246
Driebergen-Rijsenburg - De Nederlandse
Middenstandsbank heeft plannen in Drieber
gen het pand Hoofdstraat 156 te kopen, te
slopen en op de lege plek een parkeerplaats
aan te leggen. De Slichting Driebergen-Rij
senburg 'Vroeger en nu' heeft hierop actie
genomen en het college van B en W geschre
ven dat het te betreuren zou zijn als dit waar
devolle en beeldbepalende pand verdwijnt.
Het bestuur van de Stichting wil hierover
met het college van gedachten wisselen en
hoopt in overleg tot goede alternatieven te
kunnen komen.
Het pand staat bij de Driebergenaren bekend
als het voormalige hotel 'De Prins van
Oranje' en dateert in de huidige staat uit het
einde van de vorige eeuw. Oorspronkelijk is
het een eind 17e-eeuws pand. Op de stoep
staat deze naam nog te lezen.
Het is geen rijksmonument, maar staat wel
op de lijst van 200 monumentwaardige pan
den in de gemeente. Deze lijst werd opge
steld door ir. R. JSmorenburg ten behoeve
van een werkgroep die, onder voorzitter
schap van oud wethouder Steenbeek, was be
last met het opstellen van een monumenten
lijst en in 1984 tevens met het ontwerpen
van een concept-verordening.
De brief aan B en W ging vergezeld van een
toelichting van de voorzitter van de Stich
ting, prof. dr. ir. C. L. Temminck Grolt.
Deze merkt onder meer op dat het voortbe
staan van het pand een gemeentelijk belang
is en waard er zorg aan te besteden. Wan
neer geen koper opdaagt met voor de ge
meenschap aanvaardbare verlangens, dient
de gemeente mee te werken aan een wél ac
ceptabele bestemming, waarbij de eigenaar
naar gebruikswaarde van het object schade
loos wordt gesteld, dan wel zich over het
pand te ontfermen tot deze bestemming is
gevonden, bij welk proces de Stichting uiter
aard behulpzaam wil zijn, zo schrijft de
voorzitter aan het college van B en W.
De plannen met het pand zijn meegedeeld
door de heer J. D. Heybroek van de Bond
Heemschut, schrijft deze Stichting aan B en
W. (De heer Heybroek is Technisch Advi
seur van de Bond Heemschut in de provincie
Utrecht - redactie).
Amersfoort - De scheurvorming in de Onze
Lieve Vrouwetoren en het bijbehorende trap
torentje is niet verontrustend. De metingen
van april 1986, twee jaar na de vorige metin
gen met een nauwkeurigheid van 0,01 mm,
hebben uitgewezen dat de werking van de
scheuren zeer gering is en dus niet veront
rustend. Dit meldt het 'Nieuwsblad Monu
mentenzorg en Archeologie' van Gemeente
werken te Amersfoort. In dit blad is een uit
voerig overzicht opgenomen van de gevolg
de meetmethode.
In het blad staat ook de mededeling dat het
strakke en sober gebouwde Slachthuis aan
de Nijverheidsweg niet meer als zodanig zal
functioneren omdat het niet voldoet aan de
E.G.-richtlijnen en de kosten voor de ge
meente te hoog zijn om het gebouw aan te
passen. Wat er met het Slachthuis gaat ge
beuren als particulieren het niet kunnen
overnemen, is nog niet bekend.
Ook meldt het blad dat de tredmolen in de
Koppelpoort is gerestaureerd. Het geheel uit
hout vervaardigde mechaniek werkt weer
waardoor de stad een toeristische attractie
rijker is geworden. Vroeger kon met deze
installatie het opdringende water van de
Zuiderzee worden tegengegaan en het water
peil in de stad geregeld.
In het kort maakt het, blad ook melding van
de binnen afzienbare tijd nodige restauratie
van het doksaal in de St.-Joriskerk. De ste
nen koorafsluiting dreigt 'door de knieën' te
gaan. Nederland heeft slechts twee doksa
len: Rhenen en Amersfoort.
Utrecht - De architect D. de Maar, die in
1977 de neogotische Martinuskerk aan de
Oudegracht kocht, heeft voor deze ruimte 36
tot 40 premiekoopwóningen ontworpen. De
eigenaar ziet geen andere mogelijkheden om
het gebouw in stand te houden.
