verbazing het scheepsschoon gadesloeg. Onder de varensgasten bevonden zich ook de ambassadeurs van Indonesië, West-Duitsland, Groot-Brittannië en Au stralië, de gevolmachtigd minister van Aruba en maritiem museumdirekteuren uit alle delen van de wereld. Restauratiefonds De Stichting Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen (opgericht op 31 oktober 1985) beheert zowel het materialenfonds 100.000,-) als het restauratiefonds 50.000,-), dat door het Prins Bemhard Fonds in 1976 werd ingesteld voor het be houd van oud-Nederlandse vaartuigen. Be halve de beide oprichtsters, de Vereni ging Botterbehoud en de Landelijke Ver eniging tot Behoud van het Zeilend Be- drijfsvaartuig, sloten zich naderhand nog drie behoudsorganisaties bij de Federatie aan: de Vereniging Klassieke Scherpe Jachten, de Vereniging Stoomvaart en de eigenaren van oude motorsleepboten ver enigd onder de vlag van 'Rijn en IJssel'. 'Stoomvaart' en 'Rijn en IJssel' tekenden sa men inmiddels voor de oprichting van de Stichting tot behoud van authentieke stoomvaartuigen en motorsleepboten (Stichting BASM). Federatie-voorzitter Gert Jan Luijendijk noemt de bijdrage van het PBF 'uiterst be langrijk' in het kader van de diskussie rond de varende monumenten. 'Zowel van wege de morele als de daadwerkelijke steun die daarvan uitgaat.' Het geld van het PBF stelde de Federatie in staat om voor bijna een ton leningen (10-15% van de tota le restauratiesom) te verstrekken aan res taurateurs. Het Prins Bernhard Fonds deinsde ook niet terug voor enkele grote klussen. Zo kon er een nieuwe snik op sta pel worden gezet. De Amsterdamse werf Het Kromhout bouwde voor de Vereniging Vrienden van het Zuiderzeemuseum een replika van de blazer TX 11 en eveneens met geld van het PBF werd de tjottervloot van de jeugdherberg in Heeg grondig op geknapt. Ook zeilt er weer een originele bons rond op het IJsselmeer. Direkteur J. H. L. Meerdinkvan het PBF riep in Enkhuizen, bij de opening van de tentoonstelling 'Het schip als monument', ook de andere behoudsorganisaties, zoals de Stichting Stamboek Ronde en Platbo dem Jachten en de Vereniging van Bootei genaren 'Oude Glorie', op zich te voegen in de Federatie-gelederen. Het 'samen sterk' blijkt ook hier wel degelijk z'n vruchten af te werpen. Niet alleen oogstte de Federatie de afgelopen jaren het ver trouwen van het Prins Bemhardfonds, ze deed ook het verzoek aan de minister van WVC voor een inventariserend maritiem- historisch onderzoek. WVC (50.000 gulden uit het budget van de Rijksdienst Monu mentenzorg), het Anjerfonds en enkele bedrijven stelden geld beschikbaar. Dat heeft inmiddels geresulteerd in een vrijwel kompleet overzicht van zo'n 1800 schepen (300 typen) die vóór 1950 gebouwd en van wege bijzondere kenmerken het behou den waard zijn. Deze werkelijk indruk wekkende schepenlijst, waarvan het Do- kumentatiecentrum Industrieel Erfgoed Nederland (Dien) in Rotterdam de verwer king op zich nam, werd gepubliceerd in het september-nummer van het blad Spiegel der Zeilvaart. De beschrijving wordt nog vervolmaakt en voor dat doel konden de schippers/eigenaars in Enkhui zen bij een computerpost terecht. Spiegel der Zeilvaart bracht bovendien een over zicht van alle behoudsorganisaties en de standpunten die de overheid inneemt bij het behoud van historische vaartuigen. Belemmerend Federatie-voorzitter Gert Jan Luijendijk zegt dat sommige overheidsregels, vaak onbedoeld, belemmerend werken op het restaureren of het varen. De Federatie is ook mede ontstaan om als een overkoepe lende organisatie met de verschillende overheden in onderhandeling te gaan. Zo haalde de Federatie voor het groot vaar bewijs, dat nu ovprigens niet doorgaat, een soepeler eisenpakket binnen waarmee het de doorsnee scheepsrestaurateur ook met betrekkelijk weinig vaaruren mogelijk werd z'n kostbaar bezit te blijven bevaren. Monumenten in de zin van de Monumen tenwet 1961 of het ontwerp van de nieuwe wet, zijn de historische schepen nog steeds niet. De veelgebruikte term 'varend monument', voor oud-Nederlandse vaartui gen van vóór de Tweede Wereldoorlog, heeft wettelijk dan ook geen waarde. Wat niet wil zeggen dat WVC niet positief zou staan tegenover het Federatie-streven naar behoud. De Rijkskommissie voor de Musea sprak in een advies uit 1982 over 'cultuurgoederen waarmede ten behoeve van het nageslacht met de grootste zorg vuldigheid dient te worden gehandeld'. En de WVC-minister had het in 1985 in een brief aan de Federatie zelf over 'objekten die zeker als belangrijke cultuurgoederen van dit land bestempeld kunnen worden'. Maar roerende zaken, zoals schepen, horen in de Monumentenwet nu eenmaal niet thuis en moeten het daarom doen zon der enige wettelijke bescherming. WVC heeft er geen geld voor, de particuliere eigenaren zorgen prima voor het behoud en de materie is nogal komplex, schijnt de Haagse redenering. Het initiatief van de Federatie voor het inventariserende mari- tiem-historisch onderzoek is nadrukkelijk bedoeld om enig zicht te krijgen op 'varen de monumenten' in de breedste zin; zowel wat betreft aantal, bouwplaats en -jaar, ty pe, afmetingen, de staat waarin het vaar tuig verkeert etc. Op basis van al die gege vens verwacht voorzitter Luijendijk dat er in de toekomst kriteria en een beleidsplan opgesteld kunnen worden voor 'varende monumenten'. Adressen: Materiaalfonds PBF: Jaap van Leersum, Kerklaan 5, Bergum, tel. 05116-1763. Restauratiefonds PBF: Stichting Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen, Postbus 1215, 3430 BE Nieuwegein. Stichting Stamboek Ronde- en Platbodem- jachten, Postbus 319,6800 AH Arnhem. Vereniging Botterbehoud, Twiskeweg 9, 1504 AA Zaandam, tel. 075-168715. Landelijke Vereniging tot Behoud van het Zeilend Bedrijfsvaartuig, Postbus 2004, 1000 CA Amsterdam, tel. 020-4149611. Vereniging van Klassieke Scherpe Jach ten, M. Stall, Ra 48, 1276 HT Huizen, tel. 02152-63449. Stichting tot Behoud van Authentieke Stoomvaartuigen en Motorsleepboten, Postbus 150,1530 AD Wormer. Vereniging van Booteigenaren 'Oude Glo rie', J. Dekinga, Van Brederodestraat 43, 8423 TV Makkinga, tel. 05163-608. Tjalken en andere 'varende monumenten'in het Buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum tijdens de jaarlijkse vaardag. (Foto Sieuwert Ruiter). Heemschut, oktober 1987 17

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 17