De Sint Nicolaaskerk te Amsterdam Programma studiedag donderdag 10 oktober in de St. Nicolaaskerk te Amsterdam CHEF D'OEUVRE VAN A.C. BLEYS Beheer en behoud van 19de-eeuwse kerken 09.30-10.20 u.: Ontvangst met koffie Openingswoord door de voorzitter van het Cuypers Genootschap, drs W. van Leeuwen. Inleiding van de studiedag 10.20-10.50 u.: 'Monumentale kerken in Den Haag' De Haagse kerkennota door ir. H. F. Ambachts heer van het gemeentelijk bureau monumentenzorg, één der samenstellers. 10.50-1110 u.: 'Het plan voor een stichting Amsterdamse kerken' door prof. dr C. A. van Swigchem, hoogleraar architectuurgeschiedenis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. 1110-11.30 u.: Koffiepauze II. 30-12.00 u.: 'Behaaglijkheid in kerkgebouwen' Door ir. M. Mulders, b.i., wetenschappelijk mede werker bij de TH Eindhoven. Deze lezing gaat in op het onderzoek dat momenteel in de St.-Nicolaaskerk wordt verricht naar de effecten van warmte en vocht op het gebouw, het houtwerk (orgel!), de wand schilderingen etc. 12.00-13.30 u,: Lunchpauze. Stands van de VHOB, DulaC, de Bond Heemschut en het Cuypers Genootschap, documentaire ten toonstelling, over I9de-eeuwse kerkelijke bouw kunst in Nederland'. Mogelijkheid tot een bezoek aan de koninklijke wachtkamers in het Centraal Station of aan de Posthoornkerk. 13.30-16.00 u.: Sprekers over de actuele problematiek rond het be houd van kerken, gevolgd door een forumdis cussie. - pastoor L. van Ulden o.f.m. van de St.-Marti- nuskerk van Sneek. - dr ir E. J. Hoogenberk, bekend o m. van het herbestemmingsplan voor de St.-Eusebiuskerk te Arnhem. - mw drs L. Lansink, voorzitter van de stichting Vondelkerk te Amsterdam. - drs G. Hoogewoud van de stuurgroep De Post hoorn te Amsterdam. - drs E. M. Dolné namens de Vereniging Behoud H. Hartkerk Breda. - mr G. G. van Hasselt namens de Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen in Nederland. De forumdiscussie staat o.l.v. mw E. Agsteribbe, voorzitter van de Amsterdamse Raad voor de Monu mentenzorg. De kosten van de dag bedragen 25,- p.p. inclu sief een eenvoudige lunch. Opgave door storting op Gironr. 48.35.002 t.n.v. CG te Maastricht, rekeningnr. 13.86.03.413 Rabo bank Ohé. U kunt ook Heemschut bellen 020-225292. Sponsors: Vereniging van Handelaren in Oude Bouwmaterialen, Postbus 26, 9035 ZV Dronrijp (Fr.). DulaC - Oude Kerkelijke en Religieuze Kunst, Julianalaan 68, 2628 BJ te Delft. Jaap Kamerling, van wie we het af gelopen jaar al verschillende bijdra gen plaatsten, is vaste medewerker van ons blad geworden. Gezien zijn achtergrond (sociologie van de ge bouwde omgeving) en zijn journalis tieke vaardigheden verwachten wij veel van deze samenwerking. Er is een groeiende interesse voor het oeu vre van de architect Pierre Cuypers en de 19de-eeuwse architectuur in het algemeen waar te nemen, getuige de levensvatbaar heid van het Cuypers-genootschap. Cuypers is altijd nog de minst vergeten architect uit dit tijdvak geweest, voornamelijk doordat hij, vanwege de rationele principes die hij er op na hield, bestempeld werd als voorloper van de moderne architectuur. Toch vergeet men al te vaak dat Cuypers' architectuur ook een aantal mindere rationele en typisch romantische trekken bevat, zoals ook bij andere neogotische architecten - bijvoor beeld bij Pugin - reeds eerder in de eeuw valt waar te nemen. Pugin had, evenals Cuypers, grote bewondering voor de Mid deleeuwen en droomde van steden waar ont elbare kerktorens in de lucht priemden. Ook Cuypers was vervuld van dit droombeeld en trachtte dit te realiseren, alhoewel geldge brek hem vaak noopte ambitieuze plannen te vervangen door eenvoudigere. En ook dan haalden veel kerken het eeuwfeest niet! Met zijn zes kerken, het Rijksmuseum en