De 'welwillendheid' van de Spoorwegen 27 Jaargang 63, no. 2 februari 1986 Heemschut verschijnt 9x per jaar Tijdschrift van de Bond Heemschut opgericht in 1911 i I Beschermvrouwe: H.M. Koningin Beatrix j In dit nummer o.a.: 1 Studiedag spoorwegmonumenten Stationsrestauratie CS Amsterdam blijft Driekwart eeuw beschutten en j beschermen Hoe Heemschut in elkaar zit Behoud Oude Jacob in Den Haag Heemschut over het ontwerp Monumentenwet: Gedoseerd decentraliseren Recensies en aankondigingen boeken Nieuws uit de provincie 1 Heemschut in actie Haags hofje hersteld I Foto omslag: Tussen 1880 en 1920 bouwde Staatsspoorwegen grote aantallen houten seinhuizen op stenen onderbouwen, die in hoogte en breedte varieerden. In Nieuwe Schans is nog zo'n seinhuis te vinden. Het is j gebouwd in 1900 (zie omslagfoto) Andere staan in Hoogezand- j Sappemeer, Valkenburg en Wijlre. Redactie: Drs. J. Kamerling, eindredacteur J.Th. Balk, (a.i.) R. Dinger Medewerkenden: Drs. P. Karstkarel, Leeuwarden D. van der Meulen, Assen R. Lureman, Doetinchem I Drs. W. J. Pantus, Nijmegen j J. Roelfs Sr., Badhoevedorp i J. E. van der Wielen, 's-Gravenhage Correspondentie voor de redactie j aan: Secretariaat Bond Heemschut, Nieuwezijds Kolk 28, 1012 PV Amsterdam i tel.020-22 52 92 öf020 - 23 09 94 (ledenadministratie) postgiro 124326 j Lidmaatschap 45,-per jaar Reductie voor 65 en 30" i Opzegging van een abonnement dient vóór 1 november plaats te vinden, j Correspondentie voor advertenties: Bosch Keuning nv Postbus 13740 AA Baarn tel.02154- 1 82 41 gironummer 4988 Grafische verzorging: Bosch Keuning - Baarn Dit nummer staat in het teken van de spoorwegmonumenten. Op een studiedag van het KNOB hierover toonde NS-chef Gebouwen, Stedebouw en Vormgeving ir. C. Douma zich een warm voorstander van hergebruik van oude stationsgebouwen. Hij meende, dat het sloopbeleid van de Spoorwegen in de loop der jaren beslist genuanceerder is geworden. In dit nummer een uitgebreid verslag van deze studiedag. Gelukkig is er inderdaad wel wat veranderd in de opstelling van NS tegenover met name stationsgebouwen. Toen in 1972 de Rijksdienst Monumentenzorg NS een lijst van honderd beschermwaardige stations voorlegde schrok men geweldig in Utrecht maar ging uiteinde lijk accoord met een compromis. Er kwamen uiteindelijk 20 stations op de lijst. Een mager resultaat maar toch. Sindsdien heeft NS soms aardig wat souplesse getoond als het om behoud en hergebruik van stationsgebouwen ging. Denk bijvoorbeeld aan het station van Winterswijk. Kortom, het leek erop, dat de Spoorwegen hun vroegere rücksichtlose houding had den opgegeven ten gunste van een zekere welwillendheid. Heemschut is het nieuwe beleid van NS sindsdien met argusogen blij ven volgen en is nog steeds niet gerustge steld. Wat is immers het geval? Ondanks de behoudsvriendelijke houding van de Lim burgse gemeente Echt wil NS eigenlijk lie ver niets liever dan het markante water staatsstationnetje van deze gemeente slo pen. Het gaat hier om een sterk beeldbepa lend monument en een type station waarvan de cultuurhistorische waarde elders wel door NS is erkend. Er staan immers een paar waterstaatsstations op de monumenten lijst. Toch vindt dezelfde heer Douma, die graag prat gaat op zijn beschermende instelling t.a.v. monumenten, dat het station maar ge sloopt moet worden. Hij twijfelt aan de technische haalbaarheid van aanpassing. Het oude station herbestemmen en een nieuw ernaast kan niet omdat het verleggen van het signaleringssysteem enkele tonnen zou kosten. Ook financieel zet Douma vraagtekens bij aanpassing en gedeeltelijk hergebruik van het station. Toch blijven we een flauwe hoop koesteren. Douma heeft de gemeente namelijk enkele maanden de tijd gegeven om een huurder te vinden voor de leegstaande bovenverdieping van het stati on. De provinciale commissie Limburg van Heemschut acht aanpassing en gedeeltelijke herbestemming zowel technisch als financi eel haalbaar en doet samen met de gemeente zijn uiterste best een oplossing te vinden voor het probleem. De heer K. JC. Merks van Heemschut Limburg vreest echter dat Douma alsnog terug zal krabbelen als een oplossing in zicht zou komen. Het station van Echt wordt dus een aardige testcace voor het genuanceerde' beleid van de Spoorwegen., We zijn trouwens ook benieuwd of NS de komende jaren 'haar genuanceerde visie zal willen verbreden naar andere spoorwegmo numenten dan alleen stationsgebouwen zo als seinhuizen en baanwachtershuisjes. Het bedreigde Waterstaatsstation van het Limburgse Echt (v(jfde klas-type). Foto Jan Paul Kuit. In dit nummer ook aandacht voor het voor ontwerp voor een nieuwe monumentenwet. Ons bestuurslid E. Diênaar geeft hier zijn visie op. Hij signaleert, dat de regering vastbesloten lijkt zich te baseren op de mo dieuze decentralisatie en deregulering. Op zichzelf aardige beginselen maar het komt er wel op aan ze op afgewogen wijze te doseren. Bij lang niet elke gemeente bestaat immers een duidelijke drang tot decentrali satie. Juist bij gemeenten met weinig inte resse voor monumentenzorg bestaat die drang niet. Je zou dus een duidelijke diffe rentiatie moeten toepassen bij het overheve len van bevoegdheden naar gemeenten. An ders dreigt het levensgrote gevaar, dat het beleid t.a.v. monumenten per gemeente sterk uiteen gaat lopen. En wat heb je aan overheveling als een bepaalde gemeente he lemaal niet warm loopt voor monumenten zorg? Voor de overige onderwerpen in dit nummer verwijzen we naar de colofon,. Jaap Kamerling

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 5