Wandbespanningen in Huize Groeneveld 52 In de jaren 1980-1982 is kasteel Groene veld zoals het meestal wordt genoemd, geheel gerestaureerd door het architec tenbureau Ir. T. v. Hoogevest te Amers foort. Op een zeer goede dia-reeks, die op gezette tijden in het huis wordt ver toond. is voor iedere bezoeker het gehele proces zichtbaar gemaakt. Uit een totaal verkommerd huis is weer een prachtig monument herrezen. Voor velen is het huis en zijn omgeving reeds een begrip geworden. Men kan er kennis nemen van de leerzame tentoonstelling die de stichting 'Groeneveld' ter bevor dering en tot stand koming en in stand houding van het Nationaal Centrum voor Bos Natuur en Landschap er heeft ingericht en genieten van het prachtige interieur dat veelal nog verlevendigd wordt met tijdelijke tentoonstellingen van tekeningen en schilderingen. Huis Groeneveld is versierd met schilde ringen in de grote benedenzaal, de Ma- muchetzaal genoemd. Bij het binnen ko men ziet men alle wanden geheel bedekt met bespanningen. Tegenover de entree de schouw; met links een groot nachte lijk landschap, waarin een groep men sen rond een vuurtje warmte zoekt (zie foto). Het landschap is heuvelachtig. Verder is een rivier te onderscheiden met op de oever een vissertje. Zoals bij alle doeken in het kasteel is ook dit be slist niet Nederlands van karakter. Rechts van de schouw is een melkvrouw met kinderen, omringd door vee te zien. Op de achtergrond ruïne-achtige bouw sels in een idyllisch heuvelland. Links van de entree gezien vanuit het midden van de zaal) een rustende her derin tussen schapen, koeien en een ezel in hetzelfde type landschap. Rechts van de deur een amazone en een ruiter aan de oever staand bij een rivier. Een figuur, kennelijk een bediende, staat wachtend gedeeltelijk in de rivier. Rechts achter grote bazementen van zui len met in het verschiet een stad of burcht. Links van de doorgang naar de achterzaal (ter grote van de helft van genoemde schilderingen) een vrouw sportret met herdersstaf zittend in een boomrijk landschap; levensgroot afge beeld (zie foto). Rechts van de deurpartij een staands mansportret op een bordes met balustrade (zie foto). De driekanten steek rust op de baluster. Op de achter grond links een huis, dat kennelijk Groe neveld moet zijn, maar zonder de aan bouwen links en rechts. Deze schilderingen staat op een lantbri- zering en zijn verder gevat in de betim mering. Uit beschrijvingen weten we. dat ook het plafond een schildering heeft gehad. Ook de andere vertrekken hebben be spanningen van leerbehang of stof ge kend, al of niet beschilderd. In dit artikel zullen we ons in hoofdzaak tot deze ka mer beperken. van een andere situatie is uitgegaan dan van de toen bestaande. Hiervan uitgaande zou het de heer P. C. Hasselaer met zijn vrouw Clara Wendela Sautyn (gehuwd 1740) moe ten zijn. Het is bekend, dat P. C. Hasselaer begonnen is vleugels te bouwen aan het huis. Deze zijn niet gereed gekomen voor dat hij het huis verkocht in 1755. Van der Dussen maakte dit deel af, of bouwde ge heel nieuwe. Gezien de jaartallen vermeld in het stucwerk van de muziekzaal in een kast met verf in de linkervleugel, moet dit werk gereed zijn gekomen in 1759. De doorgang naar de muziekzaal is later in het doek ingesneden; dus ook dit wijst erop, dat de doeken klaar waren voordat de aan bouw gereed was. Op de deur naar de mu ziekzaal komt het jaartal 17?'