Boeken
Zeeland
te Utrecht gegeven. Na interne restauratie
zal het gaan dienen als dependance van het
Utrechts Centraal Museum.
Utrecht De stad Utrecht heeft 60.7 gemeen
telijke monumenten waarvan 348 in slechte
staat verkeren. Van de zijde van de gemeen
teraad wil men het herstel hiervan door par
ticulieren stimuleren door soepele financiële
regelingen. Behalve de V.V.D. hebben alle
fracties hun twijfel geuit of deze tegemoet
komingen moeten komen uit de pot van de
beoogde stadsvernieuwing het z.g. Plan
2500.
Wethouder W. van Willigenburg meent dat
opknappen van monumenten en daarnaast
stadsvernieuwing niet van elkaar te schei
den zijn. De P.v.d.A. stelde voor het gehele
centrum van de stad als vernieuwingsgebied
te beschouwen. Wethouder A. van Hassel
vindt dat het geld in de eerste plaats ge
bruikt moet worde voor de meest verpauper
de gebieden, aldus het Utrechts Nieuwsblad
van 14 en 28 maart 1985
Haarzuilens Kasteel de Haar heeft een
nieuwe beheerder gekregen in de persoon
van de heer W. Hoeben als opvolger van de
overleden beheerder Van der Zandt. Zijn
voornemen is het kasteel nog meer in de
publieke belangstelling te brengen.
Middelburg De Middelburgse sociëteit
'De Vergenoeging' heeft het gerestaureerde
monumentale patriciërshuis Le Baron Chas-
sé aan de Gortstraat in gebruik genomen.
Het gebouw is bezit van de vereniging Hen-
drick de Keyser, die de restauratie op zich
heeft genomen met extra gelden afkomstig
van De Algemene Loterij Nederland, het
rijk, de provincie en de gemeente, samen
670.000,-. De openingshandeling werd
verricht door Prof. Dr. C. H. van Swig-
chem, hoogleraar in de bouwkünst aan de
V.U. te Amsterdam, tevens bestuurslid van
Hendrick de Keyser; hij wees o.a. op het
fraaie houten plafond in de zitkamer in Ro
coco stijl uitgevoerd.
Openingstijden: dinsdag- woensdag- en
donderdagavond; donderdag- en zaterdag
middag.
's Heerenbroek Gemeente Borssele De Ne
derlands Hervormde kerk aldaar is voor 1
gulden verkocht aan het Arnhemse Open
lucht Museum te Arnhem. De bovenbouw
stamt uit 1833, sinds 1970 staat de kerk
leeg. Voor restauratie kon geen geld be
schikbaar worden gesteld.
Het Openlucht Museum wilde reeds gerui
me tijd een kerk hebben en dat is nu gelukt.
120
DE OOSTERKERK
beeldverslag van een restauratie 1980-1984
9 Maart jongstleden verrichtte de wethouder
voor Monumentenzorg te Amsterdam, de
heer E. Heerma, de officiële opening van de
gerestaureerde Oosterkerk.
De restauratie, die 4 jaar duurde, werd in
woord en beeld vastgelegd door de heer
W. J. Huikeshoven, die als uitvoerder van
de firma W. M. T. Thijssen en Co B.V. de
restauratie van begin tot eind begeleidde.
In het voorwoord zegt de heer H. Wagener,
direkteur van de restauratiefirma, dat de
Oosterkerk kon worden gered door aller
eerst het verzamelen van het benodigde geld
voor de restauratie, maar ook door het vin
den van een nieuwe funktie, als wijkcen
trum voor 'de eilanden'.
De Oosterkerk, een schepping van Daniël
Stalpaert, die gereed kwam in 1673, maar al
in 1671 werd gewijd, is één van de mooiste
voorbeelden van het Hollands Classicisme
van het laatse kwart van de 17de eeuw:
ondanks de toepassingen van Renaissance
principes als centraalbouw (in dit geval een
Grieks kruis met 'ingevulde hoeken') en
classicistische elementen als pilasters, rond
bogen, kroonlijst en 'verkropte' kapitelen,
is het gebouw, uitgezonderd de toren, van
een zodanige soberheid dat aan de buiten
kant het classicistische karakter nauwelijks
herkenbaar is. (Het is dan ook niet verwon
derlijk dat de zeer verwante Hoogduitse Sy
nagoge ook als een schepping van Stalpaert
wordt beschouwd).
Het is verheugend dat dit prachtige gebouw
weer in zijn oorspronkelijke staat is terugge
bracht.
In zijn hoofdstuk 'De geschiedenis van de
Oosterkerk' wordt ons door Huikeshoven
op levendige wijze verteld hoe de slechte
De Oosterkerk van Daniël Stalpaert, daterend uit 1673, tijdens de restauratie. Typerend zijn de nog
nauwelijks zichtbare 'verkropte' kapitelen van de hoekpilasters. De fiere classicistische toren staat
boven het midden van het Griekse kruis, het grondplan van de kerk.