De Utrechtse Welstandscommissie vraagt
zich af of de kerk na de verbouwing nog wel
een monument is. Dé Monumentencommis
sie van de stad staat niet afwijzend tegenover
de plannen van de architect, al heeft zij wel
haar bedenkingen. Zó verwacht zij dat na de
verbouwing de karakteristieke glas-in-lood-
ramen in ere zullen worden hersteld en dat
de typisch neogotische raamtraceringen be
houden zullen blijven, zeker aan de zijde
van de Oudegracht en de Pelmolenweg. De
eigenaar acht dit een onmogelijke opgave,
aangezien de traceringen ineen zullen storten
zodra de verroeste brugstaven, die niet meer
te restaureren zijn, Worden verwijderd. Hij
vreest overigens dat, wanneer zijn plannen
niet kunnen worden 'verwezenlijkt, de bank
zijn eigendom zal opeisen en een nieuwe ei
genaar moet zoeken. Als dat een projectont
wikkelaar wordt, is de Martinuskerk opge
geven.
De Rijksdienst voor de Monumentenzorg
moet nog advies uitbrengen en heeft de Mo-
numentenraad ingeschakeld.
Utrecht - Het Utrechts Nieuwsblad van 25
juni 1986 liet ir. C. Douma, hoofdarchitect
afdeling Gebouwen, Stedebouw en Vormge
ving van de Nederlandse Spoorwegen, aan
het woord. Het artikel geeft een overzicht
van de problematiek waarmee een dyna
misch bedrijf als de Spoorwegen worstelt.
Ir. Douma spreekt over een herbezinning bij
NS, 'je zou misschien wel van bekering kun
nen spreken', maar hij verheelt niet dat er
meer belangen in het'spel zijn, dan alleen die
naar behoud van bestaande gebouwen: be
drijfspresentatie, vervoersomvang, ge
bruikswaarde, huisvesting personeel en fi-
nancieel-economische overwegingen.
Vier grote gebouwen van NS in Utrecht wor
den door de Monumentenwet beschermd: de
drie hoofdkantoren bij het Moreelsepark en
het station Maliebaan, thans Spoorwegmu
seum. Monumentenzorg kwam in 1972 met
een lijst van ruim honderd behoudenswaar-
dig geachte stations,!maar NS voelde er wei
nig voor een derde van haar publieke gebou
wen in één klap tot beschermd openluchtmu
seum te laten verklaren. Het werd tenslotte
een lijst van twintig en de strijd daarover
heeft bij NS tot herbezinning geleid, zet ir.
Douma uiteen.
Een apart probleem vormen de in onbruik
geraakte seinhuisjes, waaronder zeer fraaie.
De beslissing is genomen in elk geval het
seinhuis in Maastricht te behouden, al staat
het eigenlijk in de weg.
De overkapping van het Centraal Station in
Utrecht zal voor wat het hoge deel betreft
moeten verdwijnen ten behoeve van de ver
groting van de stationshal. De lastige knik in
de stationstraverse aan de Jaarbeurszijde zal
dan verdwijnen, reizigers kunnen de hal ge
makkelijker bereiken en de kassa's komen
boven de sporen. Op die manier krijgt
Utrecht CS meer allure, vindt ir. Douma. Nu
is het een onopvallend en saai stuk van Hoog
Catharijne en dat kan eigenlijk niet. Utrecht
is een spoorwegknooppunt en NS heeft hier
haar hoofdkantoren, voegt hij eraan toe.
De Spoorwegen denken ook over een vierde
hoofdgebouw, dat is gedacht tegenover de
twee oudste andere hoofdgebouwen, waar
nu nog het voormalige stationspostkantoor
staat. Het wordt hoogbouw en zal een mar
kant beeld opleveren, als het aan NS ligt.
Eerst is nog gedacht aan sloop van het oud
ste van de drie hoofdgebouwen aan het Mo
reelsepark. Het was direct na het gereedko
men in 1874 al onpraktisch. Nu mag het wat
NS betreft blijven staan, als zij maar mag
bouwen op de plek waar nu nog het stations
postkantoor uit 1938 staat. De vergunning
voor de bouw van het nieuwe hoofdgebouw
is al aangevraagd. Als dit doorgaat, kan de
herinnering aan de eerste generatie inge
nieurs van de Spoorwegen blijven voortbe
staan, de mannen die in het land de spoorwe
gen aanlegden, Zo besluit het artikel.
De heer M. Sonnenberg nam deze maand afscheid
als financieel administrateur van Heemschut.
Bijna 12 jaar (vanaf 10 maart 1975) verzorgde hij
enthousiast en heel accuraat de boekhouding van
Heemschut. Wij danken hem voor zijn grote inzet
en wensen de nu 72-jarige Sonnenberg na alle
drukte van het jubileumjaar een fijne tijd toe.
Intussen is de heer Leffert Klein hem opgevolgd.