?6 voor. We komen via deze redenering uit op 1746, de tijd van P. C. Hasselaer. Wat de kleding betreft was er eerst twijfel. Bij informatie op het Bureau voor Kunsthis torische Documentatie komt men tot een veel latere datering en wel tussen 1760- 1770. Dit is de periode, waarin Van der Dussen met zijn vrouw Johanna Maria Chalon op Groeneveld woont. Het is moei lijk deze schilderingen te plaatsen vóór hun huwelijk in 1763. Aannemelijk zou zijn, dat kort daarna de schilderingen zijn gemaakt. Maar in 1763 heeft Stopendaal een kaart getekend van het gehele landgoed met daar op het exterieur van het huis met de cirkel vormige aanbouw. Wanneer het kort na 1763 is geschilderd zou de kunstenaar zeker het huis in al zijn allure hebben weerge geven. Willen we uitgaan van een serieuze weerga ve van het huis op de achtergrond van het portret, komen we toch weer op Hasselaer en zijn vrouw terecht. In de verkoopakte van Hasselaer aan Van der Dussen is geen sprake van aangebouwde vleugels. Wel in de advertentie, die deze verkoop aankondig de. In de verkoopakte van Van der Dussen aan Hasselaer in 1774 is uitgebreid aandacht gegeven aan Heerenhuyzinge, versierd met een prachtige voorgevel, cirkelgewijs ge bouwd.' Hier is niet meer sprake van vleugels maar van een voorgevel. Het vermoeden rijst, dat Hasselaer geheel iets anders bedoelde met vleugels, dan de uitbreiding, die door Van der Dussen tot stand is gebracht. In het zeer uitvoerige bouw- en restauratie- verslag van het architectenbureau Ir. T. van Hoogevest is hierover niets te lezen. Wel staat vast, dat de steenmaat van onder tot boven van de aangebouwde delen één en dezelfde is. Voor dit artikel is het in zoverre van belang, dat het kan helpen de datering te bepalen. Indien Van der Dussen de portretten van Hasselaer liet overschilderen is het vanzelf sprekend, dat bij terugkeer van Van Hasse laer hij de overschildering heeft gelaten voor wat het was, daar hij intussen voor de derde keer getrouwd was. Bij latere verkre gen informatie bleek de kleding zeer wel te passen in de eerste periode van Van Hasse laer. Dus afgebeeld zijn P. C. Hasselaer en Cla ra Wendela Sautijn, geschilderd in 1746. DE SCHILDER Alle doeken vertonen eenzelfde 'hand schrift' zowel in de portretten als in de land schappen. Toch moet geconstateerd wor den, dat er een duidelijk kwaliteitsverschil is tussen de portretten en de overige doeken. Het is zeer goed mogelijk, dat meerdere personen onder leiding van een meester schilder het werk hebben uitgevoerd. De deurpartij naar de achterkamer is een keer gewijzigd. Dit bleek bij het kleuron- derzoek van de lambrie om vast te stellen welke beschildering bij de wandbespannin gen behoorde. De kleur die thans aange bracht is komt overeen met de gevonden kleur als oudste laag. De verandering van doorgang naar de ach terkamer is geen reden te veronderstellen, dat de portretten uit een andere tijd stammen. Op de doorgang naar de muziekzaal is een handtekening zichtbaar met het jaartal 1746. Helaas is de signatuur zo onduidelijk, dat ontcijferen niet mogelijk is. Er zijn na men genoemd als Spilman, Spinnv en ande ren, maar het zal voorlopig moeten blijven bij gissingen. Het niet-Nederlandse karakter van de schilderingen zou ook nog kunnen duiden op een buitenlandse kunstenaar. Staring spreekt in zijn artikel in 'Kunstge schiedenis der Nederlanden' deel 2 bladz. 353.' Het is droevig te constateren hoe moeilijk het thans reeds is een enigszins volledig beeld te krijgen van de behangsel kunst der 18e eeuw.van restaureren was nooit sprake'. Gelukkig kan dit niet van Groeneveld ge zegd worden. Deze restauratie heeft ertoe bijgedragen, dat een beeld kan worden ver kregen van de 18c eeuwse wooncultuur. 1730 Arend van Waeyen koopt Groene veld van de erven van Marius de Mamu- chet. 1735 Cornelis Hasselaer koopt het huis van van Waeyen die enige uitbreidingen heeft aangebracht. 1737 C. Hasselaer overlijdt en zijn zoon P. C. Hasselaer erft het huis. 1743 Huwelijk van P. C. Hasselaer met Clara Wendela Sautijn. 1755 Verkoop van het huis: zeer kapitale welgelegen hofstede genaemt Groene veld met desselfs superbe moderne en nieuw gemaakte Heeren huyzinge, extra schoone vleugels en de stalling voor 17 paarden. Koper Mr. JL. v.d. Dussen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 16