Reconstrueren of consolideren? EVERHARDJANS Nederlandse Vereniging van Monumentenzorgers bijeen in Deventer De halfjaarlijkse bijeenkomst van de Nederlandse vereniging van monumentenzor gers op 5 juni werd dit keer in de sfeerrijke Hanzestad Deventer belegd. Met als passante entourage het smaakvolle raadhuisinterieur nabij de in de steigers staande Lebuïnuskerk (koor). Achtereenvolgens spraken ing. C. J. D. Eg- ginken ir. W. Smid over het Bergkwartier èn het Noordenbergkwartier: twee structu reel verschillende stadskwartieren. Voor de uitsmijters zorgde ing. H. F. A. Radema ker, stadsarchitekt bij de afdeling bouw kunde/restauratie van de Dienst Ruimtelij ke Ordening en Openbare Werken. Hij herinnerde aan het feit, dat nog in 1976 te Deventer een geschikt, bestaand décor als 'gebouwde omgeving' gevonden werd in het bouwvallige Noordenbergkwartier voor de oorlogsfilm 'Een brug te ver', een film van regisseur SirRichard Attenbo- rough (over de slag bij Arnhem). Over het Noordenbergkwartier merkte de begaafde stadsarchitekt op: 'Al ont breekt hier een pièce de milieu als de Bergkerk, toch bezit het gebied met haar gebogen straten, haar deels lage bebou wing, met haar tuinen en tuintjes, met groen en licht en zon, alles wat positief kan inwerken op een gelukkig woonklimaat. Overal ben je er binnen één minuut aan de IJssel. Met een veel smallere beurs dan rond de Bergkerk - dat was althans de opzet - is hier met een grote inzet van de buurt en haar architekten iets tot stand ge komen, dat misschien niet iedereen lief is qua vormgeving. Dat deze architekten ge loven in nieuwe vormen binnen een oude stad is overduidelijk. Hoe dan ook, ze zijn erin geslaagd er een echte woonbuurt van te maken en ook dat is er duidelijk te zien. De woningen zijn, als reeds gezegd, voor een groot deel nieuw ontworpen. Er zijn er echter ook als woning gerestaureerd en een beperkt aantal, van origine grote hui zen, is verknipt in appartementen. Kenmerkend voor de buurt vind ik ten slotte dat ze een buurthuis ter wereld bracht en haar behuizing in de vroegere 'Infirmerie' (ziekenhuis) met het nodige gevoel voor eigen waarde, tot 'Fermerie' herdoopte.' Tot zover Rademaker. Een stadswandeling, opnieuw onder lei ding van de stadsarchitekt, bracht de mo- numentenzorgers(sters) in contact met de sinds de vijftiger jaren behaalde resulta ten. Interessan t zijn de wisselende accen ten in de gevelbehandeling bij restaura ties, over 't 'harde' en 'zachte' restaureren. Rekonstrueren of consolideren? Radema ker blijkt het 'harde' procédé 'met toeters en bellen' zeer geslaagd te vinden, en we kunnen ons goed in zijn gedachtengang verplaatsen. Als er op goede gronden ver dwenen pinakels hersteld kunnen worden, dan komt er toch een wat gaver totaal beeld tot stand. Aan de Brink werd de 'hard' gerestaureerde gevel van het in 1542 gebouwde 'Grote Gasthuis' (door Ir. Knut tel) vergeleken met recente, consolideren de restauraties van andere gevels (o.a. het huidige blik- en speelgoedmuseum, ge huisvest in een gotisch omhulsel van bak steen, door Ir. Raue). Hij sprak daarbij over 'afgekloven' gevels, die er desal niettemin charmant uit kunnen zien. Heel bijzonder is de aandacht die bou wend Deventer schenkt aan snijramen in traditionele of moderne trant, door kunste naars vervaardigd. In dat verband mag mevrouw M. Venbroek-Franczijk (van Poolse origine) met ere genoemd worden, die o.m. in het Bergkwartier een prachtig houten bovenlicht (met kleurige papegaai in witte kooi) maakte. Zo werd in een huis in de Assenstraat een aediculamotief (tem pelreliëf) toegepast met een eigentijds naamvers, een humoristisch-plastische uit beelding van belangrijke opdrachtgevers (o.a. PvdA-wethouder Duimel). Een te waarderen voortzetting van de kunsthisto rische stichters- traditie (vgl. schilderijen en glas in loodramen uit Gothiek en Re naissance). Integratie van beeldende kunst en bouwkunst! Volkskundig gezien is het zeer te waar deren, dat de herleving van de traditionele buurtfeesten onder leiding van opbouw werkers geleid heeft tot de opbloei van de hoge kleurige Pinksterkronen van papier, die na gebruik verbrand worden. In de Assenstraat werden geen heren huizen of statige kantoren van de woon huismonumenten gemaakt, maar sociale woningbouw. Inderdaad een stoutmoedig staaltje van stadsherstel. 'Bij mijn weten zijn we de eerste gemeente' stelt projekt- leider J. Beemink van Openbare Werken te Deventer vast, 'die er in geslaagd is om via een combinatie van casco-restaura- tiesubsidies en woningwet financiering een dergelijke groot projekt van de grond te krijgen.' In een tijd van bezuinigingen een voorbeeld ter navolging! Literatuur: 'Gezegd-niet gezegd', wonen in een histo rische binnenstad, uitgave Nederlandse Vereniging van Monumentenzorgers, De venter/5 juni 1987 (verslag lezingen). Voor het Monument van de Maand oktober is het Friese Paesens en Moddergat als locatie gekozen. Centraal staat het museum 't Fiskershuske aan het Fiskerspaed. Op de foto een gezicht op het Friese dorpje (foto Winfried Walta). (Zie voor het Monument van november pag. 7) 28 Heemschut, oktober 1987

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 28