Nieuws uit de provincies Friesland Drente Overijssel Gelderland 20 trek waarvan de vloer tot een abstract beeld houwwerk is geïntensiveerd, dan wel tussen een sculptuur, die door een plastisch pla fond is overhuifd. Leeuwenberg en zijn architect hebben daar mee wel een wissel getrokken op de bele vingservaring, die de bezoekers van deze koffiekamer ondergaan. En die ervaring wordt uitgesproken in termen van gevaarlijk tot boeiend, van afwijzing tot jubelend, maar niemand ontkomt aan de steeds her nieuwde verrassing die het samen zijn in deze koffiekamer oproept. KOFFIEKAMER Naar verluidt koestert het tegenwoordige bestuur van het Museum plannen tot een nieuwe metamorfose: de koffiekamer moet van zijn plastisch spel worden ontdaan en geschikt (of liever gezegd: ongeschikt) wor den gemaakt als tentoonstellingsruimte: ont komt Ons Lieve Heer op Solder dan toch niet aan een beeldenstorm? Natuurlijk, het zijn geen heiligen-beelden die van hun sok kels worden gerukt, maar - zwaarder mis drijf - een totaal ruimtebeeld dat aan vernie ling en sloop wordt uitgeleverd. Dat is in strijd met een van de vooropstaande begin selen van monumentenzorg: wat in de loop der tijden aan betekeniswaarden aan een monument is toegevoegd, dient te worden gerespecteerd! De koffiekamer is de artistieke uitdrukking van het wisselend religieus en cultureel le ven dat in Ons Lieve Heer op Solder na de oorlog tot bloei is gekomen. Die periode van reveil mag niet worden geëffaceerd. Als een zorgzame behoeder heeft Leeuwenberg niet alleen het museum gemaakt tot wat het nu is, ook heeft hij eigen vermogen twee woonclusters gesticht in de aangrenzende Heintje Hoeksteeg, opdat het museum met de daaruit vloeiende middelen blijvend fi nancieel zal worden ondersteund. Het is niet bekend of zijn testamentaire be schikking juridische bepalingen bevat, die de sloop van de koffiekamer zouden kunnen tegengaan. In ieder geval was hij er de man niet naar om op een dergelijke wijze de eigen gedachtenis veilig te stellen. Maar dat ontslaat niemand - ook het bestuur niet - van de morele plicht zijn werk voor het museum - zoals het op synthetische en mag nifieke wijze in de koffiekamer tot uitdruk king komt - voor een euveldaad te be hoeden. Om ook voor het nageslacht de naam van Amstelkring's eminente conservator aan het museum te binden is slechts één wijziging geoorloofd: de koffiekamer worde omge doopt in: 'Jaap Leeuwenberg - Zaal' A. Evers* *De heer AEvers is architect te Amsterdam Marrum. In Marrum is een boerderij -Boersma's plaats - gerestaureerd en dus danig aangepast dat er 7 wooneenheden in zijn ondergebracht. Gedeputeerde D. van der Til was bij de opening aanwezig. Hij liet in zijn toespraak blijken wat somber gestemd te zijn over de nieuwe terugploegregeling waarbij minder geld zal vrijkomen voor restauraties. De architect B. S. Adema uit Dokkum te vens lid van de P.C. Heemschut, voerde eveneens het woord en drong er bij de Ge meente op aan karakteristieke gebouwen te laten staan en 'gaten' in de dorpskom in te vullen alvorens aan uitbreiding te beginnen. Assen. In de loop van 10 jaar wil de ge meente Assen een bestemmingsplan 'be schermd stadsgezicht' ten uitvoer brengen. Het gaat hier om de binnenstad met de Brink en de Markt als centra. Langs de Noorder- en Oostersingel zullen bomen ge plant worden, er komt een parkeergarage, omdat allerlei parkeerterreinen moeten gaan verdwijnen. Een deel van het kanaal ter hoogte van de Wittenbrug zal weer open gegraven worden om een 'historische fout' te herstellen. Dit laatste vooral dankzij voortdurende actie van Ir. J. A. M. de Boer, lid van de P.C. Heemschut. Dit is slechts een greep uit alles wat men van plan is te gaan doen. Men heeft de voorlopige kosten op 10 miljoen gulden geraamd. riaal gevonden, vanaf de jonge steentijd tot ver in de 18de eeuw. Het belangrijkste is de zogenaamde glasvondst, gedaan in de kel der van het pand Assenstraat 24/26. Het betreft hier een gebrandschilderd glas uit 1611, gemaakt naar tekeningen van Maar ten van Heemskerk. Er zijn nog veel meer interessante dingen aan het licht gekomen. Een samenvatting hiervan is gebundeld en kost 7,-. Voor nadere gegevens kunt u het museum bellen, tel. 05700-93780. Zwolle. Het provinciaal Overijssels Mu seum herbergt tot 16 februari 1986 een ten toonstelling:' 'Jongere Bouwkunst in Ove rijssel van 1840-1948.' Vele instellingen, o.a. de T.H. Delft, heb ben eraan meegewerkt. Aannemingsmaat schappij Schrale heeft financiële steun ver leend. De verschillende bouwstijlen uit die periode worden gedemonstreerd aan arbei derswoningen, villa's, winkels, fabrieken enz. Ook zeer moderne technieken voor res tauratie onderzoek worden getoond. De ten toonstelling is over drie gebouwen ver deeld. Openingstijden: - Overzichtstentoonstelling in het Provinci aal Overijssels Museum, Voorstraat 34 en Melkmarkt 41 (tel. 038-214650), van 3 no vember 1985 t/m 16 februari 1986 op dins dag t/m zaterdag van 10.00 - 17.00 uur, zondag van 14.00 - 17.00 uur, toegang 1,50, houders van museumjaarkaart en groepen, mits op afspraak, gratis. - Deeltentoonstellingen in het gebouw van de Rijks Planologische Dienst, Blijmarkt 20, en de Synagoge, Schoutenstraat 14, te Zwolle, van 2 januari t/m 16 februari 1986 op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 12.00 en van 13.30 - 16.30 uur. De toegang is gratis. Deventer. In het museum de Waag, Brink 56, wordt van 13 december 1985 tot 3 fe bruari 1986 een tentoonstelling gehouden over De Assenstraat. Bij het restaureren en renoveren van deze voor Deventer zo be langrijke straat is veel archeologisch mate- Winterswijk. Al vaak heeft Heemschut aandacht besteed aan het rampzalige verval van de 8 molens van Winsterswijk. Geluk kig is thans sprake van een kentering. Onlangs is de eerste molen, de bekende Berenschot-waterkorenmolengerestau-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 24