Restauratie Rotterdams 'Koopmanskwartiei' in '90/'92 i-JimfMmMml W. W. TIMMERS In het voorgaande nummer van Heemschut heeft u al kunnen lezen dat de Kroon, overeenkomstig het advies van de Raad van State, in januari 1987 de sloopvergunning in verband rrief de aanleg van de Willemsspoortunnel voor 3 achttiende-eeuwse Rotterdamse koopmanshuizen aan de Wijnhaven (met achterfront aan de Wijnstraat) heeft vernietigd. Deze was - zij het node - in oktober 1985 afgegeven door de Minister van WVC op grond van de technische gegevens van de Gemeente Rotter dam en de Nederlandse Spoorwegen. Het Kroonberoep was, met steun van Heemschut, in januari 1986 ingesteld door de Stichting Ir J. Trompfonds en Stadsher stel Historisch Rotterdam N.V., direct na dat deze organisaties er achter waren ge komen dat de sloopvergunning 2!4 maand eerder was verleend. Omdat zij dit feit re delijkerwijs ook niet eerder konden ken nen, is hun beroep ondanks de overschrij ding van de beroepstermijn toch ontvan kelijk verklaard. In het najaar van 1986 stond de zaak er als volgt voor. De ge meente was bereid haar beslissing van 1984 tot afbraak te herzien, mits de finan ciering zou geschieden door anderen dan Rotterdam. Het Ministerie van WVC was bereid te onderhandelen met de gemeen te en de NS over een substantiële bijdrage in de kosten van de zgn. ondervangings- constructie - inhoudende dat de fundering van de 3 huizen zou worden overgenomen door reusachtige betonnen balken boven de tunnelschacht - mits dit in totaal niet meer dan 5 miljoen zou kosten. Volgens het Trompfonds en Stadsherstel zouden de totale kosten (incl. meerwerk voor de tun nelbouw) binnen dat bedrag blijven. De Dienst Gemeentewerken kwam, gesteund door Rijkswaterstaat, op 7,7 min en de aannemerscombinatie Willemsspoortun nel of ƒ8,5 min.. Over de kostenraming kon geen overeenstemming worden bereikt. Wel hadden de gemeente en de N.S. vol mondig erkend dat de spoortunnel tech nisch gezien kon worden aangelegd onder de monumenten door - dus zonder de montage - op basis van het rapport van de Delftse hoogleraar in de funderingstech niek Prof. Ir A. F. van Weele. Dit rapport was uitgebracht in opdracht van het Trompfonds, met financiële steun van o.m. het Hoegenfonds van Heemschut. Uniek ensemble Op 31 oktober 1986 vond de mondelinge behandeling plaats van het Kroonberoep bij de Raad van State. De Gemeente en de N.S. voerden in hun pleidooi vooral aan dat het behoud buitensporig veel geld zou kosten, dat er technische onzekerheden en risico's waren verbonden aan de oplos sing van Prof. Van Weele en dat het laten staan van de koopmanshuizen voor ten minste 5 maanden vertraging van de spoortunnelbouw zou zorgen. Door de ap pellanten is, vergezeld van een rij van fei ten en argumenten, gewezen op de uitzon derlijke waarde van de drie rijksmonu menten, niet alleen op zichzelf beschouwd, maar ook en met name voor de stad Rot terdam. De 18e'eeuwde koopmanshuizen zijn immers gelegen in een omgeving die - anders dan de rest van de stadskern van Rotterdam - nog in aanzienlijke mate de sfeer heeft behouden van de handelsstad van vóór 1940 door het ensemble van wa ter, bebouwing, kades, een oude brug en de directe nabijheid van de Maas. Aan de overzijde van de Oude Haven zijn namelijk nog twaalf - qua type verschillend van die aan de Wijnhaven - 18de eeuwse koop manshuizen bij het bombardement ge spaard. Heemschut had in zijn advies aan de ge meenteraad van Rotterdam van april 1986 al de zogeheten 'ensemble-werking' aan gevoerd ten gunste van het behoud van de Wijnhavenpanden. Verder is door de ge machtigde van de monumenten-organisa ties concreet aangegeven dat de gemeen te, naast het aanbod van WVC, jaarlijks over andere inkomstenm beschikt die voor het bekostigen van het behoud kun nen worden aangewend, waaronder een uitkering van 4 min per jaar via het ge meentefonds ten behoeve van de histori sche stadskern. Deze bijdrage geldt name lijk 'als bijdrage in kostenverhogende om standigheden, die zich met name op het terrein van de openbare werken voor- ,doen'. Tenslotte is door hen betoogd dat de minister van WVC bij het nemen van zijn beslissing is afgegaan op informatie van belanghebbenden bij de sloop, te we ten de gemeente Rotterdam en de Neder landse Spoorwegen. Zoals eerder vermeld, heeft de Kroon - overeenkomstig het advies van de Raad van State - in dit geval het belang van het behoud van de drie monumenten duidelijk zwaarder laten wegen dan de daarmee gemoeide extra kosten. Vertraging voor de tunnelbouw viel, zo is bij de behande ling gebleken, niet te verwachten aange zien de 'brugconstructie' van Prof. Van Weele tijdig vóór het begin van de tunnel- aanleg ter plaatse kan worden aangebracht. Herbouw acht huizen In maart en april 1987 heeft, op verzoek van de Projectgroep Willemsspoortunnel (waarin de N.S., de gemeente en Rijkswa terstaat zijn vertegenwoordigd) overleg plaatsgevonden met het Trompfonds, Stadsherstel en het Wijkorgaan Stads driehoek over een alternatief. Dit houdt in dat acht huizen naast het Witte Huis aan de Wijnhaven - waaronder de drie monumen ten - zullen worden gedemonteerd en van af eind 1990 weer herbouwd. Alle panden zullen aan de buitenkant in authentieke staat gerestaureerd terugkomen, en de drie koopmanshuizen tevens van binnen gerestaureerd. Een restauratie-architect (aangezocht conform het advies van monu mentenzorg) heeft inmiddels een voorlo pig ontwerp met tekeningen gemaakt. Het Rijk heeft zich garant gesteld voor de tota le kosten van demontage, opslag en her bouw incl. restauratie. Van de kant van de drie belanghebben de organisaties, met actieve steun van Heemschut, is een aantal voorwaarden en wensen naar voren gebracht. Deze be ogen de zekerheid te verkrijgen dat de acht huizen aam de Wijnhaven/Wijnstraat ook inderdaad na 1990 - wanneer de spoortunnel op die plaats zal zijn voltooid - in hun oude luister zullen terugkeren, met gebruikmaking van de authentieke Vervolg op blz. 20 Het toekomstige Koopmanskwartier aan de Rotterdamse Wijnhaven (foto Wegener huis-aan- huisbladen) 6 Heemschut, juni 1987

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1987 | | pagina 6