mem Zwolle Ars Morendi 18 GrafHti op het complex van de Portugees Israëlitische Synagoge, gezien vanaf de Muiderstraat in Amsterdam. Foto Gemeentearchief Amsterdam. In het november-december-nummer van 'Heemschut' maakte de auteur dr. JF. Sal- tet melding van twee gebeeldhouwde boog- zwikken uit de Michaëlkerk te Oudewater, die een iconografische voorstelling dragen, die hij niet kon oplossen. Op de linker boogzwik staan twee mannen (de linker is een monnik) die een banderolle ophouden. Rechts is een oude man afgebeeld met ont bloot bovenlijf. Uit zijn mond ontsnapt een klein naakt figuurtje, die eveneens een ban derolle draagt. Voor iemand die goed op de hoogte is van de middeleeuwse kunst is de oplossing van dit tafereel niet zo moeilijk. Op de rechter helft wordt namelijk een stervende man af gebeeld. Hij ligt ontbloot op bed, het onder lijf bedekt door een deken met zijn hoofd op een kussen. Het kleine naakte figuurtje dat uit zijn mond komt is een afbeelding van de ziel van de stervende: op het moment van overlijden ontsnapt de ziel via de mond aan het lichaam. Deze wijze van voorstellen was in de middeleeuwen zeer gebruikelijk, vergelijk bijvoorbeeld een miniatuur uit cir ca 1485 uit het brevier van Beatrix van Assende'Ift (Rijksmuseum het Catharijne- convent te Utrecht), dat afgebeeld is in het Zwolle is één van de eerste steden waar bestrijding van vandalisme goed wordt aan gepakt. De daartoe opgerichte werkgroep, onder voorzitterschap van burgemeester Mr. G. Loopstra, heeft in de bijna twee jaar van zijn bestaan al diverse acties georganiseerd. Hieronder valt ook de bestrijding van graf fiti. Zo heeft een zestal jongelui (16-18 jaar) als straf voor het feit dat zij zich schuldig maakten aan het bespuiten van gevels en muren, veertien dagen lang moeten werken aan het schoon- en vetvrij maken van muren en andere te reinigen zaken. Het volgende uitstekende idee was afkom stig van de HTS in Zwolle en werd door burgemeester Loopstra als een 'schoon initi atief' gekenmerkt: tweehonderd aankomen de HTS-studenten ontdeden in het kader van hun introductieweek een groot deel van de Zwolse binnenstad van bekladdingen. Via de Werkgroep-Vandalisme werd vervolgens de medewerking verkregen van de gemeen telijke reinigingsdienst Retham, het Zwols Schildersgilde en 'Van Wijhe Verf'. Nadat de studenten de knoeierijen van spuitbusfa naten ongedaan hadden gemaakt werden de muren door leden van genoemd schilders gilde met een speciale coating behandeld. Op die coatinglaag hecht nieuw spuitwerk slecht, zodat dit op eenvoudige wijze weer kan worden verwijderd. Retham zette de schoonmaakactie nog een half jaar koste loos voort om te laten zien dat de toegepaste coating werkelijk afdoende is. Ook zat er aan het project nog een werkgelegenheids aspect; in het kader van de zg. terugploeg- regeling werden langdurig werklozen aan het werk gezet. Een initiatief dus ter navolging door andere gemeenten. Inlichtingen bij de heer B. A. Pauwe, reinigingsinspecteur van de ge meente Zwolle, (tel. 038-982343). P.A.H.-B. boek '58 miljoen Nederlanders en hun ker ken', p. 28. De voorstelling van 'het sterven van de mens' kwam in de middeleeuwen veelvul dig voor. Er bestond een boekje, dat ver sierd was met 11 houtsnedes en getiteld was 'Ars Morendi' (de kunst van het sterven) en dateerde uit circa 1466. Middels dit boekje en alle andere vergelijkbare voorstellingen werden de gelovigen aangespoord om in hun stervensuur de zonden te belijden om zo 'goed' te kunnen sterven, opdat hun ziel niet de eeuwige verdoemenis, maar de eeu wige zaligheid ten deel zou vallen. In dit kader moet ook de voorstelling in Oudewa ter gezien worden als een maning aan de gelovigen om ervoor te zorgen een 'goede' dood te sterven. Op de banderolles links en rechts hebben vroeger ongetwijfeld teksten gestaan die een en ander duidelijk maakten. drs. JM. A. van Cauteren

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1986 | | pagina 22