseren? Het antwoord luidt bevestigend, doch ze zijn alleen te vinden d.m.v. een nationale prijsvraag, omdat de gegeven situatie eenmalig is. Om echter een dergelijk object te kun nen realiseren, is er een programma van eisen nodig, een functie, en die ontbreekt. De invulling moet niet achteraf ge schieden, zij is een wezenlijk deel van de architectuur. Natuurlijk is er een invulling te bedenken, doch deze mag niet alle daags zijn. De ruimtelijkheid van het pro ject, de transparantheid, zou onderdeel moeten zijn van de functie die het verte genwoordigt. Een expositieruimte voor he dendaagse kunst zou hier goed passen. Daaronder wordt verstaan de kunstuitin gen in al zijn geledingen na 1900 tot in de verre toekomst. Wisselende exposities over beeldende kunst, videokunst, pro jectinstallaties, architectuur, fotografie, de sign etc. zouden hier plaats kunnen vin den. Toonaangevend, opdat Nijmegen als stad in het oosten van het land telkenmale iets van het heden en de toekomst kan laten zien en daarmee blijk geeft dat zij iets wil overdragen. Een pleidooi dus voor een toekomstvisie op deze historische grond lijkt mij beter dan terug te grijpen naar het verleden en ik vermoed dat Nijmegen een dergelijke impuls goed zal kunnen gebruiken. De heer J. Hendriks is architect A. v.B. - B.N.A. en voorzitter van de BNA kring Arn hem/Nijmegen. Den Nassauschen Lauren-crans; door J. Orlers en H. van Haestens 392 pagina's met 41 dubbele gravures formaat 20 x 30 cm gebonden in linnen band prijs 49,50 (voorheen: 98,50) Conquistadores, Azteken en Inca's; gra vures van Theodoor de Bry; 108 pagina's; formaat 23,5 x 35 cm; gebonden; prijs 39,50 (voorheen: 98,50) Civitatis Orbis Terrarum; door Georg Braun en Frans Hogenberg; 3 delen; ca. 780 pagina's; formaat 29 x 44 cm; gebon den; prijs 3 delen 450,- (voorheen: 1.485,-!) 18 Heemschut, januari 1988

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1988 | | pagina 18