Kleur doet nog altijd leven 45 STADHUIS DEN HAAG Als mooie voorbeelden van de toepassing van kleur bij restauraties noemt de heer Bar- nard ons het oude stadhuis in Den Haag - men kan er zó naar binnenlopen. Het rijks museum 't Loo is ook prachtig geschilderd. Bij Sikkens echter daarover geen commen taar. In principe adviseert men er het ge bruik van normale verven bij restauraties, hoogglans voor het buitenwerk en het bui- ten-binnenwerk (kozijnen etc.), zijdeglans voor het binnenwerk. En daarnaast zijn er dan nog de muurverven. Als standaard heeft men op de kleuren- mengmachincs van Sikkens niet minder dan 650 kleuren. In de tijd van tien minuten valt een kleur te 'maken' in feite kan men op basis van een staal elke gewenste kleur ma ken. Met behulp van een kleurencomputer kunnen de lichtgolven worden gemeten en zo valt een kleur precies opnieuw aan te maken. Wanneer men bij een restauratie van een monument een bepaalde kleur te genkomt moet men een staal nemen - een paneel bijvoorbeeld - maar een schilfer is dersnoods ook voldoende, die op de kleu rencomputer kan worden gemeten. Er is een overigens te verwaarlozen kans dat in het geval van heel harde muurverven het beoog de resultaat niet geheel en al bereikbaar zal zijn. De hedendaagse verf wordt vervaardigd met het gebruik van kunstharsen als bindmidde- 'Over de keuzen valt te twisten. Daarover geven wij geen oordeel. Maar over de pro- dukten waarmee en de uitvoering waarvan moet geen strijdpunt bestaan. Een restaura tie moet van perfecte kwaliteit zijn. De toe passing van verf bij een restauratie is te waardevol om even af te raffelen. De ver- fmensen - producenten en uitvoerders - hebben dat zelf in de hand. Zij moeten sa men zorgen voor perfectie' Aldus J. J. Barnard, hoofd public relations voor Sikkens B.V. te Sassenheim. De keu zen? Het al of niet toepassen van verf? De vraag is de laatste tijd bij restauraties her haaldelijk gerezen. Wij behoeven slechts te herinneren aan de vraag of in de Maastricht se St. Servaas de decoraties van architect P. J. H. Cuypers moeten plaats maken voor een op het verleden teruggrijpende kleur stelling (Heemschut, januari 1985). En op de discussie over het aanbrengen van kleur op de natuursteen van het 18de eeuwse huis Verwolde te Laren (Gld) (Heemschut, janu ari 1985). Bij de St. Servaas staat de Jans- kerk met de hoge toren, die thans rood is geverfd, evenals de muur van de St. Servaas aan de kant van de Janskerk. Ook daarover bestaat verschil van mening. In de 18de eeuw was de toren geel geschilderd maar in de 15de eeuw was hij rood. Het rood was ingekapseld in de mergel. Ook in de nieuwe natuursteen blijft het nu aangebrachte rood behouden, terwijl elders de verf door de regen op de duur wordt weggespoeld. len. Maar ook de pigmenten zijn synthetisch - beide methoden zijn een garantie voor een constante kwaliteit. Een heel goed voorbeeld van de toepassing van kleur biedt de oude binnenstad van het Italiaanse Turijn. De architecten die een we- Kasteel te Ruurlo (dia Ans v.d. Heuvel)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 9