rrrröl^® ^JV 131 loetrcY ntaakr trcmomlccrt X s'\Ant!»m \X Vuclit' licllltic J-orr- Orfen Plan van 's-Hertogenbosch. Midden 18de eeuw. De vesting heeft hier haar grootste omvang. De uitgebreide voorwerken, de inundatiegebieden en enkele van de forten buiten de stad zijn zichtbaar. Deze en andere 18de eeuwse kaarten hebben als ondergrond gediend voor de maquette van de stad die onlangs is tentoongesteld in het Noord-Brabants Museum (zie elders in dit blad) S. Küpfer. A.R.A. 's-Gravenhage. Archief Genie Plans van Vestingen. H. 267. de, maar zeker ook als dwangburcht tegen de overwegend roomse bevolking. Het ont werp is waarschijnlijk van ir. Bilderbeek. Het van oorsprong 5-hoekige fort is op één bastion nu nog aanwezig. Onlangs is het verbouwd tot Rijksarchief, waarbij sommi ge gebouwen in de 17e eeuwse stijl zijn herbouwd en het in oorsprong laat-18e eeuwse hoofdgebouw inwendig sterk is ge wijzigd. Voor de stadspoorten werden ten slotte om vangrijke voorwerken aangelegd. HET ZUIDELIJK FRONTIER In de laatste jaren van de 17e eeuw ontwierp Menno van Coehoorn het zuidelijk Frontier: Een reeks van vestingen aan de grens van de Republiek en de Generaliteitslanden. 's-Hertogenbosch kreeg een centrale plaats in deze verdedigingslinie toebedeeld. Na de dood van Van Coehoorn in 1704 stagneert de uitvoering. In de jaren dertig van de 18e eeuw wordt de vesting echter alsnog aange past aan zijn functie in het Zuidelijk Fron tier. Door de bouw van sluizen en dijken wordt de inundatie verbeterd. Voorde stads poorten worden opnieuw voorwerken aan gelegd. Van al deze 18e-eeuwse werken zijn alleen de Geertruisluis, de Korenbrug- sluis en enkele restanten van voorwerken bij de Hinthamer- en Vughterpoort nog aanwe zig. Voor het garnizoen zijn in 1744 een viertal kazernes gebouwd, waarvan er nog twee, zij het in enigszins gewijzigde staat, in het stadsbeeld terug te vinden zijn. Van de 18e-eeuwse kruitmagazijnen is slechts één exemplaar bewaard gebleven. Het staat op het binnenterrein van de Citadel en is een tiental jaren geleden gerestaureerd. DE 19e-EEUWSE ONTWIKKELINGEN Na de inname van de stad door de troepen van Pichegru in 1794, die vrijwel zonder slag of stoot verliep, is er weinig meer aan de vesting verbouwd. Noemenswaard is de aanleg van de Zuid-Willemsvaart, welke door de vesting werd geleid om het trans port over water onder controle te krijgen. Hiertoe werd één van de vijf bastions van de Citadel geslecht. Na de afscheiding van België werd het oude Zuidelijke Frontier enigszins hersteld. 's-Hertogenbosch kreeg daarnaast een functie toebedeeld als flank dekking in de Hollandse Waterlinie. Veel had dat niet om het lijf. Het hield wel in, dat de vesting tot 1874 in tact is gebleven. Dit had tot gevolg, dat de stad niet buiten de wallen uitgebreid kon worden, hetgeen leid de tot rampzalige toestanden op het gebied van de volksgezondheid en -huisvesting. De vestingmuren hebben ook de economische groei van 's-Hertogenbosch ten opzichte van de andere Brabantse steden sterk belem merd. Toch zijn er echter ook positieve ge volgen aan te wijzen, waarvan we nu nog de vruchten plukken. DE VESTINGWERKEN NU De late ontmanteling van de vesting in 1874 en volgende jaren heeft ongetwijfeld bijge dragen tot het voorkomen van algehele sloop, zoals dat in de eerste helft van de 19e eeuw in zoveel Nederlandse steden is ge beurd. De ruim 6 kilometer lange stadsmuur is nog voor het grootste gedeelte aanwezig. Ze vormt nog een duidelijke grens tussen binnenstad en latere stadswijken. Op verschillende plaatsen is de oude vesting omgebouwd tot een aantrekkelijke stads wandeling alhoewel op verschillende plaat sen de auto meer en meer terrein wint. Men no van Coehoorn let op uw Saeck! De nog voor driekwart aanwezige stadsgracht levert boeiende stedebouwkundige ruimten op. Vooral het nog onbebouwde schootsveld in het zuiden, Het Bossche Broek is een uniek gegeven. Vanaf 1975 is de restauratie van de walmu- ren in versneld tempo voortgezet. Hierbij wordt de veelal 19e-eeuwse buitenschil van (te) harde baksteen vervangen door een nieuwe bekleding. Hierdoor ontstaat wel een nogal nieuw uiterlijk dat slechts door de deels met oude baksteen opgetrokken ron deeltorens gebroken wordt. Daar waar de stadswal niet meer zo duide lijk herkenbaar is wordt het beeld zo nodig versterkt. Zo is de nog vlak onder het maaiveld aan wezige muur van de Oostwal tot ca. 1 m boven het straatpeil opgetrokken. Met wei nig kosten is hier het beeld van de stads grens hersteld, terwijl de woningen langs de ernaast lopende autoweg nu beter afge schermd worden. Bij de onlangs gereedgekomen restauratie van dé muren aan de westzijde van de stad zijn twee verdwenen rondeeltorens opge metseld. De lange rechte muur is hierdoor weer geleed en manifesteert zich opnieuw als vestingmuur. De torens zelf doen dienst als zitplek, trappehuis en berging voor de recreatie scheepvaart. Op tal van andere plaatsen is de recreatieve en educatieve waarde van de Bossche stads muren sterk toegenomen door recente her stelwerkzaamheden. De oudste vroeg 13e eeuwse muur rondom de Markt, de 14e eeuwse wallen en de 16e en 17e eeuwse uitbreiding vertellen tezamen 800 jaar ves tingstadgeschiedenis. *Voor literatuuropgave zie pag. 135

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1985 | | pagina 11