31
gaafde leerlingen, o.a. bij de Amsterdamse
Quelliniusschool voor kunstnijverheidson
derwijs, de voorganger van de Gerrit Riet
veldacademie. Onder de leerlingen - men
sprak toen nog niet over studenten - was
ook de 19-jarige Leibbrandt.
Het bleek dat hij hoog in de steigers het
decoratiewerk moest verrichten van pla
fonds, kapitelen, boog, zuil en architraaf.
Dichter bij de vloer toog Lalaing zelve aan
het werk met naturalistische stillevens van
bloemen, gevogelte en andere dieren.
PROTEST
De verbouwingsplannen van de Nederland
se Spoorwegen voor de koffiekamer en de
restauratie - die overigens als monumenten
zijn geregistreerd - lokten het nodige pro
test uit. In NRC Handelsblad van 20 maart
1982 schreef 'Samuel Montag' - naar ver
luidt een pseudoniem voor H. J. A. Hof
land - 'de restauratie en de koffiekamer van
het Amsterdamse Centraal Station zijn veel
meer dan mooi gebouwde, goed ingerichte
publieke ruimten. Het zijn vitale organen
van het mooiste station van Nederland, en
als die worden geamputeerd dan ondergaat
het geheel een vreselijke verminking. Een
instelling als het CS is niet zomaar een ge
bouw. Het is iets geweldigs dat in Neder
land zijn weerga niet heeft'.
Er kwam een comité tot stand, later tot
vereniging gepromoveerd, 'Redt de restau
ratie van het CS' waarin de Amsterdammer
G. J. Slik de hoofdrol vervulde. Minister
Zeevalking toonde begrip voor de actie maar
zijn ambtstermijn duurde slechts kort. Ook
de Bond Heemschut heeft zich met de zaak
bezig gehouden en het initiatief van 'Redt
de restauratie van het CS' op krachtige wij
ze bij de in aanmerking komende instanties
ondersteund.
Het beraad van de vereniging van de heer
Slik met de Nederlandse Spoorwegen liep
bepaald niet als van een leien dakje. Het
zoeken naar een exploitant die voor eigen
rekening de eetzaal wilde exploiteren en die
aanvaardbaar was voor de Nederlandse
Spoorwegen vergde ettelijke jaren. De kof
fiekamer was inmiddels verbouwd tot per-
soneelscantine - in de Oostelijke vleugel
was na de sluiting van koffiekamer en res
tauratie in de zomer van 1982 een zelfbedie
ningsrestaurant in gebruik genomen. Lastig
voor de reiziger met veel valiezen, maar de
NS ziet de overgrote meerderheid van haar
publiek als reizigers met weinig bagage die
ook geen wachtkamers van node hebben,
gezien de hoge frequentie van het treinver
keer.
EINDELIJK
Eindelijk is nu een exploitant gevonden die
aan alle voorwaarden voldoet om de be
faamde restauratie uit te baten: de daar ge
hanteerde prijzen mogen in geen geval con
curreren met die van het zelfbedieningsres
taurant zeventig meter verder op. Een op
lossing die tot voldoening stemt.
J.Th.B.
In het jachtzaaltje - vroeger onderdeel van de eetzaal - is een fries aangebracht met dieren, waaronder deze pauw.
Foto: Nout Muller, Amsterdam.
9>k,