het Centraal Station bepaalde hij het beeld van het 19de-eeuwse Amsterdam. Voor zijn kerken bediende hij zich van een gotische stijl, volgens hem en zijn zwager, de katho lieke emancipator Joseph Alberdingk Thijm, de christelijke (oftewel katholieke) stijl bij uitstek. De kerken van Cuypers zijn monumenten van de katholieke emancipa tie; bij sommige werken kan men wel spre ken van Rooms triomfalisme. Het triomfalisme bleef niet beperkt tot de neogotiek. In 1887 werd op één van de markantste punten van de stad een monu mentale koepelkerk ingewijd, de St. Nico laaskerk van bouwmeester A.C. Bleys. Voor Alberdingk Thijm was het een harde klap dat in zijn stad een katholieke kerk gebouwd werd in de vormentaal der 'Re naissance' (tussen aanhalingstekens, want zo zuiver renaissancistisch is zij niet). DRIE NICOLAASKERKEN De Alteratie (1578) bracht met zich mee dat in Amsterdam de katholieke godsdienst of ficieel verboden werd en dat de katholieke kerkgebouwen in de handen van de gerefor meerden kwamen. Ook de oudste van de twee parochiekerken, gewijd aan Sint Nico- laas (patroon van de zeevarenden) en sinds dien bekend onder de naam Oude Kerk, was dit lot beschoren.Het Katholieke volksdeel moest voortaan genoegen nemen met schuilkerken. Vlakbij de Oude Kerk - en evenals deze gelegen aan de Oudezijds DOOR COERT PETER KRABBE* Voorburgwal - werd in 1661 een huis ge bouwd waarvan de zolder bestemd was voor kerkruimte. Deze schuilkerk, 't Haantje', 't Hert of 't Hart genoemd (en pas in veel later tijd Ons' Lieve Heer op Solder) was ook gewijd aan de H. Nicolaas. Nadat in 1796 de vrijheid van godsdienst werd ingesteld werden enkele schuilkerkjes vervangen door godshuizen in classicisti sche trant. De bouw van katholieke kerken kwam echter pas goed op gang na het her stel van de bisschoppelijke hiërarchie in Ne derland (1853). In de jaren '60 waren plannen gerezen om ook voor de patroonheilige van de stad een volwaardige kerk te bouwen, waartoe aan het Open Havenfront enige percelen werden aangekocht. De St. Nicolaaskerk zou echter niet aan open water komen te liggen, want enige tijd later begon men plannen te maken voor het Centraal Station, dat op een kunst matig eiland in het Open Havengebied ge dacht was. Als architect werd A.C. Bleys benoemd, de bouw duurde van 1885 tot 1887 (de bouw van de kerk werd aangenomen voor het be drag van 283.990). De kerk is een dominerend element in het stadsbeeld, hetgeen voornamelijk te danken is aan de achthoekige vieringkoepel (afb. 1). Of het opzet van de bouwmeester is geweest of niet, deze koepel vormt een bui tengewoon imposante afsluiting van de Ou dezijds Voorburgwal, de gracht waar beide voorgangers aan liggen, namelijk de Oude Kerk en Ons' Lieve Heer op Solder. Ook vanaf het brede water de Oude Waal en aan het Open Havenfront (bijvoorbeeld vanaf het Centraal Station) presenteert de kerk zich op majestueuze wijze. Men kan stellen dat deze kerk overheersender in het stads beeld is dan de Oude Kerk, die - en dat is normaal voor een middeleeuwse stadskerk - midden in dichte bebouwing gelegen is en er in feite organisch mee is vergroeid. In de 19de eeuw plaatste men - als er tenminste genoeg geld en ruimte en een capabele ar chitect voorhanden was - de kerk op een zorgvuldig gekozen plek in de stad, bijvoor beeld in de as van een weg of van een water; ook veel voorkomend is de plaatsing aan een plein of open water. Uit stedebouwkun dig oogpunt is de kerk van Bleys geslaagd te noemen. Gewezen is reeds op de koepel. Andere verticale elementen zijn de twee torens op de hoeken van de voorgevel geplaatst. De weg waaraan de kerk ligt, de Prins Hendrik kade, staat niet haaks op de as van de kerk

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 6